Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne klasser for de flinkeste?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 12:44   #21
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Egne klasser for de flinkeste?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes dette er vanskelig.

Jeg var så godt som den flinkeste i klassen i samtlige fag. Flink som i tok ting raskt, gjorde leker og fikk veldig gode karakterer.
Det er ikke til å se bort i fra at jeg tror at jeg kunne ha vokst ytterligere i en klasse med et "flinkere gjennomsnitt".
Likevel vet jeg ikke helt om det er sånn jeg vil ha det i samfunnet vårt.

Jeg vet heller ikke om det er slik jeg vil ha det i vårt samfunn. Samtidig som jeg vil at alle skal få god læring, uansett nivå. Enhetsskolen er på ingen måte perfekt, men jeg liker verdigrunnlaget den bygger på.

Gammel 23-08-11, 12:44   #22
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men ideen i dette tilfellet var vel nettopp å plukke ut de typiske stjerneelevene, altså de som ligger langt unna medelevene både i evner og interesser? Jeg klarer ikke å la være å like den ideen.

Hvorfor skal den typiske stjerneeleven - hvem det nå er - ha et eget tilbud? De barna som i grunn blir mest neglisjert i norsk skole er vel den typiske normaleleven. Den som det går greit med på skolen, det går greit sosialt, det går greit både her og der. De gidder vi ikke å bry oss med. Vi utfordrer dem sjelden - det går jo så greit. Jeg er helt overbevist om at vi vil få størst gjennomsnittlig økt læring om vi ser alle elever under ett ved å gi disse elevene spesielle opplegg. De flinke og de svake blir jo pakket inn og fulgt opp rimelig tett i de fleste skoler i dag allerede. Det er sikkert noen genibarn som faller utenfor og som hadde trengt enda bedre oppfølging, men de fleste flinke elever er ikke spesielt geniaktige sånn sett, og de klarer seg godt i den eksisterende skolen. Jeg tror i grunn at den typiske stjerneeleven har mye å lære sosialt av å gå i blanda skole - særlig i grunnskolen. På videregående har jeg ikke så sterke kjepphester å ri - dessuten regulerer det seg delvis selv etter hvor de skoleflinke søker. Skolen skal ikke bare lære elevene matematikk - de skal også lære barna å bli velfungerende samfunnsaktører og medmennesker, jeg tenker at enhetsskolen som system er fint for akkurat det. Det jeg minst av alt ønsker meg er "Taperskoler" og "Taperklasser". Vi burde generelt sett ha mer respekt for de som strever med å få 2+2 til å bli 4 - i mange tilfeller jobber de like hardt, og kanskje enda mer, som de som syns regnestykket er lett. De skal også ha viktige roller i samfunnet vårt - og jeg nekter å jobbe på en skole som sorterer dem ut i permantente "taper-grupper" - det kan umulig være gunstig for samfunnet, for gjennomføring av videregående utdanning eller noe som helst.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 12:46   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og greia mi er vel mest at jeg synes det er så lite respekt for at kunnskap og ferdigheter har verdi i seg selv. Jeg synes det er skrekkelig sløsing at folk som har forutsetninger for og ønske om å lære, blir gående og dingle fordi de alltids greier seg. Det må da være mye bedre å samle dem et sted og gi dem skikkelig stimulans?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 12:46   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner med at disse elevene skal ha spesialiserte faglærere? Jeg klarer lissom ikke å bli så veldig mye annet enn litt rørt over forslaget om en ungdoms- og videregående skole i tett samarbeid med UiO, heller.

Toffskij, hemningsløs elitist

Jeg skulle definitivt hatt en bedre matematikklærer i 3. klasse på vgs. Har ikke tall på de gangene han mente det var "feil i fasiten" og jeg trampet fram til tavla for å gjøre det riktig for ham. /

Gammel 23-08-11, 12:48   #25
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Fløyel, hvordan er dette privatisering?

Jeg regner med at disse elevene skal ha spesialiserte faglærere? Jeg klarer lissom ikke å bli så veldig mye annet enn litt rørt over forslaget om en ungdoms- og videregående skole i tett samarbeid med UiO, heller.

Fra en av kritikerne:
– Skolen kommer til å ligge ved Universitetet i Oslo. Det er på vestkanten, og jeg tror det vil være vanskelig for elever på 13-14 år å reise så langt, sier Vilno.

