Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-11, 14:06   #441
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, nei, jeg husket bare at noen hadde skrevet noe om hammerform, ante ikke at det var deg- lover. Dessuten hadde du jo heller ikke lagt ut bilde, eller?
Jeg bare tok den formen jeg husket (kunne like gjerne vært stjerne eller kanin) og humret litt over det fordi tanken på at jeg skulle rekke noe sånt om morgenen er helt absurd. bill.merk:kaotisk morgen.

Jeg tror jeg tenker det samme som rine. Litt sånn "wow, hva dere får til!", kombinert med selvinnsikt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 14:09   #442
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, nei, jeg husket bare at noen hadde skrevet noe om hammerform, ante ikke at det var deg- lover. Dessuten hadde du jo heller ikke lagt ut bilde, eller?
Jeg bare tok den formen jeg husket (kunne like gjerne vært stjerne eller kanin) og humret litt over det fordi tanken på at jeg skulle rekke noe sånt om morgenen er helt absurd. bill.merk:kaotisk morgen.

Ok, da er det greit, bare følte meg litt truffet.
Jeg lager matpakker på kvelden, selv om vi har god tid på morningen så er nok ikke det å ta bilde av matpakker noe som prioriteres her heller.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 14:24   #443
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan fint prioritere å ta et bile på morgenen altså. Det tar to sekunder.

Men, nå har seg slik at jeg tenkte på det i morges, men kom på at kameraet var uten strøm (det viste seg da jeg la batteriet til lading litt senere at det var det gamle batteriet som sto i, det nye lå ferdig ladet og ventet på meg, finfine greier, nå kan jeg ta bilder), og den fancy, nye mobilen min som er ypperlig til slikt, den mistet jeg i gulvet og knuste glasset på for et par dager siden, og slike berøringsskjermer, reagerer visst ikke på berøring når de er knust...

Dessuten er jeg stressa og trøtt om morgenen, så de fleste dager tenker jeg ikke på at jeg kunne tatt bilde heller, før etter maten er spist opp i barnehagen.

Gammel 23-09-11, 15:02   #444
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg prioriterer både trening 2-30 min om morgningen, noen dager rekker vi å spille litt WIi sammen, og andre ganger rekker vi bare å spise.

Å ha kamera liggende fremme å ta ett bilde er kanskje det som tar minst tid om morgningen, nærmere 10 sekunder. Uten stress

Jeg synes det er gøy å se andres bilder, derfor tar jeg gjerne bilder selv også - men ikke alltid.

I dag fikk Vetle med seg fullkornsmakaroni med amerikansk blanding og lompe med falukorv + cashewnøtter og gulrøtter

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 17:09   #445
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om Sprett yoghurten: http://m.kk.no/878737/denne-yoghurte...otere-enn-brus

Gammel 23-09-11, 17:16   #446
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Om Sprett yoghurten: http://m.kk.no/878737/denne-yoghurte...otere-enn-brus

Takk for link.
Kjedelig at alt må inneholde så mye sukker.

Vetle har fått bringebær varianten av denne, har en boks i kjøleskapet også - men det blir laaaaangt mellom å kjøpe denne gitt.

Hva slags barneyoughurt er best egentlig?

Gammel 23-09-11, 17:20   #447
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Danonino (som er kesam, ikke yoghurt, egentlig). Høyere proteininnhold enn barneyoghurter. Den var med i en yoghurttest en gang, og hadde vunnet om den faktisk var en yoghurt.

Vi gir for det meste yoghurt naturell med moste bær, og barna klager ikke. Tvert i mot, så liker poden prosessen med å røre yoghurten jevn i fargen.

Gammel 23-09-11, 18:03   #448
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ta bilde av matpakkene, altså. Det er ikke noe jeg prioriterer på morgenkvisten, kjenner jeg.

Ungene mine er forbannet med en kjedelig mor, som kun spicer opp med frukt, og en og annen yoghurt en sjelden gang.

