Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 14:45   #901
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Dette er jo en mann som samfunnet må beskyttes mot, det er jo ikke bare snakk om at han skal straffes for det han har gjort.

Hvilke virkemidler har da straffesystemet vårt? Er det forvaring det da er snakk om eller finnes det andre måter han kan dømmes for å beskytte samfunnet?

Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt.

Gammel 24-07-11, 14:54   #902
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 14:55   #903
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg også sett talen til Stoltenberg. I morgen skal jeg sende ham et kort. Fine mannen.

Gammel 24-07-11, 15:07   #904
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.

Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
Spes når navn ble fortalt, folk han hadde nært.Og de skrikene som da kom i kirka. Herregud, dette her er så ubegripelig.

Gammel 24-07-11, 15:31   #905
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
Spes når navn ble fortalt, folk han hadde nært.Og de skrikene som da kom i kirka. Herregud, dette her er så ubegripelig.

Det er rett og slett et mareritt. Et virkelig sådan. Jeg er veldig sliten av å gå med gråten i halsen hele tiden. Det ble veldig nært dette her, han bodde i nabolaget mitt og jeg vet godt hvem moren er.

Dette med straff er interessant. Det blir veldig spennende. Kan han f.eks få ny identitet den dagen han kommer ut tro?

Har lest mer i manifestet. Det fremstår som en eneste lang reklame for ham selv, ja. Bildene er fryktelig ekle, jeg også trenger å se ham annerledes.

Gammel 24-07-11, 15:40   #906
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt.

Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 15:59   #907
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.

Dette er veldig sant, og jeg tror nesten ikke det finnes lignende saker noensteds i verden. Slike drapsmenn ender som regel opp død enten ved egen hånd eller skutt av politiet, så dette er på alle måter en unik sak.

Det som gjør saken enda mere spesiell er at massakren skulle fungere nærmest som reklame for manifestet og ideologien hans, og at han ønsker å bruke rettssaken for å spre budskapet sitt. Vi får se om han er så tøff når alt kommer til alt og han får litt tid til å tenke over hva han egentlig har gjort.

Mener også at rettssaken bør gå for lukkede dører slik at han ikke får mulighet til å spre sitt avskyelige budskap.

Gammel 24-07-11, 16:10   #908
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed.

Når det gjelder manifestet hans må jeg si meg enig med både gajamor og HV om at dette ikke minner om en smart eller intelligent mann over gjennomsnittlig nivå. Ut fra de ulike innleggene han har skrevet rundt omkring kan det virke som at han har en god politisk forståelse på visse områder, innsikt og kunnskaper rundt ulike ideologier og han skriver jo selv i manifestet at han har gode evner til å psykoanalysere folk, men utover dette viser han særdeles liten, om overhodet noen, evne til selvkritikk eller i det hele tatt å bruke vanlige medmenneskelige evner.

Når alt kommer til alt må jeg si jeg ble lettet over at det er en slik mann som har stått bak det hele. Ikke fordi skadeomfanget ble mindre, men fordi jeg anser faren for gjentakelse som relativt liten all den tid jeg tenker at det nok ikke finnes så mange personer som kan settes i samme kategori som denne, men som er villige til å oppgi friheten sin eller i det hele tatt har evnen til å planlegge over såpass lang tid uten å avsløre seg selv. Det var i alle fall en tanke som ble sterkere hos meg desto lenger ut i manifestet hans jeg kom.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:10   #909
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns han virker som et oppblåst, selvsentrert nek. Nå har jeg riktignok ikke lest "manifestet" (hvor mye visstnok er ren avskrift fra et annet - jeg har ikke noe grunnlag for å skille ditten fra datten), men jeg pløyde gjennom det han har skrevet under eget navn på document.no - og det jeg ser, er en fyr som ... nei, jeg vet ikke. Han hadde ideer om hvordan den siden skulle drives og vokse, og grunnen til at hans ideer skulle lyttes til var at han - behold - kjente grunnleggeren av deiligst.no.

De som vil, må gjerne kalle dritten "smart". Jeg syns ikke han virker smart. Han virker rævsleikende, kynisk og selvsentrert. I tillegg er han terrorist. Håper rettsaken går for lukkede dører, så han ikke får sitte og virke lur foran en hel verden - bare fordi han tilfeldigvis klarte å skyte en hel haug ubevæpnede ungdommer og å ødelegge noen bygninger.

Gammel 24-07-11, 16:14   #910
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Dette er veldig sant, og jeg tror nesten ikke det finnes lignende saker noensteds i verden. Slike drapsmenn ender som regel opp død enten ved egen hånd eller skutt av politiet, så dette er på alle måter en unik sak.

Det som gjør saken enda mere spesiell er at massakren skulle fungere nærmest som reklame for manifestet og ideologien hans, og at han ønsker å bruke rettssaken for å spre budskapet sitt. Vi får se om han er så tøff når alt kommer til alt og han får litt tid til å tenke over hva han egentlig har gjort.

Mener også at rettssaken bør gå for lukkede dører slik at han ikke får mulighet til å spre sitt avskyelige budskap.