Ellers, til HI: sannelig om jeg vet hva jeg synes om forslaget. Om det er snakk om en mattelinje, f.eks., hvor matte-engasjerte og flinke elever får ekstra fordypning i matematikk, samtidig som de andre skolefagene ikke blir neglisjert, så synes jeg definitivt det høres ut som en god idé. I så fall vil jo elevene ha vanlige timer i andre fag, hvor spredningen på ferdighetene antakelig vil være mer normal. Å ha fast nivådeling i alle fag på normale skoler, synes jeg høres skumlere ut, må jeg innrømme.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 12:49   #26
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fløyel, hvordan er dette privatisering?

En ting er hva som skjer etter de obligatoriske 10 årene på skolen, vidergående og universitet, da velger man selv hvilke felt man ønsker å spesialisere seg på.

Men å trekke 5. klassinger ut av sin skolekrets fordi de er veldig musikalske (som er tilfellet på Majorstua skole) syntes jeg minner om privatisering fordi denne skolen vil få ett stempel som "eliteskole", dvs. den er ikke tilgjengelig for alle.

Gammel 23-08-11, 12:51   #27
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ellers, til HI: sannelig om jeg vet hva jeg synes om forslaget. Om det er snakk om en mattelinje, f.eks., hvor matte-engasjerte og flinke elever får ekstra fordypning i matematikk, samtidig som de andre skolefagene ikke blir neglisjert, så synes jeg definitivt det høres ut som en god idé. I så fall vil jo elevene ha vanlige timer i andre fag, hvor spredningen på ferdighetene antakelig vil være mer normal. Å ha fast nivådeling i alle fag på normale skoler, synes jeg høres skumlere ut, må jeg innrømme.

Det er supert at matte-engasjerte får ekstra oppfølging, men må de trekkes vekk fra skolekretsene sine for å få denne ekstra oppfølgningen?

Gammel 23-08-11, 12:52   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvorfor skal den typiske stjerneeleven - hvem det nå er - ha et eget tilbud?

Fordi det er sløsing å ikke gi dem et tilbud. De vil lære, la dem få lov!

De barna som i grunn blir mest neglisjert i norsk skole er vel den typiske normaleleven. Den som det går greit med på skolen, det går greit sosialt, det går greit både her og der.

Men går det ikke greit nettopp fordi det er slike elever systemet egentlig er lagd for? Det tror jeg.

Jeg tror i grunn at den typiske stjerneeleven har mye å lære sosialt av å gå i blanda skole - særlig i grunnskolen.

Det er uten tvil sant. Men i tillegg vil jeg altså påstå at de fleste har en del sosialt å lære av å omgås jevnbyrdige.

Gammel 23-08-11, 12:53   #29
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det er supert at matte-engasjerte får ekstra oppfølging, men må de trekkes vekk fra skolekretsene sine for å få denne ekstra oppfølgningen?

Må og må, det var vel i så fall snakk om hvis de vil. Jeg regner med at et slikt tilbud ikke betyr at elever som er langt fremme i enkelte fag, ikke skal få tilpasset opplæring der de er, hvis de trenger det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 12:55   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

En ting er hva som skjer etter de obligatoriske 10 årene på skolen, vidergående og universitet, da velger man selv hvilke felt man ønsker å spesialisere seg på.

Men hvorfor skal barna måtte vente 10 år?

Men å trekke 5. klassinger ut av sin skolekrets fordi de er veldig musikalske (som er tilfellet på Majorstua skole) syntes jeg minner om privatisering fordi denne skolen vil få ett stempel som "eliteskole", dvs. den er ikke tilgjengelig for alle.

Det er fortsatt en offentlig skole. Opptaket er ikke basert på skolepenger, men på opptaksprøver. Det er utvilsomt frivillig å gå der. En privat skole er eid av noen andre enn kommunen.

Gammel 23-08-11, 12:55   #31
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en sterk tilhenger av valgfag. Reelle valgfag sånn som vi hadde da jeg gikk på skolen. Jeg var skoleflink - men likte å kose meg, så jeg hadde tre og metall-sløyd, musikk, foto og sjakk- og bridge som valfag . Og så tysk da - det måtte jeg ha fordi jeg skulle på gymnaset.

