|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Jeg sto og tenkte på det i sted, hvor utrolig masse penger som (ihvertfall for oss) går rett ut av vinduet for gutta her i huset er ikke spes glad i middag. Heller brødmat/kornblanding!
|
|
|
|
#2 |
|
Einsam
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Jeg skjønner litt hva du mener. Selv om jeg lager mat ungene liker (de sluker stort sett alt da), hender det de ikke orker så mye. De har fått varm mat på sfo/barnehage tidligere på dagen, og orker ikke så mye. Så det hender vi tar et knekkebrød eller ei skive og en frukt/grønnsak når vi kommer hjem, er ute på det vi skal, og lager heller litt ekstra til kvelds. Grøt er også et kjapt måltid vi ofte tyr til, når vi har dårlig med tid (lager i stand dagen før, og varmer opp). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Hm. Jeg synes ikke man skal holde på noe som helst bare fordi det liksom er sånn det skal være. Men middagen har en funksjon - det er det måltidet som inneholder mest grønnsaker og proteiner i løpet av en dag. Jeg ser for meg at det koster litt tankearbeid å få dette til uten å ha noe middagsmåltid.
|
|
|
#4 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Det kommer vel an på hva dere spiser ellers i løpet av dagen? Vi spiser f.eks mye grønnsaker til middag, men ikke til andre måltider (vi spiser jo endel frukt i løpet av dagen da). Også er jo middagen det mest varierte måltidet vi spiser, frokost og lunsj er jo omtrent det samme hver dag. Hos oss er middagen også det måltidet vi virkelig sitter sammen og prater om hva som har skjedd i løpet av dagen, tror ikke det hadde blitt det samme om vi bare skulle hive innpå noen brødskiver. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Nå er ikke problemstillingen aktuell her, for her er alle glade i middag. Og jeg ville fått problemer med å putte grønnsakene vi spiser til middag inn i de andre måltidene. Og flere brødmåltider vil jeg hvertfall ikke ha!
|
|
|
|
#6 |
|
Off the map.
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Vi hadde nok ikke gjort det hver dag, men å gjøre det av og til er da helt OK. Ungene hos oss er heller ikke så glade i middag, og ikke jeg heller for den saks skyld. Men mannen er, og det er stort sett han som lager.
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Angående grønnsaker så spiser barna hos oss helst rå grønnsaker. Det skjærer vi opp og har ved siden av maten. Rå paprika går ned på høykant, men er den frest og putret med i ei gryte så vil de ikke ha den.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Her går det veldig opp og ned hva de spiser av mat når det er middag. Litt sånn periodegreie. Vi prøver å skvise inn grønnsaker, men det er jammen ikke alltid de spiser. Nå spiser begge brokkoli, og noen ganger gulrot.
|
|
|
#9 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Takk for gode innspill,ja kan være en ide og kutte middagen av og til bare, mange kroner å spare på det. Å enkle middager som fiskekake på skive har jeg faktisk ikke tenkt på heller....
|
|
|
|
#10 |
|
Off the map.
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Rema har forresten mange oppskrifter på middag til fire under hundrelappen, så middag må ikke være dyrt. Vi lager stort sett alltid for mye. Det er jo det som kastes som føles dyrest synes jeg, så om man er flinkere til å lage passe vil en også spare en del.
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Tja, dersom jeg skulle gjort det hadde jeg hatt restriksjoner på pålegg til "middagsbrødmåltidet". Type makrell i tomat, fiskekake, mye kjøttpålegg, alltid noe grønt. Det hadde vært uaktuelt her med kornblanding eller hva som helst av pålegg istedenfor middag i alle fall. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Jeg klarer ikke helt å skjønne at det er SÅ dyrt med litt rimelige middager forresten? 4 laksefileter på Rema koster rundt 40 kroner, du trenger sikkert ikke fler enn 2 per middag hvis det er deg og gutta. Så poteter og en brokkoli? Billigere blir det ikke.... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fræna
![]() |
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?vi har heller ikke middag hver dag, ungene får bestemme som regel hva de vil ha..
|
|
|
|
#14 |
|
Metallica!!
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Omeletter, fiskekaker og lignende på skiver er jo genialt og enkelt, samme med grøt (havregrøt, fløyelsgrøt, semulegrøt etc) som kan varieres i det uendelige.
|
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Det hadde vært helt uaktuelt her. Alle er glade i middag, og jeg syns ikke dagen er den samme uten. Det ville vært vanskeligere å få til en riktig sammensatt ernæring med bare brldmåltider syns jeg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Her i huset hadde ikke det fungert, ettersom middag er det måltidet Knerten spiser mest.
|
|
|
#17 |
|
superbruker
|
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Å kutte ut middagen her i huset hadde aldri fungert. 4 av 5 personer i huset er ikke glade i brødmat. Jeg vil helst ha varm mat til lunsj også. Brødmat er ikke veldig godt.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Her hadde det ikke vært aktuelt å kutte middagen. Dagen min henger ikke sammen uten. Selvsagt er ikke alle middager av like høy kvalitet, men noen form for middag, det vil jeg ha.
|
|
|
#19 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Jeg hadde mer enn gjerne droppet middag et par dager i uken hvis resten av familien også hadde godtatt det. Men det gjør de altså ikke. Teitingene. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?Mine barn er ikke veldig glade i middag og de har fått varm mat daglig i bhg i alle år. Jeg spiser som regel varm mat på jobb til lunsj. Likevel lager jeg middag hver dag og spør meg selv noen ganger hvorfor jeg gjør det?
|
![]() |
|
|