Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg vil fortelle dere noe

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-11, 15:13   #1
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil fortelle dere noe

Jeg vil fortelle dere noe. I lys av alt det vonde som hendte på fredag. I lys av alle diskusjoner og uttalelser fra medier, eksperter, fagfolk, politikere m.m. I lys av våre barn og forståelsen de har av denne grusomme hendelsen. Og ikke minst på tanken vi har om denne grusomme mannen.

Jeg er tankesyk. Til mine barn forteller vi at mamma er tankesyk. I den voksnes verden er jeg psykisk syk. Jeg har to diagnoser som gjør at jeg er psykisk syk og at jeg alltid vil være det, men jeg lever og fungerer. Jeg er samfunnsengasjert og jeg bryr meg. Jeg har grått mine modige tårer de siste dagene for den forferdelige hendelsen som har hendt.

I går så jeg på tv, en psykolog som uttalte seg for våre barn. En ekspert på området som ville fortelle våre barn om denne grusomme mannen og hva han har gjort. På barnlig vis. Ordene han brukte i første setning var tankesyk....Jeg er tankesyk... vil mine barn som også vet jeg er tankesyk tenke at mamma også er ond? Slem? Grusomt menneske? Vil barna, vil de voksne rundt meg tenke dette? Jeg er ikke denne grusomme mannen, men i ekspertenes øyne bruker han nettopp de samme ordene om meg som han bruker om denne mannen. Hva skal jeg fortelle mine barn?

Det å møte to av mine mest elskede her på jord som jeg gjorde i går, det var forferdelig. Det å måtte stå til rette for mine barn, forsvare meg og ikke minst alle andre mammaer, pappaer og nære relasjoner som de har lært er tankesyke, det er vondt...Vanskelig.

Så til forsvar for alle oss der ute som er tankesyke. For ja, dette er et ord som blir brukt i forhold til barn av psykisk syke. Så er jeg nødt å si noe. Jeg er nødt til å fronte og sette lys på dette.

Vi skal leve et liv etter denne grusomme hendelsen. Vi skal fortsette å være i et sammfunn hvor ord kan bli så fatalt gale. Et ord og man har rørt en stor del av befolkningen i dette landet. Vi er ikke gale, vi skyter ikke nesten 100 mennesker. Ikke et sykt menneske ville klart det. Denne mannen er ikke tankesyk, denne mannen er syk i tankene sine. Han har gjort en så grusom gjerning som vi andre faktisk ikke ville klart. Det å gå å skyte i 1,5 time ville ikke den sterkeste idrettsmann klart, ei heller den sykeste. Han tok anabole steroider i store doser for å klare det. Han er en ond, ond mann. Ikke en tankesyk mann.

Jeg ville bare starte her. Her inne er man litt kjent. Litt tryggere, men jeg legger dette åpent. For dette er ord jeg vil at andre skal få høre. Dette er bare en liten skygge av alt det grusomme som har hendt, men vi er mennesker som skal leve videre. Selv de tankesyke....

Sist redigert av Misteri : 26-07-11 kl 23:32.
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:17   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil fortelle dere noe

Takk for at du skriver dette!

Jeg har sagt til mine barn at mannen som gjorde dette var slem.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:20   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott skrevet og forklart, takk for at du deler.

Gammel 26-07-11, 15:21   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke tankesyk er noen god beskrivelse av massemorderen. Og skjønner veldig godt reaksjonen din.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:21   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Tankevekkende. Takk for at du skrev.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:22   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så flott skrevet, Misteri! Og et veldig, veldig viktig poeng!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:22   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Så fint skrevet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:24   #8
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes heller ikke tankesyk er en riktig beskrivelse av den mannen. Jeg har sagt til barna at mannen er veldig slem og at han har noe feil med hodet sitt som gjør at han ikke skjønner hva som er riktig og galt.
Tusen takk for å få lese dine tanker.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:26   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bra, Misteri! Og nettopp grunnen til at jeg har brukt mange ord denne helga på å rope "ikke faen" ganske høyt til å konkludere med at fyren er psykisk syk. Drittsekk, ja. Ond, ja. Helt på trynet, ja.

