|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Prematurmamma
|
Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerI skolens handlingsplan mot mobbing har de beskrevet skolens sanksjoner i tilfeller hvor mobbing skjer på skolen.
Jeg blir litt sånn
|
|
|
|
#2 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet første som slår meg er at det blir jo som å mobbe mobberen. En type utfrysning... Jeg synes ikke det henger helt på greip.
|
|
|
#3 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerEr ikke dette eskalerende tiltak da? Jeg leser at den som blir utsatt for mobbing blir fredet i og med at mobberen skal passes i stadig større grad. Det er vel problematisk på den måten at det sjelden er en mobber, men heller en person som får med seg andre - de andre bør jo også passes opp.
|
|
|
#4 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDa er jeg ikke helt på jordet, altså. Jeg fikk helt ærlig en vond smak i munnen.
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet står at følgende tiltak kan iverksettes, ikke at alt skal kjøres i gang umiddelbart etter et puff i gangen utenfor klasserommet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet var noen merkelig punkter...
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner
Nettopp.
|
|
|
#8 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg synes punktene er greie. Det er, som nevnt, ikke nødvendigvis alle som settes iverk med en gang, men dette er tiltak som kan anvendes etter hva som er mest hensiktsmessig.
|
|
|
#9 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerÅ ta det opp i klassen kan selvsagt være bra, men jeg synes ikke det blir riktig å henge ut enkeltpersoner. "Per gjør sånn og sånn mot Kari, hva synes vi om det?" Det er selvsagt riktig å sanksjonere, og dette er jo også eskalerende tiltak, men jeg synes likevel at noen av punktene var noget drøye. For meg blir det fullstendig feil å sette et negativt fokus på enkelte barn, selv om de mobber. Jeg synes det er viktigere å finne ut hva som ligger bak mobbingen, altså fra mobberens side.
|
|
|
|
#10 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerMeningen er jo ikke å henge ut, men å være konkret i fht hva som skjer. Det er jo ikke sikkert dette er en sanksjon som vil benyttes, men jeg kan forestille meg noen situasjon er hvor det kan være hensiktsmessig.
|
|
|
#11 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerMen hva kan man gjøre da?
|
|
|
#12 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet er da uendelig mye bedre at den som mobber må være inne, enn at den som mobbes ikke skal tørre å gå ut.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet blir litt skyt-syndebukken-aktig for meg. Er det så ofte det er en mobber som ellers er tilregnelig og ikke sliter? Er det ikke ofte et gruppeproblem og hvor den som skiller seg ut som "verstingen" har problemer selv i bøtter og spann?
|
|
|
#14 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerCelebelen: Joda, i og for seg. Men det blir feil å frata et barn de få mulighetene det har til å være ute i frisk luft og til å utfolde seg fysisk. Det kan i verste fall få følger for barnets læring.
|
|
|
|
#15 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg må ta høyde for at jeg ikke har opplevd slike situasjoner som voksen. Barna er små/har vært forskånet. Det største ankepunktet er som jeg nevnte og som andre er inne på at, i den grad det er snakk om en enkelt mobber så har gjerne vedkommende en del problemer selv.
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeh håper at praksisen er tenkt litt rundere enn ordlyden her, for dette ble litt mye gapestokk etter mitt syn. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerDet vet jeg faktisk ikke. Jeg har ikke noen form for utdannelse innen temaet når det gjelder skolebarn. Vi har vært litt inne på det når det gjelder førskolebarn, men det fortoner seg på mange måter annerledes, siden hverdagen i barnehagen er en annen enn på skolen. Men noen må jo ha peiling på dette, regner jeg med. Det står i handlingsplanen at de tar utgangspunkt i brosjyren "Arbeid mot mobbing" fra utdanningsdirektoratet.
|
|
|
|
#18 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjonerJeg har nettopp vært involvert i en mobbesak på ungdomsskolen (som forelder til den som ble mobbet), og synes måten vi har gjort det på er ganske grei. Vi har hatt møte med alle de involverte - foreldrene og barna. Ungene har hatt møter på skolen, hver for seg og sammen.
|
|
|
#20 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner
Jeg er så kynisk at jeg rett og slett sier det er bedre at mobberen tas vekk, enn den som blir mobbet. Da får man heller "lufte" vedkommende litt på et annet tidspunkt. Dette er vel uansett ment som et kortvarig tiltak, slik at mobberen ser at det faktisk får noen konsekvenser å mobbe andre. Jeg mistenker at det oppleves som ganske kjipt å ikke få leke/spille fotball/henge ute med vennene.
|
![]() |
|
|