|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Permakulturell
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Jeg vet heller ikke om det er slik jeg vil ha det i vårt samfunn. Samtidig som jeg vil at alle skal få god læring, uansett nivå. Enhetsskolen er på ingen måte perfekt, men jeg liker verdigrunnlaget den bygger på.
|
|
|
#22 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor skal den typiske stjerneeleven - hvem det nå er - ha et eget tilbud? De barna som i grunn blir mest neglisjert i norsk skole er vel den typiske normaleleven. Den som det går greit med på skolen, det går greit sosialt, det går greit både her og der. De gidder vi ikke å bry oss med. Vi utfordrer dem sjelden - det går jo så greit. Jeg er helt overbevist om at vi vil få størst gjennomsnittlig økt læring om vi ser alle elever under ett ved å gi disse elevene spesielle opplegg. De flinke og de svake blir jo pakket inn og fulgt opp rimelig tett i de fleste skoler i dag allerede. Det er sikkert noen genibarn som faller utenfor og som hadde trengt enda bedre oppfølging, men de fleste flinke elever er ikke spesielt geniaktige sånn sett, og de klarer seg godt i den eksisterende skolen. Jeg tror i grunn at den typiske stjerneeleven har mye å lære sosialt av å gå i blanda skole - særlig i grunnskolen. På videregående har jeg ikke så sterke kjepphester å ri - dessuten regulerer det seg delvis selv etter hvor de skoleflinke søker. Skolen skal ikke bare lære elevene matematikk - de skal også lære barna å bli velfungerende samfunnsaktører og medmennesker, jeg tenker at enhetsskolen som system er fint for akkurat det. Det jeg minst av alt ønsker meg er "Taperskoler" og "Taperklasser". Vi burde generelt sett ha mer respekt for de som strever med å få 2+2 til å bli 4 - i mange tilfeller jobber de like hardt, og kanskje enda mer, som de som syns regnestykket er lett. De skal også ha viktige roller i samfunnet vårt - og jeg nekter å jobbe på en skole som sorterer dem ut i permantente "taper-grupper" - det kan umulig være gunstig for samfunnet, for gjennomføring av videregående utdanning eller noe som helst. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Og greia mi er vel mest at jeg synes det er så lite respekt for at kunnskap og ferdigheter har verdi i seg selv. Jeg synes det er skrekkelig sløsing at folk som har forutsetninger for og ønske om å lære, blir gående og dingle fordi de alltids greier seg. Det må da være mye bedre å samle dem et sted og gi dem skikkelig stimulans?
|
|
|
#24 |
|
Søt og rar
|
Jeg skulle definitivt hatt en bedre matematikklærer i 3. klasse på vgs. Har ikke tall på de gangene han mente det var "feil i fasiten" og jeg trampet fram til tavla for å gjøre det riktig for ham.
|
|
|
#25 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#26 |
|
~~~~~~~
|
En ting er hva som skjer etter de obligatoriske 10 årene på skolen, vidergående og universitet, da velger man selv hvilke felt man ønsker å spesialisere seg på.
|
|
|
#27 |
|
~~~~~~~
|
Det er supert at matte-engasjerte får ekstra oppfølging, men må de trekkes vekk fra skolekretsene sine for å få denne ekstra oppfølgningen?
|
|
|
#28 |
|
kamerat
|
Fordi det er sløsing å ikke gi dem et tilbud. De vil lære, la dem få lov!
Men går det ikke greit nettopp fordi det er slike elever systemet egentlig er lagd for? Det tror jeg.
Det er uten tvil sant. Men i tillegg vil jeg altså påstå at de fleste har en del sosialt å lære av å omgås jevnbyrdige.
|
|
|
#29 |
|
Sviiisj!!
|
Må og må, det var vel i så fall snakk om hvis de vil. Jeg regner med at et slikt tilbud ikke betyr at elever som er langt fremme i enkelte fag, ikke skal få tilpasset opplæring der de er, hvis de trenger det.
|
|
|
#30 |
|
kamerat
|
Men hvorfor skal barna måtte vente 10 år?
Det er fortsatt en offentlig skole. Opptaket er ikke basert på skolepenger, men på opptaksprøver. Det er utvilsomt frivillig å gå der. En privat skole er eid av noen andre enn kommunen.
|
|
|
#31 |
|
En, av to-tre
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er en sterk tilhenger av valgfag. Reelle valgfag sånn som vi hadde da jeg gikk på skolen. Jeg var skoleflink - men likte å kose meg, så jeg hadde tre og metall-sløyd, musikk, foto og sjakk- og bridge som valfag |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Blir de? Jeg håper det, for det betyr at nivådelingen i undervisningen, tilpasset undervisning, faktisk funker, men da skulle den vel fungert for de i midten også? Utfra slik beskrivelsen er fra de som er eller er foreldrene til, de flinkeste barna, så fungerer det ikke i praksis? Det fungerte slett ikke når vår generasjon gikk på skolen, da var det tilpassing for de svakeste, og "klare seg selv" for de flinke. Vi er skremmende mange som har gått gjennom skolegangen uten å lære seg skikkelig studieteknikk, fordi vi klarte det jo så fint... Er det virkelig blitt bedre?
|
|
|
#33 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg liker også valgfag.
|
|
|
#34 |
|
~~~~~~~
|
Kan man oppnå den sosiale kunnskapen ved å f.eks. melde barna inn på en kulturskole som ett fritidstilbud? Bør man heller legge penger i bedre og flere kulturskoler hvor barna får utfolde seg på fritiden?
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Slike "kvalitetsvalgfag" hørtes bra ut. Veldig. Det kan jeg like.
|
|
|
#37 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er litt delt tror jeg. I teorien vil jeg helst unngå nivådelte klasser, men jeg ser jo at det har fordeler. Jeg har en unge som er "flink". Hun går bare i 4. klasse, men sklir igjennom uten å anstrenge seg noe særlig. Lekser (untatt lesingen selvfølgelig) tar maks en halvtime til sammen for hele uka. Hun trives godt på skolen, men kjeder seg litt innimellom, spesiellt i fag som matte, der de repeterer og repeterer for å få med alle. Sosialt fungerer hun kjempebra. Jeg er bekymret for at hun ikke skal lære seg gode arbeidsvaner fordi hun aldri må anstrenge seg. Jeg kjenner jo igjen meg selv, jeg gjorde et minimum gjennom hele skolegangen og fikk likevel gode karakterer, så det var et lite kultursjokk når jeg ble student. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
En, av to-tre
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Sommerskoler i realfag på videregående nivå finnes over hele landet |
|
|
|
|
|
#40 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Men hvorfor skal de måtte vente til sommeren med å bli skikkelig utfordret? :hakk i plata:
|
![]() |
|
|