Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 23:05   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Jeg trenger litt innspill, har aldri hatt katt selv. Vi bor i tettbebygd strøk og det kryr av katter. Vi bor i borettslag, det er utleieleiligheter ved siden av, andre borettslag og noen eneboliger.

Til enhver tid når jeg er ute ser jeg minst 4-5 katter. Mange bor i borettslaget, eller rundt oss, og de vanker tydeligvis her.

Er det ikke vanlig å ha katter inne om natta? De plager oss. De bråker og styrer, og de hopper opp og ned på veranda, rekkverk etc utenfor soveromsvinduet. I tillegg er det irriterende å høre på mjauing når de vil inn, eller når eiere roper på de.

I tillegg har vi hund, en jakthund som klikker i vinkel hver gang den ser en katt, noe som dere skjønner er ofte. Det er mest plagsomt seint om kvelden, for det bråker jo og folk sover. Vi har prøvd alt for å få den til å slutte, men null hell. Det er nesten så vi vurderer å flytte pga dette. Hadde det liksom vært en eller to katter, men det kryr.

Som ekstrabonus kommer kattene løpende når bikkja kommer, og hunden er alltid i bånd, det skjønner vel kattene. Hadde de enda skygget banen... bikkja klikker mye mer når katter løper mot oss enn hvis de ligger stille.

Nå har jeg fått ut litt gruff, noen som har innspill?

Vi bor i skogkanten, og jeg har i mitt mest kreative hjørne tenkt å henge opp en plakat med en slem rev og skrive at jeg anbefaler å ha kattene inne om natta da rev har blitt sett her flere ganger om kvelden. Ikke helt sikker på om katteeierne bryr seg da, eller går på at det er en trussel?

Er jeg helt på viddene, eller? Bør katter få herje fritt i tettbebygd strøk? Om natta også? Sandkassa vår er fin, som dere skjønner.

Gammel 29-07-11, 23:11   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Katteproblemer og spørsmål (borettslag)

Hm, det var da voldsomt til katter. Bor du i rekkehusområde eller enebolig?
Men vil vel også tro at katteeierne irriterer seg over deres hund.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:11   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 29-07-11, 23:16   #4
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ehh, altså. Ja jeg syns du er på viddene.
Vi bor i boligområde, og det er nesten en katt i vært hus. Og nei, det er ikke så mange katter som er inne om natta. Det er jo nattedyr, de jakter og koser seg.
Du får kjøpt ting til å spraye rundt sandkassa, evt pepper skal visst funke.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:18   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med kattehold i tettbygd strøk er ikke bare enkelt. Ikke hundehold heller for den saks skyld. Men med mindre borettslaget har noen regler for hvordan dyrehold skal foregå, finnes det ingen slike kjøreregler. Det høres jo ut som om nabolaget ditt har et problem med for tett kattepopulasjon helt uavhengig av hva som ellers er greit. Dette kan dere jo ta opp på årsmøte eller tilsvarende, det kan jo være det går an å bli enig om noen kjøreregler.

Men over til hva som er vanlig - det er vanlig både å la katter være ute og inne om natten. Det varierer veldig. Hvis man har en katt som helst vil være inne og som blir stående og hyle på døra gjennom natten, er det ikke direkte hensynsfullt overfor naboene. Det er forøvrig ikke sikkert at alle kattene du ser bor der du bor, spesielt ikke de som lager mest lyd om natten. Hankatter vandrer ganske langt og oppsøker steder med endel hunkatter og kan fint holde et nabolag våken med sine nattlige serenader. Det er med andre ord ikke sikkert at det vil hjelpe det minste grann om dere blir enige om at katter skal være inne om natten.

Uansett sitter du i glasshus, for hvis du har en hund som ikke tåler synet av katter og som ender med å holde nabolaget våkent fordi han har hørt ei katt og som klikker ved synet av en av nabolagets katter når dere går tur, er det ingen tvil om hvem som eier den delen av problemet. Å sette opp plakater med observert rev er direkte ufint. Ta det heller opp på skikkelig måte gjennom de kanalene borettslaget har etablert.