Jeg har ikke bestemt meg, men jeg tror jeg ønsker full åpenhet rundt rettssaken, en åpenhet i tråd med det samfunnet vi ønsker. Få trollet frem i lyset, da sprekker det.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:21   #911
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Stoltenberg har gjort et enormt inntrykk på meg. Bildet av kongen som gråter også. Og ikke minst så langt fraværet av å synke til samme nivå, og heller å insistere på å holde hender, styrke demokrati og vise på alle vis at vi er bedre enn dette.

Helt enig. Jeg kommer til å huske detaljene omkring dette til den dagen jeg dør. Utrolig sterkt.

Gammel 24-07-11, 16:24   #912
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at rettssaken fint kan gå for åpne dører jeg. Vi kan like gjerne kle trollet nakent nå som det først har kommet ut av esken sin. La ham nå komme med denne svadaen han ser for seg at skal gi oss innsikt og vise verden hva han mener og alt det der. Så kan vi vise ham at vi vender ryggen til og styrker demokratiet han har så problemer med isteden - og at vi faktisk gir blanke i han der.

Gammel 24-07-11, 16:26   #913
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed.

Det er slett ikke uvanlig i langt mindre alvorlige saker at det låser seg såpass for folk at de rett og slett ikke klarer å ringe nødnummeret. De ringer ektefelle, bestevenn, mor, far eller andre de har lagret på telefonen, rett og slett fordi de i sjokk og panikk ikke klarer å slå et nummer manuelt.

Og at både telefonlinjer og alt annet stod på ende i denne saken var nok kald beregning.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:28   #914
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det er slett ikke uvanlig i langt mindre alvorlige saker at det låser seg såpass for folk at de rett og slett ikke klarer å ringe nødnummeret. De ringer ektefelle, bestevenn, mor, far eller andre de har lagret på telefonen, rett og slett fordi de i sjokk og panikk ikke klarer å slå et nummer manuelt.

Uten sammenlikning for øvrig. Men når eldste var ett år så trodde jeg han skulle dø i et epilepsiliknenede anfall. Jeg ringte til mamma. Ikke legen, ikke mannen, men mamma. Det var det første som slo meg. Deretter mannen. Mannen måtte ringe legen.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:37   #915
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det er helt klart at folk ikke greier å slå nødnummeret i krisetilfeller, men av så mange som var på øya er det vel sannsynlig å tenke at i det minste én eller to ville greie å gjøre dette. Det ble jo beskrevet av en AP-politiker som skulle ut på øya at de ikke kom gjennom linjene til politiet da de forsøkte å varsle.

Uansett er jeg enig i at fengslingsmøtet bør foregå bak lukkede dører fordi jeg er redd dette udyret fortsatt sitter rimelig høyt hos seg selv. Når det gjelder rettssaken tenker jeg, som en del andre her, at det kanskje kan være greit å føre den up in the open slik at trollet sprekker. Innen den tid har forhåpentligvis idioten hatt noen runder med seg selv, og ikke minst skjønt at folk gjerne ikke ser på ham som en martyr eller hva han nå enn ønsket å fremstille seg som.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:53   #916
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper bare folk ikke tror at ABB er en veldig sjelden fugl, sånn meningsmessig. For min del er han meningsmessig helt på linje med den grumsete massen av sinte anonyme menn som sitter og smører den hatefulle driten sin utover landets nettdebatter. Han har omsatt handling i ord, det er det som skiller ham fra de andre.

Det er jo bare å ta en titt på en hvilken som helst vg-debatt eller debatt-linkene under artikler i diverse andre nettaviser.

Gammel 24-07-11, 16:54   #917
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Man har status som savnet til man er identifisert?
Det blir mer og mer grusomt, det kommer nærmere og nærmerer. 2 familier vi kjenner mangler hver sin datter. Jentene har fortsatt status som savnet. Mulig den ene nå har fått status som drept. Hvor lang tid er det vanlig at identifiseringen tar? Reiste østover med et inderlig håp om å finne de på sykehuset.......

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv  
Gammel 24-07-11, 16:54   #918
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg håper bare folk ikke tror at ABB er en veldig sjelden fugl, sånn meningsmessig. For min del er han meningsmessig helt på linje med den grumsete massen av sinte anonyme menn som sitter og smører den hatefulle driten sin utover landets nettdebatter. Han har omsatt handling i ord, det er det som skiller ham fra de andre.

Det er jo bare å ta en titt på en hvilken som helst vg-debatt eller debatt-linkene under artikler i diverse andre nettaviser.

Veldig viktig poeng. Det er derfor jeg tenker at det er viktig å si "nei" til sånne holdninger overalt.

Gammel 24-07-11, 16:56   #919
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det fins noen martyrer i denne saken, så er det de som døde på Utøya. Ikke trollet som sitter i fengsel.

På sett og vis kunne det vært greit om han ble erklært sinnsyk, og samtidig dømt til evig sikring og psykologisk behandling. Han må jo være ravende gal for å gjøre noe sånt.

Gammel 24-07-11, 16:57   #920
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meningene hans finner man overalt, HV, og det er skremmende nok. Men jeg tror det er vesentlig mer enn "det å gjøre handling av ordene" som skiller ham fra den jevne VG-kommentator. Jeg tror det er veldig få mennesker i verden som har det i seg å kunne bli massemordere, og spesielt massemordere av denne typen, der han har personlig sett og skutt hver enkelt. Det er uhyrlig på et helt annet plan enn nær hvilken som helst politisk mening.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.