Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 23:44   #41
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

I mange kommuner så er SFO/barnehage sommerstengt og det er kanskje ikke alltid det det er på samme tidspunkt som når en eller begge av foreldrene får ta ferie.

I noen kommuner så følger SFO skoleruta og er da stengt i skolenes ferie. Det tror jeg skaper utfordringer for mange familier og i år som det er ca 9 uker fra skoleslutt til skolestart så er det ikke mye familien får tatt ferie sammen om det ikke finnes annen familie i nærheten som kan hjelpe til.

Gammel 14-07-11, 23:47   #42
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de får 5 uker sommerferie i år. Da får de en uke alene med meg, og en uke alene med mannen. De bruker ikke å ha det, men jeg fikk ny jobb som måtte starte 1. august og da har mannen enda en uke ferie igjen. Mannen jobber denne uken, selv om vi hadde ferie i forrige uke. Det har med jobben hans å gjøre (3. kvartal som skal inn), og jeg ville ikke sende lillebror i barnehagen etter at han han hadde sluttet. Han starter SFO 8. august.

De har alltid hatt fri i jul og påske, fordi vi kan.

Sist redigert av Karamell : 14-07-11 kl 23:53.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:50   #43
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

5 uker, begge to. Tilfeldigheter gjorde til at det ble så lenge.
SFO er for øvrig stengt hele juli.

Gammel 14-07-11, 23:50   #44
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her blir det fem uker ferie på de minste i år. 3-4 uker med oss, og så bidrar svigermor med 1-2 uker. Jeg gruer meg til hverdag igjen kjenner jeg. Vi koser oss i ferien.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:52   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO er stengt hele juli, og de fleste kommunale barnehager er stengt de siste 3 ukene i juli. Ikke nødvendigvis optimal ferietid for noen av oss, men vi trikser det til.
På grunn av permisjon og styr er det i år kun jeg som har ferie nå i juli. Det blir litt slitsomt å skulle underholde to unger når det pissregner og er kaldt ute. Legg gjerne til at alle venner er bortreist hist og pist, så blir det kjipt.
Nå som det har vært fint, og vi i tillegg har vært en uke som klimaflyktninger østpå, blir det langt lettere.

Gammel 14-07-11, 23:53   #46
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er barnehage og SFO åpent hele sommerferien med unntak at to planleggingsdager i SFO. :ikke barnehagemor lenger:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:54   #47
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

I mange kommuner så er SFO/barnehage sommerstengt og det er kanskje ikke alltid det det er på samme tidspunkt som når en eller begge av foreldrene får ta ferie.

Det stemmer for meg (eller jeg har ikke barnehagebarn lenger, men sfo er stengt i juli). Jeg kan ikke alltid ha ferie i juli.

Hadde et lite håp om at barna skulle med faren sin i begynnelsen av ferien, men det ble det ikke noe av. Minsten får/fikk 7 uker fri fra sfo. De ukene nå før min ferie er hun litt "her og der" og med besteforeldre. To eldste har fri 9 uker (for store for sfo).

Da jeg bodde med eksen, hadde sfo/barnehagebarn og han ikke hadde fri på sommeren prøvde jeg å få ferie i juli. Hadde han fri kunne jeg ta ferie på andre tider.

Gammel 14-07-11, 23:55   #48
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

7 uker på 4-åringen. Og mye fri ellers også. Vi kan. Og vi koser oss.

Gammel 14-07-11, 23:58   #49
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er skolen fri fra ca 20 juni til 22. august, storebror er da hjemme aleine, litt hos mamma og litt hos kompiser i juni og august. Hele juli løser vi ved å ha tre uker fri sammen og en uke har jeg fri aleine med de.

Gruer meg igrunn litt til lillesøster ikke skal på sfo lenger for da bør man nok ty til ulønnet perm osv.... ja ja.. mulig de kan være litt sm venner eller hun vil på leir el.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:59   #50
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

6 åringen skal ha 4 uker og eldste dingler hjemme i hele 9 uker i år. Eldste har hatt 8 dager hos mormor og morfar.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:12   #51
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mine har ca. 9 uker ferie. Fordi vi kan, og fordi, av forskjellige årsaker, det er lettere for oss på den måten.

Siterer Skremmeren.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:14   #52
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

I år får ungene 3 uker sammenhengende sommerferie, og så får de fri litt dann og vann ellers. Mannen har en litt mer fleksibel jobb enn meg, så det hender han tar fri og har dem hjemme eller drar på besøk et par dager.

Ser ikke for meg at vi vil dele ferien mellom oss før vi absolutt må (ser jo problemet når skole/sfo er stengt, eller barna blir for gamle for sfo).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:16   #53
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Våre unger har 3 uker ferie hjemme fra bhg , fordi at de må det. Selvsagt hadde de hatt det uansett. Og de bruker å ha 2 uker på tidlig høst hvor vi dra til syden.

Utfordringen vår er at begge jobber som ledere i hver sine reiselivsbedrifter, med høysesong i sommer mnd, og dermed begrenset muligheter for 3 uker sammenhengende ferie. Og det bel en enda større utrfordring for oss at mannen begynte i ny jobb 1. juni og ikke fikk ta ut sin planlagte ferie sammen med oss.

Så konklusjonen er at en av oss må bytte jobb når ungene begynner på skolen.