Gammel 29-07-11, 23:19   #6
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor i rekkehus og har to katter. Den ene elsker å ligge i gresset og studere livet, i egen hage. Hun rusler rundt etter mørkets frembrudd og sjekker ut nærmeste nabolag, men er sky og er alltid inne om natten. Går på kassa si inne og gjør sitt fornødne. Hun plager ikke en sjel.

Katt nr. to er en røver. Han er ute om natten, trolig langt til skogs. Katter er ikke sosiale vesener og opptrer i flokk. Min hannkatt ligger i skjul i noe buskas og kommer frem når vi parkerer bilen, han kjenner lyden. Ellers er han mye ute ( kastrat forøvrig), men henger nok ikke i nabolaget, men rusler til skogs og gjør sitt fornødne der.

Vi bor vegg i vegg med hundenaboer, de er ikke fortrolige men min katt skyr hunder og vi har aldri opplevd noen konflikter. I samme rekken vi bor, er det to hunder til (! ), de er aldri til sjenanse for hverandre, da de ikke går på sammme steder. Min hannkatt er lite interessert i hunder, og unngår dette. Her i borettslaget er det endel katter. Vi har aldri hatt kattebæsj på vår eiendom, men hundebæsj. Vi hører om sommeren noen katteslagsmål, og har vært plaget av kattetiss på terassen , men mistenker sterkt at dette er ukastrerte streifkatter som er ute på vandring og ypper til bråk.

Det høres ut som om du er veldig uheldig med dyreholdet rundt deg.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 23:20   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sandkasser har man netting eller lokk på.

Blomsterbed rydder man (ja, våre er borettslagets kattekasse) og sprer ulike sånne luktstoffer mot katter rundtomkring, så håper man det gjør nytten for at de ikke blir for nærgående.

Utekatter er ofte ute om natta ja.

Lære seg å leve med det, eller flytte til kattefritt område. Vi lever med det. Men hunden vår klikker ikke av katter da, den er vant til katter, bodde sammen med en i sine første år. Kattene er derimot stort sett redd for den. Nabokatten som likte seg på vår veranda sluttet med det etter at den ble overrasket da hunden lå der og koste seg en dag... altså, ingen fysisk skade, den bare skvatt litt. (Vel, jo, min mann fikk fysisk skade, han var dum nok til å holde katten da den oppdaget hunden.)

Gammel 29-07-11, 23:21   #8
dutte
fornyet

dutte sin avatar

dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må også tilføre at hadde min nabo hatt en jakthund og denne hadde klikket hver gang han fikk øye på en av mine katter så hadde jeg nok adressert problemet til naboen. Katter ferdes fritt og styrer som regel unna farer.

Gammel 29-07-11, 23:22   #9
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Men er hunden deres ute om natta da?
Det går sikkert ann å ta det opp, men hva skal man gjøre da? Få alle til å avlive kattene?
Altså det er som jeg sa mange katter her også, og jada, innimellom holder de leven om natta, springer på verandaen og div, men så ille er det da ikke.

Gammel 29-07-11, 23:25   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja, borettslaget har regler på dyrehold (maks 8 utedyr, dvs katt eller hund), men det er nok alle disse andre rundt her som har veldig mange katter og at de møtes her.

Ja, klart er det er vårt problem at hunden bråker, men det plager oss jo selvsagt, og vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre med akkurat det. Vi prøver hele tiden å være på alerten, dere skulle sett meg om kvelden når jeg sniker rundt og prøver hardt å unngå de 7 kattene som plutselig dukker opp. De kommer i bakholdsangrep også, så det er bare ikke enkelt!

Gammel 29-07-11, 23:26   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Hunden er ikke ute om natta nei, det er siste lufteturen som jo av og til blir litt seint, tissing før soving.

Og jeg skjønner at det ikke er like vanlig som jeg hadde trodd/håpet at katter var inne om natta...

Gammel 29-07-11, 23:28   #12
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Men kan dere ikke ha hunden inne da?

