|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
Det er et "Aktiv sommer" tilbud i kommunen da, men det blir både dyrt og ganske langt å kjøre. Jeg synes feks skolen der jeg bor kunne hatt avtale med barnehagen om sommeren (oppvekstsenter), som har åpent. Det hadde jo bare vært greit å ha litt flere barn enn 2-3 stk pr uke om sommeren i grunn. Men en del foreldre tar feks kun 2 uker ferie sammen, og så 2 uker hver for seg + besteforeldre etc.
|
|
|
#122 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg har "lærerferie", og fra de begynte på skolen har ungene hatt fri hele sommeren. Men jeg innrømmer glatt at da de var mindre hadde jeg dem i barnehagen noen uker om sommeren mens jeg hadde fri, gjerne den første ferieuka og en eller to av de siste. De har alltid blitt veldig lei av hverandre og kranglete når de har vært hjemme over lengre perioder, og det var rett og slett ikke koselig å ha dem hjemme for lenge - og de storkoste seg alltid i barnehagen med rolige, kortere dager. I tillegg hadde jeg rett og slett behov for litt egentid siden jeg alltid var alene med dem. Så jeg valgte å gjøre det sånn, uten dårlig samvittighet.
|
|
|
#123 |
|
St(r)ikkeplante
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi deler opp. Først noen uker ferie, så noen uker barnehage og så mer ferie. Og masse fridager innimellom dersom de ønsker det. Å være hjemme her med meg og en masete lillebror er ikke bare moro på gråværsdager.
|
|
|
#124 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Her har du oss, sånn ca. Bare at Junior er 07-modell og ikke har noen venner han kan sendes til. Vi bor i blokk og utelek alene er utelukket. Alt må regiseres av oss, og vi må delta. Leiligheten er liten, så uansett hvor man er - er vi i nærheten, alenelek er dermed nesten utelukket. Eller Lille ødelegger.
|
|
|
#125 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Mine er hjemme fra skoleslutt til skolestart. Også når de gikk i barnehagen. Jeg har fri hele sommeren mens mannen pleier å ta fem uker. Vi er bortreist minst fire uker hver sommer så det blir jo ikke så mange ukene hjemme. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Mellomste har hatt 3 uker ferie snart, og skal tilbake i barnehagen på mandag. Størsta er sluttet på SFO og har følgelig 8 uker ferie hjemme, mens Minstemor går på rundgang til slekta de dagene jeg har jobb, og ellers er sammen med meg når jeg har fri eller seinvakt (jeg jobber turnus). Hun begynner i barnehage i august.
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?De skal ha 3 uker nå. Vi tar ikke mer fordi det er helt texas å være alene med dem nå. Det er ikke lett å finne på noe med en 4,5-åring og to 2-åringer.
|
|
|
|
#128 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle skrevet det selv.
|
|
|
#129 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi er hjemme med barna i 4,5 til 5 uker. Barnahagen er stengt.
|
|
|
|
#130 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2011
![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Her har ho 4 uker sammen med meg sammenhengende i juli og en i august med bestemoren. Jeg har ho hjemme i jul, påske osv hvis jeg selv får fri. Vi koser oss sammen, men kjeder oss også av og til. Ho er tre år, men sier ho syns det er deilig med ferie...
|
|
|
#131 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Leo har hatt sine tre uker ferie fra barnehagen, og for hans del holder det. Han har vært i barnehagen i en uke etter ferien, og i dag ble han pottesur når jeg sa at barnehagen var stengt.
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Da minsta gikk i barnehage hadde vi ingen skrupler mot å la henne være der. Det var både fordi hun stortrivdes i barnehagen og fordi jeg slet med psykisk sykdom og ikke klarte å aktivisere henne godt nok, og Hubbien hadde ikke mange ukene med ferie.
|
|
|
#133 |
|
can-jur
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Det er ingen her hos oss som går i barnehage under skolens sommerferie. SFO har vi aldri brukt.
|
|
|
|
#134 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Er det sånn at det ikke er legitimt å bli møkk lei av å være hjemme med ungene sine i ferien? Eller at man syns det er slitsomt? Er det sånn at for å være en skikkelig forelder så skal man nyte hvert sekund man er sammen med barna? |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Passiv
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Selvom jeg ikke blir lei selv, så synes jeg det er helt legitimt at andre blir det. (Til de som kommenterte at jeg har store barn baki her - de var små de også, og eldste har distriktsrekord i aktivt småbarn, så jeg vet hva jeg snakker om jeg og.) |
|
|
|
#136 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Poden har pleid å være et par uker hos besteforeldrene, i tillegg til omtrent 3 uker sammen med oss. Besteforeldreferien er egentlig litt sånn vinn-vinn-vinn; både han og de har glede av å være en del sammen (de sees ikke så ofte til vanlig, så jeg synes det er et poeng i seg selv at han er der en del sammenhengende, gjerne uten oss, så de rekker å bli ordentlig kjent med hverandre), og vi foreldre synes det er deilig å være bare oss en stund, selv om vi vanligvis jobber mesteparten av den perioden. Og så pleier svigermor å være her under Øya-festivalen, så da er Poden sammen med henne mesteparten av den uken. Til sammen får han vel omtrent 6 uker ferie. (I tillegg er han ofte hos besteforeldre i vinter- og/eller høstferie, så det blir gjerne en uke fri da også.)
|
|
|
#137 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Sånn ellers synes jeg det er helt "lov" å bli sliten av ungene sine og å ikke ønske å bruke hvert ledige minutt sammen med dem. Vi har bare ett barn, han er veldig fredelig (det var han som liten også), men jeg kan bli sliten av å ha hvem som helst tett innpå meg over lengre tid, selv stille og fredelige folk. Barn som er mer aktive, masete og høyrøstede er det ikke det aller minste vanskelig å skjønne at man kan bli enda mer sliten av.
|
|
|
#138 |
|
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I ferien kan jeg seriøst bli lei av både Mann og Barn. Er ikke mindre glad i dem av den grunn, men det kan bli litt for mye av det gode!
|
|
|
#139 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Barna våre har 3 uker sammenhengende sommerferie, vi kunne godt hatt 1 uke til, men da kan vi ikke ta fri inneklemte dager, påske eller romjul. Vi prioriterer heller fri da. Barna har det som plommen i egget i barnehagen om sommeren, mindre stress, de voksne har mer tid til hvert enkelt barn, man finner på mer (utflukter feks) da barnehagehverdagen ikke er preget av stress. Jeg har mulighet til å hente barna litt tidligere noen dager, så da gjør jeg det. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
awesom
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Storebror har ferie i alle skoleferier. Mannen jobber mye overtid og tar det ut i avspasering i høst, jule, vinter og påskeferier. Det ender også opp med at lillebror blir hjemme i 95 % av tilfellene. Sommerferien er et lite pusselspill. I år har mamma vært her i en måned, da hadde lillebror fri 2 uker før skoleferien og hadde 2 uker med "kommer når jeg har lyst" i barnehagen. Jeg og mannen har 3 uker sammen, jeg har en uke alene, han har en alene. Vi har 2 "problemuker", men vi finner ut av det. Tanta mi er lærer, så hun kan låne storebror litt. Ellers kan han være med oss litt på jobb.
|
![]() |
|
|