Jeg lager matpakkene om kvelden, og da har jeg en 4-5 timer til rådighet.

Jeg fikk "kjedelige" matpakker som barn, og jeg spiste det aldri. Jeg kastet det med en gang jeg kom på skolen. Jeg fikk forresten ikke frukt eller youghurt og sånn, og det kan være spennende nok det, altså!

Gammel 23-09-11, 18:05   #449
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da går vi tilbake til Danonino. Også sprett som var så kule da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 18:06   #450
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg grøsser, virkelig, når jeg tenker på matpakkene fra jeg var liten. I løpet av barneskolen spiste jeg omtrent aldri mat i skoletiden. Foreldrene mine eide hverken interesse eller kompetanse. De klødde seg ofte i hodet over at de to knusktørre brødskivene med svett ost, i matpapir, ikke ble spist opp. Uten å vurdere alternativer.

Gammel 23-09-11, 18:07   #451
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har kun Danoni i matpakken om han har med youghurt, Litagoyoughurt får han en gang i blant hjemme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 18:09   #452
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Hva slags barneyoughurt er best egentlig?

Ikke youghurt riktignok, men de to minste elsker Hip sin fruktmos.

Gammel 23-09-11, 18:09   #453
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg grøsser, virkelig, når jeg tenker på matpakkene fra jeg var liten. I løpet av barneskolen spiste jeg omtrent aldri mat i skoletiden. Foreldrene mine eide hverken interesse eller kompetanse. De klødde seg ofte i hodet over at de to knusktørre brødskivene med svett ost, i matpapir, ikke ble spist opp. Uten å vurdere alternativer.

Nemlig. Jeg var småspist, ekstremt kresen og fikk to tørre skiver med svett hvitost innpakket i matpapir. Aldri noe annet.

Gammel 23-09-11, 18:12   #454
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg hadde dårlig matlyst, likte ikke brødmat, men de var fastlåst på brødskiver. Det var jo det man spiste. Så blei de lei av at jeg ikke spiste det jeg fikk, og ga meg ansvar for matpakkene selv. Det innebar jo at jeg droppet hele matpakken. Vi hadde jo ingenting jeg hadde lyst på, så lenge utvalget bestod av brødmat. Jeg husker godt at jeg gikk skrubbsulten hele dagen, men jeg gjorde heller det enn å spise ekkel matpakke.

Gammel 23-09-11, 18:13   #455
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg måtte lage matpakka mi selv jeg også. Ble lært opp til å bruke paprika og agurk på skiva, da. Og fikk lov til å ha med masse o`boy pulver til å putte i melkekartongen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 18:17   #456
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, jeg hadde tidlig ansvar for egen matpakke, og når utvalget da bestod av mat jeg ikke likte, så droppet jeg den bare. Den dag i dag spiser jeg ytterst lite "tradisjonell" brødskivemat. Da går jeg heller sulten. Jeg er ingen matglad person, og må ofte minne meg selv på å spise.

Det er jo tragisk at jeg som barn gikk uten mat hele skoledagen, fordi "alle" spiste brødmat, og foreldrene mine aldri utforsket alternativer. Jeg er nok villig til å strekke meg langt for å kunne tilby poden sunn og god mat som frister ham å spise. Foreldrene mine har aldri hatt kunnskap om sunt, usunt, og ernæring, så de gjorde vel så godt de kunne ut fra forholdene.

Gammel 23-09-11, 20:03   #457
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine eide hverken interesse eller kompetanse. De klødde seg ofte i hodet over at de to knusktørre brødskivene med svett ost, i matpapir, ikke ble spist opp. Uten å vurdere alternativer.

Jeg kan faktisk ikke huske noe annet enn at jeg lagde matpakkene selv Så det må jeg ha begynt med tidlig. Jeg lærte av pappa at grovbrød med fiskekakeskiver og agurk på var godt da :avansert:...og at jeg og søsteren min, 4 år yngre, lagde matpakke til oss 3 søsknene annenhver da. Da var hun...7-8. Vi må ha begynt tidlig selv ja.

