Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-11, 21:34   #1
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?

Jeg sto og tenkte på det i sted, hvor utrolig masse penger som (ihvertfall for oss) går rett ut av vinduet for gutta her i huset er ikke spes glad i middag. Heller brødmat/kornblanding!

Tenker å kutte middagen i hverdagene, å lage noe til helgene bare.

Nå begynner hverdagen til mandag, å økonomien min blir strammere så her må det kuttes litt på innkjøp/forbruk.

Middagen blir på en måte kun laget fordi det er sånn det er, middag er på en måte påbudt. Å enn å så lenge så er ikke gutta noe glad i varm mat som sagt, så da tenker jeg på å kutte middagen for en periode. Eller blir dette helt dumt?

Det er jo ikke sånn at jeg må kutte middagen for å spare penger heller, men synst jeg kaster pengene ut av vindu og det liker jeg ikke å gjøre.

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:37   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?

Jeg skjønner litt hva du mener. Selv om jeg lager mat ungene liker (de sluker stort sett alt da), hender det de ikke orker så mye. De har fått varm mat på sfo/barnehage tidligere på dagen, og orker ikke så mye. Så det hender vi tar et knekkebrød eller ei skive og en frukt/grønnsak når vi kommer hjem, er ute på det vi skal, og lager heller litt ekstra til kvelds. Grøt er også et kjapt måltid vi ofte tyr til, når vi har dårlig med tid (lager i stand dagen før, og varmer opp).

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:37   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg synes ikke man skal holde på noe som helst bare fordi det liksom er sånn det skal være. Men middagen har en funksjon - det er det måltidet som inneholder mest grønnsaker og proteiner i løpet av en dag. Jeg ser for meg at det koster litt tankearbeid å få dette til uten å ha noe middagsmåltid.

Når det er sagt, kan middager hjemme hos meg godt være brød + proteinkilde + endel grønt til uten at det er tradisjonell varmmat med potet. Hos oss mer tidsmessig enn økonomisk betinget, men det er ikke hver dag det passer å lage full middag.

Gammel 13-08-11, 21:39   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det kommer vel an på hva dere spiser ellers i løpet av dagen? Vi spiser f.eks mye grønnsaker til middag, men ikke til andre måltider (vi spiser jo endel frukt i løpet av dagen da). Også er jo middagen det mest varierte måltidet vi spiser, frokost og lunsj er jo omtrent det samme hver dag. Hos oss er middagen også det måltidet vi virkelig sitter sammen og prater om hva som har skjedd i løpet av dagen, tror ikke det hadde blitt det samme om vi bare skulle hive innpå noen brødskiver.

Men det er jo bare å prøve? Kutt middagen i en uke, og hvis alle trives med det er det vel greit?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:41   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke problemstillingen aktuell her, for her er alle glade i middag. Og jeg ville fått problemer med å putte grønnsakene vi spiser til middag inn i de andre måltidene. Og flere brødmåltider vil jeg hvertfall ikke ha!

Gammel 13-08-11, 21:41   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde nok ikke gjort det hver dag, men å gjøre det av og til er da helt OK. Ungene hos oss er heller ikke så glade i middag, og ikke jeg heller for den saks skyld. Men mannen er, og det er stort sett han som lager.

Men jeg synes ikke middagen behøver å være hellig. Ikke bare går det på penger, men også ofte på tid, det skal skvises inn etter henting, lekser og før fritidsaktiviteter.

Hadde det vært hos oss så hadde jeg ikke kutta middagen hver hverdag, men av og til. Og kanskje senket kravene. Kanskje en fiskekake eller karbis på brødskiva duger som middag i blant. Hjemmelaget suppe er også billig, sunt, godt hvis du bruker sesongens grønnsaker, med godt grovt brød til.

Og av og til, bare vanlige brødskiver. Helt OK synes jeg.

Gammel 13-08-11, 21:45   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Angående grønnsaker så spiser barna hos oss helst rå grønnsaker. Det skjærer vi opp og har ved siden av maten. Rå paprika går ned på høykant, men er den frest og putret med i ei gryte så vil de ikke ha den.

Her er link til en blogg om restemat - det kan jo være noen tips å hente der for å få pengene til å strekke lenger: http://restemat.blogspot.com/

Gammel 13-08-11, 21:45   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går det veldig opp og ned hva de spiser av mat når det er middag. Litt sånn periodegreie. Vi prøver å skvise inn grønnsaker, men det er jammen ikke alltid de spiser. Nå spiser begge brokkoli, og noen ganger gulrot.

