Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Dilemma: Kvistlakk vs. sperregrunn

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 13:06   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Dilemma: Kvistlakk vs. sperregrunn

Ja, hva skal jeg bruke? Jeg har et rom jeg skal male, der vegger og tak er laget av siste-sortering panel med omtrent fire millioner kvister pr kvadratmeter. Det er skråtak, omtrent vanlig høyde på den ene siden av rommet, og nesten dobbel høyde på den andre siden av rommet. Det frister veldig med bare sperregrunn, siden jeg jo må grunne uansett, men hoder det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:12   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dilemma: Kvistlakk vs. Sperregrunn

Ville bare opplyse om at jeg så en annonse fra en malingsprodusent, med maling som hadde kvistlakk i seg, så man bare trengte male en gang.

Gammel 26-09-11, 13:13   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det holder ikke. :btdt:

Med forbehold om at ting har skjedd på malingsfronten siden jeg dreit meg ut for ti år siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:14   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har malt et tak med sperregrunn med kvistlakk i (eller hva det enn er) før vi malte med ordinær maling. Problemet er at jeg ikke husker navn og at det kun er ett år siden vi malte.

(häftgrunn uten kvistlakk i seg er iallefall ikke nok - ser jeg i gangen vår...)

Gammel 26-09-11, 13:14   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kvistlakk går fort å påføre, altså.

Gammel 26-09-11, 13:17   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma: Kvistlakk vs. sperregrunn

Jeg har brukt sperregrunn (altså sånn grunning som funker som kvistlakk) og det har holdt for oss. Uten at jeg skal garantere noe. Men om du kvistlakker som om det skulle vært maling (altså ikke ett og ett "øye", men hele panelbord) så går det vel ganske fort?

Gammel 26-09-11, 13:17   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har malt et tak med "sperregrunn med kvistlakk" i

Det tror jeg ikke fantes da jeg gjorde min fadese i forrige århundre, en gang. Ergo kan du ikke ta mitt ord for god fisk og bør sjekke ut dette produktet.

Gammel 26-09-11, 13:17   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har malt med sperregrunn med hell flere steder, men det har vært på panel som har fått stå og gulne i en god del år. Fem år etter og ikke en eneste kvist har lekket gjennom malingen.

Gammel 26-09-11, 13:18   #9
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vi har malt med den her:http://www.gjoco.no/nb-NO/Produkter.aspx?q=sperregrunn

Tak og vegger, men ikke på grunn av kvaeegenskapene, så vet ikke om den er helt trygg. Dekker veldig bra. Ville ringt og spurt produsenten, evt. sendt en e-post, jeg. Om de svarer svevende, hadde jeg tatt kvistlakk.

Gammel 26-09-11, 13:18   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi har malt med sperregrunn med hell flere steder, men det har vært på panel som har fått stå og gulne i en god del år. Fem år etter og ikke en eneste kvist har lekket gjennom malingen.

Panelen som jeg malte var nær 30 år gammel. Men jeg brukte altså bare heftgrunn og ikke grunning som inneholdt kvistlakk.

Gammel 26-09-11, 13:23   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, men heftgrunn og sperregrunn er forskjellige ting.

Gammel 26-09-11, 13:25   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, men heftgrunn og sperregrunn er forskjellige ting.

Ja, jeg har skjønt det nå, så bare ignorer alt jeg har sagt i denne tråden.

Men mal for all del ikke panel med bare heftgrunn likevel.

Gammel 26-09-11, 13:28   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har brukt sperregrunn (altså sånn grunning som funker som kvistlakk) og det har holdt for oss. Uten at jeg skal garantere noe. Men om du kvistlakker som om det skulle vært maling (altså ikke ett og ett "øye", men hele panelbord) så går det vel ganske fort?

Går det an altså? Jeg har vurdert denne:

Det står at den er best i test, og på hjemmesiden til Jotun står det "Nå slipper du kvistlakk".

Gammel 26-09-11, 13:39   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da slipper man kanskje kvistlakk da?

Jeg har nettopp malt vindu og verandadør med brede foringer og noen få kvister. Brukte to strøk sperregrunn (sparklet litt etter første strøk) og ett lag maling til slutt. Altfor tidlig å si noe om kvistene, malte i forrige uke. Men dette var altså oppskriften jeg fikk på malebutikken.
De sa at etter det første strøket ville "gammel gulning" trekke ut i malingen, så derfor to strøk sperregrunn.

Jeg brukte ikke Jotun sin, men Intra. Står at den dekker kvist og kvae ved to strøk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 14:27   #15
Manitoba
Passiv

Standard

Perfekt tråd for meg som snart skal male et rom med gulnet og kvistede panel. Har også vurdert interiørbeis, men heller nå mot maling igjen etter at jeg så denne tråden. Men hvordan er det med avdunsting av dette produktet? Er det noen hensikt å male med sens-maling hvis man har brukt dette først? Rommet vi skal male er et kommende barnerom, og jeg lurer på hvor lenge vi bør ha det i karantene før lillesøster kan flytte inn.

Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:03   #16
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke hvordan sperregrunn fungerer, men det fungerer i alle fall ikke å male med vanlig heftgrunn oppå panel med kvist. :BTDT, måtte pusse vekk tre lag med maling, ha på kvistlakk og male tre ganger til:

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:18   #17
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg maler for tiden med sperregrunn på en überkvistete himling. Jeg håper da inderlig det går fint. Himlingen min har stått umalt i mange år, så den skal ha roet seg ned før grunningen min.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 18:20   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg har nettop kvistlakkert to tak, og fikk etterpå vite på malingsbutikken at det fantes grunning med kvistlakk i ett. SÅ det finnes ja, og jeg vil anbefale det.

Gammel 26-09-11, 18:48   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Jeg vet ikke hvordan sperregrunn fungerer, men det fungerer i alle fall ikke å male med vanlig heftgrunn oppå panel med kvist. :BTDT, måtte pusse vekk tre lag med maling, ha på kvistlakk og male tre ganger til:

Det er notert! Takk for alle tips, jeg tror jeg tar sjansen. Panelet er vel omtrent 20 år gammelt, så håper det går greit.

Gammel 27-09-11, 08:34   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ho Maxbo selger de Harmoni grunning med kvistlakk i. Men det står at man bør ta to strøk med den.

Lyppa er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.