|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trosbekjennelse i kirkenJeg har kun hørt det i forbindelse med dåp.
|
|
|
#24 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Trosbekjennelse i kirken
Når passer det, da? Å døpe barna er en veldig tydelig handling i forhold til tro, og jeg tror de fleste kristne i livet opplever at det handler vel så mye som å velge bort det onde, som å velge det gode. Jeg tror ikke større bevissthet rundt hva dette valget innebærer kan skade. At formuleringen kunne vært annerledes, det kan så hende, men om det å høre om det onde vekker ubehag, så tror jeg ikke det er fordi det snakkes for mye om det.
|
|
|
|
#25 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Personlig syns jeg jo ikke djevelsnakk hører hjemme noe sted, men jeg har jo heller ikke døpt mine barn, fordi jeg persolig ikke mener at gudesnakk hører hjemme noe sted heller, iallefall ikke i vårt liv.
|
|
|
#26 |
|
© All rights reserved
|
Jeg synes ikke det passer i det hele tatt. Jeg personlig synes kristendommen kan fokusere med på det gode, gleden, frelsen, livet og lykken, i stedet for på djevelen/satan, dom, vondskap, død og forbannelse. Og jeg personlig tror at dette fokuset får flere til å vende seg bort fra kristendommen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Trosbekjennelse i kirkenSignerer bare Hattifnatten, siden jeg hadde tenkt å si noe av det samme, dårligere formulert.
|
|
|
|
#28 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Trosbekjennelse i kirkenJeg er enig med Hatti, ordbrukenkunne vært annerledes, men innholdet synes jeg er realistisk, slik kristendommens verdensbilde er realistisk: Verden består ikke bare av det som er godt, men også av onde krefter. Og det er viktig å være klar over det.
|
|
|
|
#30 |
|
New in here
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
![]() |
Sv: Trosbekjennelse i kirkenInnen kristendommen finnes det utallige forskjellige meninger, så det er bare å plukke ut fra hva man selv mener er riktig og ikke riktig, og finne sine likesinnede. Selv tok jeg et standpunkt om å ikke gå i statskirka noe mer etter at jeg sa ja til å være fadder i dåp. Syntes det var kvelende kjedelig og unødvendig, for jeg visste ikke hva jeg sa ja til. Har heldigvis et godt forhold til fadderbarnet mitt uansett |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Herlighet. Da burde du jo kanskje satt deg litt mer inni ting på forhånd? Unødvendig? Dette sier vel kanskje mer om deg enn om kirken...
|
|
|
|
#32 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Trosbekjennelse i kirkenPå den tiden jeg ble døpt, var det visst en skikkelig helvetesdebatt på gang i kirken, og presten brukte dåpsgudstjenesten til å legge ut om helvetet. Enkelte spydige tunger sier han skjønte hvem han døpte.
|
|
|
#33 |
|
New in here
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Mjøsa
![]() |
Så krass a gett? Nå har det seg sånn at fadderens oppgave er å passe på at barnet blir oppdratt til kristen tro, men det vil jo ikke foreldrene. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Trosbekjennelse i kirkenMannen og jeg er faddere for yngstesønnen til et vennepar. Grunnen til at de ønsket oss som faddere, var at de ville at vi skulle ha en "ekstra" tilknytning til barna.
|
![]() |
|
|