Men jeg tenker liksom å fortsette ha det. For plutselig er de der at de spiser litt annet igjen, og jeg har ikke lyst til at de skal vennes av å spise middag heller

Men at alle middagene jeg lager gir de så mye mer enn annen mat, det tror jeg ikke. I sommer har de blitt hekta på fiskekaker med ketchup. Vel vel, bedre enn pølse tenker jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:47   #9
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for gode innspill,ja kan være en ide og kutte middagen av og til bare, mange kroner å spare på det. Å enkle middager som fiskekake på skive har jeg faktisk ikke tenkt på heller....

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:49   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Rema har forresten mange oppskrifter på middag til fire under hundrelappen, så middag må ikke være dyrt. Vi lager stort sett alltid for mye. Det er jo det som kastes som føles dyrest synes jeg, så om man er flinkere til å lage passe vil en også spare en del.

Gammel 13-08-11, 21:50   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, dersom jeg skulle gjort det hadde jeg hatt restriksjoner på pålegg til "middagsbrødmåltidet". Type makrell i tomat, fiskekake, mye kjøttpålegg, alltid noe grønt. Det hadde vært uaktuelt her med kornblanding eller hva som helst av pålegg istedenfor middag i alle fall.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:51   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke helt å skjønne at det er SÅ dyrt med litt rimelige middager forresten? 4 laksefileter på Rema koster rundt 40 kroner, du trenger sikkert ikke fler enn 2 per middag hvis det er deg og gutta. Så poteter og en brokkoli? Billigere blir det ikke....

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:56   #13
minimee
Aktiv

minimee sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fræna
minimee er litt kul
Standard

vi har heller ikke middag hver dag, ungene får bestemme som regel hva de vil ha..
Noen ganger vil de ha middag og noen ganger vil de ha kveldskos. Altså brødmåltid.

Gammel 13-08-11, 22:16   #14
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Omeletter, fiskekaker og lignende på skiver er jo genialt og enkelt, samme med grøt (havregrøt, fløyelsgrøt, semulegrøt etc) som kan varieres i det uendelige.
Men jeg ville og sørget for å putte inn masse frukt og grønnsaker i de andre måltidene om jeg skulle kuttet middagen, eventuelt ha det som snacks på kvelden.

Gammel 13-08-11, 22:20   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært helt uaktuelt her. Alle er glade i middag, og jeg syns ikke dagen er den samme uten. Det ville vært vanskeligere å få til en riktig sammensatt ernæring med bare brldmåltider syns jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 22:23   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her i huset hadde ikke det fungert, ettersom middag er det måltidet Knerten spiser mest.

Han får (i teorien, i praksis har de ikke startet etter ferien i alle fall) varmmat i barnehagen en gang i uka, men jeg synes han trenger mer, særlig siden han altså ikke er så innmari glad i brødmat egentlig.

Men om vi skulle gjort det, hadde det vært viktig å få inn "bestanddelene" fra middagen likevel, altså proteiner og grønnsaker, som mange har nevnt før meg.

Gammel 13-08-11, 22:25   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Å kutte ut middagen her i huset hadde aldri fungert. 4 av 5 personer i huset er ikke glade i brødmat. Jeg vil helst ha varm mat til lunsj også. Brødmat er ikke veldig godt.

Gammel 13-08-11, 22:26   #18
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her hadde det ikke vært aktuelt å kutte middagen. Dagen min henger ikke sammen uten. Selvsagt er ikke alle middager av like høy kvalitet, men noen form for middag, det vil jeg ha.

Når jeg setter opp ukemenyer prøver jeg imidlertid å legge inn billige middager også. Tomatsuppe med egg for eksempel. Nesten gratis og ungene elsker det. Pannekakemiddag med blåbær fra fyseren, også nesten gratis. Omelett med rester kan også passere som middag på en aktiv dag. Osv.

Gammel 13-08-11, 22:29   #19
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde mer enn gjerne droppet middag et par dager i uken hvis resten av familien også hadde godtatt det. Men det gjør de altså ikke. Teitingene.
Det å samle hele gjengen rundt bordet sånn ved 17-tiden, det ville jeg ikke droppet altså, men for min del må det slett ikke serveres noe varmt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 22:36   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Mine barn er ikke veldig glade i middag og de har fått varm mat daglig i bhg i alle år. Jeg spiser som regel varm mat på jobb til lunsj. Likevel lager jeg middag hver dag og spør meg selv noen ganger hvorfor jeg gjør det?

Nå begynner frøkna på skole/sfo, så da blir det slutt på varm lunsj til henne og stort sett kun brødmat. Så vi fortsetter nok med middag, men den trenger ikke å være så avansert. De er forresten ikke glade i brødmat heller, så mer brød er i alle fall helt uaktuelt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.