Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 12:25   #1
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg har endelig tatt meg i nakken og begynt på denne (det vil si, jeg er ferdig med Kransen og Husfrue og er godt i gang med Korset nå). Og ja, det måtte altså stå på pensumlista for at jeg skulle orke å dra i gang med Undset.
Men altså.
Dere som har lest disse: Hva synes dere om bøkene som helhet?
Om personene og deres utvikling? Hvorfor blir det som det blir? Hva driver personene til å handle og oppføre seg som de gjør?

I det hele tatt: Jeg er full av inntrykk og tanker etter å ha gravet meg ned i disse bøkene i dagevis, og har lyst til å høre deres synspunkter og meninger for å lufte mine etterpå - rett og slett diskutere det litt.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 12:39   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg liker bøkene veldig, veldig godt. Og jeg synes Erlend er en dust og blir rasende på Kristin hver gang jeg leser dem. Simon Darre er min helt i bøkene. :anmeldelse for dummies:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 12:41   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

OK, nå ser jeg at du ikke er ferdig med bøkene. Tar sjansen på at jeg ikke spoilet dem for deg med det jeg skrev.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 12:44   #4
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Lenge siden jeg leste dem, men jeg likte den første best. Kristin ble jeg mer og mer irritert på etterhvert (muligens at Undsets religionssyn gikk mer opp for meg).

Hva som driver Kristin? Først kjærligheten, etterhvert gudstroen og hun blir jo ikke lykkelig fordi hun valgte med hjertet.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 13:35   #5
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

OK, nå ser jeg at du ikke er ferdig med bøkene. Tar sjansen på at jeg ikke spoilet dem for deg med det jeg skrev.

Men jeg er ganske enig med deg. Erlend står for meg som en barnslig og egosentrisk dott, faktisk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:52   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg tar meg i å bli engasjert i og til tider rasende provosert av skikkene og holdningene til folk i boka. Som når Lille-Erlend dør, og Kristin midt i sorgen blir beskyldt for å ha sultet barnet ihjel! Dette er jo bare ett av eksemplene på simpelt folkesnakk, og det som skremmer meg er at folkesnakket tildels er i live i høyeste grad enn i dag. Jeg er også fascinert over i hvor stor grad de lar overtro og religiøs overbevisning styre, endog ødelegge liv og relasjoner. Jeg reflekterer over det at jeg tidvis tenker "Takk og pris at det ikke er sånn i dag", for i neste øyeblikk å tenke "Hm. Har vi egentlig kommet så mye lenger?"

I tillegg synes Kristin som en bortskjemt og utakknemlig person selv også, en vankelmodig og forvirrret stakkar. jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg skal sympatisere med henne eller ikke.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:56   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Åh jeg har lest den triologien tre ganger. Men det begynner å bli noen år siden nå. kanskje jeg må lese igjen!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:57   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg elsker bøkene. Kristin Lavransdatter er et "ekte" menneske i bøkene og hun har en spennende utvikling. (De andre som Erlend er bare der for Kristin sin del synes jeg - altså litterært sett. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:00   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 9.003
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg blir også irritert, men tror Undset gir et veldig riktig bilde av middelalder-Norge med all overtro og religion.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:38   #10
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kristin Lavransdatter-trilogien [mulige spoilere]

Jeg leste dem i midten-slutten av tenårene, tror jeg, godt over tyve år siden. Jeg leste første bind om igjen for ikke så lenge siden. Jeg husker de grep meg den gang da, men husker så alt for lite til å bidra med noen analyse.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no