Men det å sammenligne de som har en psykisk sykdom med denne her - det er lusent. Vi får vente med å se om han erklæres syk før vi sier han er syk. Og da kan vi også forklare barna forskjellen på for eksempel antisosial personlighetsforstyrrelse og angst - det er virkelig svada å samle alt innunder tankesyk. Og prematurt i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:28   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dog uenig med deg. Man kan være tankesyk på forskjellige måter, akkurat som det finnes flere former for alle andre sykdomer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:29   #11
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Flott skrevet. Tusen takk for at du deler

Gammel 26-07-11, 15:30   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenkte på "de andre tankesyke" da jeg skjønte at barna mine hadde fått denne versjonen da de var på ferie uten meg.

Sønnen min sa: .. men han (ABB) gjorde det ikke med vilje.
Jeg følte veldig for å svare at jo, det gjorde han faktisk, og det reagerte Brun ganske kraftig på. Det var egentlig sånn at han nektet å tro det.
Og det er jo ikke noe rart, for et barn som er trygt og har det godt, og som tror at fengsel er å få mat hos politimester Bastian sin kone, at det verste noen kan gjøre er å kaste sand på andre eller røve pepperkaker.

Jeg synes egentlig også at "slem" er et bedre ord enn "tankesyk" i påvente at psykiatrisk vurdering. Kanskje ikke så korrekt, men det får så være. Barn møter ikke slemme mennesker i hverdagen sin.

til deg, Misteri. Stor klem.

Gammel 26-07-11, 15:32   #13
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

[quote=smilefjes;2894669]Bra, Misteri! Og nettopp grunnen til at jeg har brukt mange ord denne helga på å rope "ikke faen" ganske høyt til å konkludere med at fyren er psykisk syk. Drittsekk, ja. Ond, ja. Helt på trynet, ja.

Men det å sammenligne de som har en psykisk sykdom med denne her - det er lusent. Vi får vente med å se om han erklæres syk før vi sier han er syk. Og da kan vi også forklare barna forskjellen på for eksempel antisosial personlighetsforstyrrelse og angst - det er virkelig svada å samle alt innunder tankesyk. Og prematurt i tillegg.

Her prøvde jeg å svare, men det ble litt feil. Kommer tilbake til det, må bare finne ordene.

Gammel 26-07-11, 15:32   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er dog uenig med deg. Man kan være tankesyk på forskjellige måter, akkurat som det finnes flere former for alle andre sykdomer.

Jo. Men så langt er det ikke noe som her tyder på at man uten videre skal konkludere med at gjerningene skyldes psykisk sykdom. Funksjonsnivået hans er såpass høyt at det neppe er så ille stelt med ham psykisk.

Ergo er det en helt grei konklusjon å si at han gjorde dette med vilje og at han er slem.

Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:36   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler ikke at dette blir rette tråden å diskutere i, så jeg burde nok ikke ha sagt noe i utgangspunktet. Jeg beklager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:42   #16
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Jeg føler ikke at dette blir rette tråden å diskutere i, så jeg burde nok ikke ha sagt noe i utgangspunktet. Jeg beklager.

Du må gjerne diskutere, dette er et diskusjonsforum. Jeg kommer bare med mine ord, fra mitt hode og hjerte. Det er mine tanker og opplevelser jeg deler med dere, jeg sier ikke dere må være enige.

Gammel 26-07-11, 15:48   #17
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig med deg. Jeg sagt til mine barn at dette er en veldig slem og ond mann. Vi får kalle en spade for en spade i slike tilfeller.

Gammel 26-07-11, 15:54   #18
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber med mennesker med schizofreni. Jeg kjenner godt igjen Misteris følelser fra trikkedraphendelsen i Oslo, f.eks. Media har skapt et bilde av at alle psykotiske mennesker er farlige, noe som overhodet ikke stemmer.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:56   #19
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes du (be-)skriver det på en bra måte, jeg, Misteri. Jeg har egentlig ikke hørt betegnelsen tankesyk før (i det hele tatt), så det var fint å få det fra ditt ståsted, først.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 15:59   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser du sier dette ikke er tråden å diksutere i, men jeg vil likevel få si at jeg er enig med deg. Det blir ikke noe rikigere å si at psykisk syke ikke kan gjøre onde og slemme handlinger. Det er ingen ensartet gruppe mennesker som er psykisk syke, og det finnes mange ulike psykiske sykdommer.

Jeg skjønner at det ble feil ordvalg for deg, Misteri, og at du syntes det var ubehagelig overfor dine barn

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.