Beklager, jeg klarer ikke helt se din side av saken. Dere har da tydeligvis en hund med mye energi, som brukes til jakt(?) og dere flytter til et tettbebygd støk? I sånne strøk er det jo ofte mye katter.

Gammel 29-07-11, 23:29   #13
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Standard

Jeg tror nok det er veldig vanlig at katter lever sitt katteliv til det fulle sommerhalvåret, det er min erfaring. Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det kommer katter i bakholdsangrep midtvinters, når du er ute og lufter hunden din før natten.

Gammel 29-07-11, 23:30   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Hunden må jo få tisse!
Hunden har ikke spesielt mye energi utover at den klikker på katter som springer.
Vi bodde her når vi fikk den, og det har blitt veldig veldig mange flere katter her nå enn tidligere. Det må da vel gå ann å bo med hund i et helt vanlig boligområde.

Gammel 29-07-11, 23:32   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil tro de kattene dere "plages" med stort sett er ukastrerte, og som katteeier irriterer jeg meg over de som ikke kastrerer kattene sine - særlig hannene.

Når det er sagt er det veldig forskjell på katter når det gjelder å være ute. Vi har to. Den kastrerte hannen vår er lite ute; han vil være der vi er. Er vi inne er han der, er vi ute er han der og pusler rundt føttene våre. Om natta er han inne. Den streriliserte hunnen vår er noe mer ute, og da primært på kvelden/tidlig natt. På dagtid streifer hun litt ut og inn hvis det er finvær, men sjeldent langt av sted. Ingen av dem lager mye lyd; han ble kastrert da han var 5 mnd og er så linn og fin i målet at, bare piper litt. Han er nok nærmest som en kastratsanger.

Gammel 29-07-11, 23:35   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Star og dutte: det har dere helt sikker rett i. Det har blitt mer og mer ille den siste tiden.
Akkurat nå er jeg litt ekstra frustert da vi hadde feriebesøk av min bror og samboer, og de nesten ikke fikk sove pga kattejammer utenfor vinduet.

Gammel 29-07-11, 23:38   #17
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Standard

Det er nok ukastrerte katter som ikke tilhører borettslaget ditt som jamrer og bråker og er på frierferd. Katter som har et hjem, vet som regel hvor de bor. Og oppegående katteeiere hadde neppe tillatt dette, dersom de hadde vært klar over det.

Gammel 29-07-11, 23:39   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sterilisert hunnkatt. Hun er ute om dagen i sommerhalvåret, liker å leke med unger. Sikkert til foreldres fortvilelse, men det er ikke så lett å få gjort noe med. Barna liker katten, katten liker barna. Hun kommer inn når ungene går inn om kvelden og så suller hun litt rundt før hun legger seg. Nå sover hun og kommer til å sove til i morgen tidlig når vi står opp. Katter er veldig forskjellige sånn sett.

Jeg irriterer meg også over ukastrerte hankatter i tettbygd strøk. Hunner også forsåvidt, men de gjør ikke like mye utav seg bortsett fra å tiltrekke seg hannene. Jeg har hatt mange katter i løpet av livet. Jeg har ingen problemer med hunder heller, skulle gjerne hatt en om jeg ikke var kronisk b-menneske og ikke kan påta meg noe som medfører obligatorisk morgentur. Men dette med bakholdsangrep høres veldig rart ut, jeg lurer på hva de kattene egentlig driver med. Det hender jo at katter synes det er gøy å erte en hund, men det høres liksom litt i overkant ut.

Gammel 29-07-11, 23:39   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Dette forumet er altså totalt uforutsigbart når det kommer til tråder om hunde- og kattehold.

Gammel 29-07-11, 23:43   #20
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Men det kan hende dere kan kjøpe noe produkter som dere kan ta langs husveggene eller noe, som kattene ikke liker?
Ellers, jepp, kattejammer er sikkert plagsomt, jeg våkner av det, og legger meg til å sove igjen. Det er bare sånn det er.
Og du sier at dere bor i skaukanten, vel, heller ikke så rart at det er katter der.
Dutte: kanskje ikke katteeierne vet at kattene deres bråker andre steder?

Putt sov i ro i ørene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.