|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#901 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!
Det går ganske mange sånne menn rundt i gatene våre den dag i dag altså. Vi har fengsel i inntil 21 år, men man har krav på rabatt i straff ved tilståelse som skal komme denne til gode. Dernest har vi muligheten til forvaring hvor det skal vurderes om han kan tilbakeføres til samfunnet før han slippes. Men han blir ikke sittende livet ut. Ikke til han er særlig gammel heller. Vi har både drapsmenn, gjengangsovergripere og seriemordere gående løs i gatene våre i dag. Jeg tror ikke dette er den rette dagen å ta et oppgjør med straffesystemet på, men jeg skulle gjerne tatt en slik debatt om litt. |
|
|
#902 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Stoltenbergs tale under minnegudstjenesten grep meg virkelig.
|
|
|
#904 |
|
Nyter et nytt liv
|
Tårene trillet på meg og gjør det fortsatt når jeg tenker på talen hans.
|
|
|
#905 |
|
Sånn passe sane
|
Det er rett og slett et mareritt. Et virkelig sådan. Jeg er veldig sliten av å gå med gråten i halsen hele tiden. Det ble veldig nært dette her, han bodde i nabolaget mitt og jeg vet godt hvem moren er.
|
|
#906 |
|
Erfaren nok
|
Men denne sake ER jo spesiell. En massakre, og over 90 drepte av en person. Vi har ingen gående rundt som har gjort det før.
|
|
#907 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er veldig sant, og jeg tror nesten ikke det finnes lignende saker noensteds i verden. Slike drapsmenn ender som regel opp død enten ved egen hånd eller skutt av politiet, så dette er på alle måter en unik sak.
|
|
#908 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Vedrørende responstiden til politiet: Etter hva jeg leser kom ikke folk gjennom til politiet fordi linjene var presset fra insidensen i Regjeringskvartalet. I tillegg ble det nevnt av flere på Utøya at de prioriterte å ringe hjem for å si noen siste ord all den tid de trodde de skulle dø. Det kom også frem at det var noen av de pårørende som igjen ringte og varslet politiet mens de hadde barna på telefonen for å gi beskjed. |
|
|
|
|
#909 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg syns han virker som et oppblåst, selvsentrert nek. Nå har jeg riktignok ikke lest "manifestet" (hvor mye visstnok er ren avskrift fra et annet - jeg har ikke noe grunnlag for å skille ditten fra datten), men jeg pløyde gjennom det han har skrevet under eget navn på document.no - og det jeg ser, er en fyr som ... nei, jeg vet ikke. Han hadde ideer om hvordan den siden skulle drives og vokse, og grunnen til at hans ideer skulle lyttes til var at han - behold - kjente grunnleggeren av deiligst.no.
|
|
#910 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
|
|
#911 |
|
ctrl+z
|
Helt enig. Jeg kommer til å huske detaljene omkring dette til den dagen jeg dør. Utrolig sterkt.
|
|
#912 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg tenker at rettssaken fint kan gå for åpne dører jeg. Vi kan like gjerne kle trollet nakent nå som det først har kommet ut av esken sin. La ham nå komme med denne svadaen han ser for seg at skal gi oss innsikt og vise verden hva han mener og alt det der. Så kan vi vise ham at vi vender ryggen til og styrker demokratiet han har så problemer med isteden - og at vi faktisk gir blanke i han der. |
|
|
#913 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
Det er slett ikke uvanlig i langt mindre alvorlige saker at det låser seg såpass for folk at de rett og slett ikke klarer å ringe nødnummeret. De ringer ektefelle, bestevenn, mor, far eller andre de har lagret på telefonen, rett og slett fordi de i sjokk og panikk ikke klarer å slå et nummer manuelt. |
|
|
|
|
#914 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Uten sammenlikning for øvrig. Men når eldste var ett år så trodde jeg han skulle dø i et epilepsiliknenede anfall. Jeg ringte til mamma. Ikke legen, ikke mannen, men mamma. Det var det første som slo meg. Deretter mannen. Mannen måtte ringe legen. |
|
|
|
|
#915 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Ja, det er helt klart at folk ikke greier å slå nødnummeret i krisetilfeller, men av så mange som var på øya er det vel sannsynlig å tenke at i det minste én eller to ville greie å gjøre dette. Det ble jo beskrevet av en AP-politiker som skulle ut på øya at de ikke kom gjennom linjene til politiet da de forsøkte å varsle. |
|
|
|
|
#916 |
|
Epikur
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg håper bare folk ikke tror at ABB er en veldig sjelden fugl, sånn meningsmessig. For min del er han meningsmessig helt på linje med den grumsete massen av sinte anonyme menn som sitter og smører den hatefulle driten sin utover landets nettdebatter. Han har omsatt handling i ord, det er det som skiller ham fra de andre.
|
|
#917 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Man har status som savnet til man er identifisert?
|
|
|
#918 |
|
Passiv
|
Veldig viktig poeng. Det er derfor jeg tenker at det er viktig å si "nei" til sånne holdninger overalt. |
|
|
#919 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Hvis det fins noen martyrer i denne saken, så er det de som døde på Utøya. Ikke trollet som sitter i fengsel.
|
|
#920 |
|
flisespikker
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Meningene hans finner man overalt, HV, og det er skremmende nok. Men jeg tror det er vesentlig mer enn "det å gjøre handling av ordene" som skiller ham fra den jevne VG-kommentator. Jeg tror det er veldig få mennesker i verden som har det i seg å kunne bli massemordere, og spesielt massemordere av denne typen, der han har personlig sett og skutt hver enkelt. Det er uhyrlig på et helt annet plan enn nær hvilken som helst politisk mening.
![]() |
|
|