Jeg ønsker meg heller et system der man kan velge fordypning i fag man er god i - eller man kan velge mer gym om man vil det - noen timer i uka. Nå finnes det jo noe som heter norsk fordypning og engelsk fordypning i norsk skole allerede, men det er jo slett ikke fordypningsfag, det er fag som er opprettet for de svake elevene som trenger mer undervisning i norsk og/eller engelsk.

Som lærer ville jeg hilst velkommen å hatt en topp motivert gjeng i valfag matte som ønsket å lære mer - to timer i uka f.eks. Eller en topp motivert gjeng som ønsket å bruke disse to timene på å spille fotball. I min verden ønsker jeg meg fire valgfrie timer i uka der man man velge å enten fordype seg mer i teoretiske fag - eller å få holde på med mer praktiske fag. Og da tenker jeg at disse timene skal inneholde undervisning på høyt nivå - ikke være styrt av assistenter.

Gammel 23-08-11, 12:56   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

. De flinke og de svake blir jo pakket inn og fulgt opp rimelig tett i de fleste skoler i dag allerede.

Blir de? Jeg håper det, for det betyr at nivådelingen i undervisningen, tilpasset undervisning, faktisk funker, men da skulle den vel fungert for de i midten også? Utfra slik beskrivelsen er fra de som er eller er foreldrene til, de flinkeste barna, så fungerer det ikke i praksis? Det fungerte slett ikke når vår generasjon gikk på skolen, da var det tilpassing for de svakeste, og "klare seg selv" for de flinke. Vi er skremmende mange som har gått gjennom skolegangen uten å lære seg skikkelig studieteknikk, fordi vi klarte det jo så fint... Er det virkelig blitt bedre?

Jeg er usikker på hva jeg mener om å plukke ut elever når de begynner i 5. klasse for å gå på egne skoler, men jeg er i alle fall absolutt positiv til at man tar de flinkeste elevene på alvor, og snart begynner å gi dem et tilbud med utfordringer som de fortjener.

Gammel 23-08-11, 12:57   #33
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg liker også valgfag.

Gammel 23-08-11, 12:57   #34
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Det er uten tvil sant. Men i tillegg vil jeg altså påstå at de fleste har en del sosialt å lære av å omgås jevnbyrdige.

Kan man oppnå den sosiale kunnskapen ved å f.eks. melde barna inn på en kulturskole som ett fritidstilbud? Bør man heller legge penger i bedre og flere kulturskoler hvor barna får utfolde seg på fritiden?

Gammel 23-08-11, 12:57   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Slike "kvalitetsvalgfag" hørtes bra ut. Veldig. Det kan jeg like.

Gammel 23-08-11, 12:57   #36
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg liker også valgfag.

Så er vi enige om noe i alle fall .

Gammel 23-08-11, 12:59   #37
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt delt tror jeg. I teorien vil jeg helst unngå nivådelte klasser, men jeg ser jo at det har fordeler. Jeg har en unge som er "flink". Hun går bare i 4. klasse, men sklir igjennom uten å anstrenge seg noe særlig. Lekser (untatt lesingen selvfølgelig) tar maks en halvtime til sammen for hele uka. Hun trives godt på skolen, men kjeder seg litt innimellom, spesiellt i fag som matte, der de repeterer og repeterer for å få med alle. Sosialt fungerer hun kjempebra. Jeg er bekymret for at hun ikke skal lære seg gode arbeidsvaner fordi hun aldri må anstrenge seg. Jeg kjenner jo igjen meg selv, jeg gjorde et minimum gjennom hele skolegangen og fikk likevel gode karakterer, så det var et lite kultursjokk når jeg ble student.

Kanskje en ide kunne vært tilbud om sommerskoler der de som trengte fler utfordringer kunne få det i de fagene de har interesse for? Da tenker jeg spesiellt realfag kanskje, det er jo viktig at den interessen opprettholdes.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 13:00   #38
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Sommerskoler i realfag på videregående nivå finnes over hele landet .

Gammel 23-08-11, 13:01   #39
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sommerskoler i realfag på videregående nivå finnes over hele landet .

Men så bra da!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 13:03   #40
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Men hvorfor skal de måtte vente til sommeren med å bli skikkelig utfordret? :hakk i plata:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.