Gammel 15-07-11, 00:16   #54
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene våre har faktisk 6 uker fri fra barnehage og sfo i år. Det er unntaket. Sfo og barnehagen har stengt i tre uker. To uker har vi vært i Spania, denne uka har jeg ungene en uke alene og vi er i campingvogna. Vært heldige og hatt mye strandvær og vi har hatt en del avtaler med andré, så da har det egentlig gått strålende. Så skal mannen ha en uke alene med dem i campingvogna neste uke og så skal diverse besteforeldre passe ungene på dagen hjemme hos oss en uke. Og siste uka før skolen starter har jeg ungene alene fri en uke vi drar til Danmark med svigermor og niese.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:18   #55
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Skolegutten har fri hele sommeren. Bhgjentene får bare to uker fri denne sommeren. De storkoser seg i bhg med alle de "spesielle" sommeraktivitetene. Der har de lekekamerater og trygge områder for lek.
Selv er jeg nyoperert og er ikke i stand til å løpe etter de, ei heller ta de med hit og dit. De har relativt korte dager når vi får det til. dvs 10-15

Vi tar de også fri i flere andre perioder gjennom året. Som langhelger med inneklemte dager, hele jula, hele påsken, En sydentur her og en oslotur der osv. Er vel bortimot 8 uker til sammen gjennom året.

Gammel 15-07-11, 00:23   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av eka, her.

Men som lærer, føler jeg at barnehagen og sfo forventer at mine barn skal ha fri. Andre som føler det slik?

Har egentlig ikke følt noe press der, tror jeg. Mine barn har lange ferier. Føler det rimelig urettferdig at jeg skal ha fri i nesten 7 uker mens de bare får 4.

Og så synes jeg det er trist at så mange synes det er slitsomt å være med barna sine. Altså, jeg synes det er slitsomt av og til jeg også, (spesielt da de var yngre) men ingen har vel ennå dødd av litt krangling, kjedsomhet eller brakkesyke. Merker at jeg ikke har helt troen på at det skal være så forbaska mye bedre for dem å være på en eller annen institusjon enn i sitt eget hjem. Når det er sagt, er vel sommerbarnehage/SFO å foretrekke foran resten av året, da har de iallfall sjansen til å bli sett og hørt av og til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:23   #57
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

I fjor var jeg bestemt på at barna skulle ha mest mulig fri fra barnehagen. Så i tillegg til fire uker fastsatt ferie fikk barna 2-3 uker ekstra fri der vi reiste til familie etc. Men de ukene vi var hjemme var håpløse. De kjeda vettet av seg. Det var jo ingen unger i gata. Vi dro til parker, lekeplasser, dagsbesøk hos venner, biblioteket. Vi perla, baka, leste, la puslespill. Men det var ikke nok. Vi holdt på å bli gale alle tre.

I år har de fire uker fri (to med meg, to med pappaen), samt at de har hatt noen enkeltdager fri så langt, og skal ha det samme i midten av august. Leverer de kl 10 og henter kl 15. Så de får korte dager, men de får vært med på det kjekke som de gjør i bhg nå som det er færre barn der. Og de slipper å gå hjemme og trø i ferietomme gater.

Gammel 15-07-11, 00:25   #58
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Barna mine får 4 uker sommerferie i år, 3 uker hvor vi er sammen hele familien og 1 uke sammen med meg. Mannen får bare tatt 3 uker på sommeren, derfor blir det sånn. Den siste uken blir slitsom ja, alene med tre viltre jenter Men det er så deilig å ha noe annet enn hverdag, så vi skal nok få det greit.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:39   #59
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er begge mine skolebarn og eldste har sluttet på SFO, så hun har jo full ferie. Lillesøster vil helst ikke være på SFO om hun ikke må, så hun har også full ferie.

Etter at mannen begynte å arbeide som lærer er ikke feriene lenger et problem, for han har fulle skoleferier. Tidligere har jeg prøvd å ta ut så mye som mulig for å ha dem så mye hjemme som mulig, særlig i ferietidene. De har alltid likt å være hjemme, og selv om jeg kan huske noen frustrende ettermiddager, særlig med baby og treåring, og en mann som ikke var hjemme fra jobb før etter leggetid, så har jeg stort sett trivdes med den tiden vi har hatt hjemme.

Vi har i liten grad delt oss, men jeg har arbeidet opp avspasering ogsåvidere og utvidet feriene med jentene. Jeg hadde også storesøster delvis hjemme da jeg var i fødselspermisjon. Ikke fordi jeg måtte eller føler at noen krever det av meg, men fordi jeg trives med å være hjemme med mine barn og de trives hjemme. Det betyr ikke at jeg glorifiserer en hjemmeværende tilværelse eller er negativ til barnehage (vi jobber fulltid begge to), men nettopp fordi det ofte blir lite tid sammen i hverdagen, så nyter vi ferie og tid sammen. Før var det jentene og meg, og nå er det alle fire.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 00:44   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Jeg har brukt å melde inn minst mulig ferie til bhg/SFO. I år har jeg vel meldt inn fire uker. Det har hendt vi voksne har hatt lengre fri tilsammen. Ungene går på veggen om det skjer for lite, og jeg tror ikke de er enige med de som mener langfri er et gode. Derfor beholder jeg muligheten til å kunne sende dem dit om de vil og når det skjer kule ting. Så kan de velge seg fridager og korte dager hvis de vil. Stort sett ønsker de SFO fremfor fri hvis de får velge og vi uansett er bare hjemme.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.