Men uansett, dagen idag - ikke noe bilde:

Matpakke 1:
- 4 brødskiver (spesialbrød, som 2 vanlige skiver) med rørt bringebær og banan
- druer og pære
- agurk og paprika skjært ut med små former til trekanter, stjerner og bokstaver
- 1 omelettmuffin
- 4 skiver salami
- syltagurk

Matpakke 2:
- 2 småspyd med 3 marinerte og stekte kyllingbiter på hver
- 4 brødskiver med hhv laks på 2 og fleskepølse på 2
- 1 eple i båter
- noen linfrøkjeks
- noen oliven

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 20:15   #458
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Ikke youghurt riktignok, men de to minste elsker Hip sin fruktmos.

Vetle liker godt fruktpureen til nestle, den spiser han fortsatt

Ikke i matpakken da, tenk om noen skulle se det :P

Gammel 23-09-11, 20:17   #459
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi laget matpakkene våre selv fra vi begynte på skolen. Hvorfor ikke? Vi kunne jo smøre skiver.

Og ja, det var brødskiver vi hadde med oss. Og, som barn av en tid der sukkerfanatismen ikke var så aktiv, saft på flaske, om vinteren kokte mamma kakao til oss. Men vi spiste dem da, for vi likte jo brød, og vi likte pålegget fordi vi hadde valgt det selv. Jeg forsto aldri hvorfor noen kom på skolen og lurte på hva som var på matpakka...

Knerten bestemmer allerede stort sett hva han vil ha med seg, dvs, vi snakker litt sammen om hva vi har og hva han har lyst på, men jeg lager det til. Men planen er absolutt å gi ham økende grad av ansvar for det, jeg er ikke typen til å smøre matpakke til store unger/tenåringer, det kan de gjøre selv. Men jeg skal gledelig bidra med inspirasjon, forslag, bake litt pizzaboller, kjøpe inn frukt og grønt. Og styre litt, det er ikke "lov" å ha bare tre agurkbiter. Vi får se hvordan det fungerer i tenårene, men sånn i begynnelsen av barneskolen skal vi ialle fall fint kunne klare å styre hva han putter oppi, gjennom å fortsatt ha den samme praten som vi har i dag, bare at han selv får litt større ansvar. Vi øver litt på det med å smøre skivene, men de har gått helt bort fra det i barnehagen, de hadde smørelunsj før, nå får de erdig smurte skiver, derved sank motivasjonen på hjemmebane også. Men han skal jo lære etterhvert, og da klarer han utmerket å smøre de skivene som skal i matpakken også? Og utfra det utvalget vi presenterer, velger han jo allerede frukt og grønnsaker, så når han blir mer betrodd med skarp kniv kan han få kutte dem opp også. Jeg ser dog en mulig tidsknipe her etterhvert... vi får ta det som det kommer.

Men altså, jeg ser ikke på ansvar for egen matpakke som noe negativt. Men et utvalg av frukt og grønnsaker og andre gode saker, er jo en nødvendighet for å kunne lage innbydende matpakker med stor variasjon, enten man er foreldre eller barn.

Og gjett om det ikke like gjerne er JEG som vil ha sånne innholdsrike matpakker, når jeg skal på jobb. Matpakkelunsjen min er somregel mer spennende enn hjemmelunsjen min, som i dag var to knekkebrød med hvitost...Nesten så jeg gleder meg til begynne på jobb igjen... Men bare nesten...

Gammel 23-09-11, 20:18   #460
Malama

Malama sin avatar

Standard

Knerten elser også fruktmosene, og er en anelse bestyrtet over at jeg gir dem til Mikro... hun er jo BABY, og fruktmos er jo noe en storebror spiser!!!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.