Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan teller/regner dere inni dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-07, 00:28   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan teller/regner dere inni dere?

Merkelig spørsmål? Hehe, men det er litt interessant også. Jeg har nemlig hele livet mitt alltid sett for meg terninger når jeg teller og regner inni meg. Ikke selve terningene, men prikkene. Teller jeg feks. til 10, ser jeg for meg 2 femmerterninger. Det er sånn jeg har kontroll når jeg skal legge sammen tall.

Jeg har aldri hørt om noen andre som gjør det slik, mannen min bare ler av meg og syns jeg er sprø. Men en dag kom jeg og min bror innpå dette med å telle inni seg, og han humret litt og sa "jeg bruker terningform når jeg teller". Jeg fikk hakeslepp. Jeg har nemlig spurt familie og venner (ja, jeg er sprø) om hvordan de gjør det og alle syns jeg er rar som "ser" terninger. Så finner jeg ut at min egen bror gjør det samme, uten at vi noensinne har diskutert dette.

Hadde vært spennende å se om andre gjør det på samme måte? Jeg klarer ikke å skjønne hvordan folk klarer å IKKE bruke terninger.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 00:31   #2
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan teller/regner dere inni dere?

Ser faktisk for meg terninger jeg også!

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 00:33   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hahaha! Legg merke til en ting når dere tenker. Hvor går blikket? Opp til høyre? Ned til venstre? Ut til siden? Dette er faktisk ganske interessant.

Gammel 17-03-07, 00:41   #4
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Jeg ser ikke terninger for mitt indre øye når jeg regner. Jeg er da ikke gal heller.

Jeg ser selvfølgelig små svarte streker.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 00:42   #5
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser tallene, jeg. Sifrene.

Gammel 17-03-07, 00:42   #6
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hahaha! Legg merke til en ting når dere tenker. Hvor går blikket? Opp til høyre? Ned til venstre? Ut til siden? Dette er faktisk ganske interessant.

Noen ruller med øynene når de tenker. Det ser litt rart ut.

Gammel 17-03-07, 00:44   #7
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Hvis jeg ser for meg en femmer, går blikket først øvert til venstre, ned, bort til høyre, opp og så imidten.

Gammel 17-03-07, 00:49   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Hvis jeg ser for meg en femmer, går blikket først øvert til venstre, ned, bort til høyre, opp og så imidten.

Opp til venstre er typisk når man tenker billedlig og forsøker å huske hvordan noe så ut. Ned til høyre kan indikere at det er sterke følelser i sving.

Gammel 17-03-07, 00:50   #9
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker jeg hadde en tråd om dette på NM eller SM en gang for lenge siden. Der kom det mange festlige svar.

Jeg har egentlig ingen spesiell "visualisering" ift. regning. Det henger kanskje sammen med at jeg alltid har slitt med matematikk, jeg vet ikke. Til n viss grad henger likevel tellingen sammen med hvordan jeg ser for meg alder, som er som følger:

(Dette er sært, altså.)

Inni hodet mitt ligger alder på en slags linje eller tråd, der hvert år har hver sin "holdeplass". Linja er stigende mot høyre fra 0-10, så bikker den over og går bratt ned igjen, mot venstre, til 20. Deretter stiger den igjen mot høyre, opp til 30, for så å få en brattere knekk oppover til 40, fortsatt mot høyre. Resten av "tidslinja" fortsetter mot høyre, men stadig slakkere for hver tiår. Merkelige greier. Det må også sies at det etter tallet 100 befinner seg et stort, mørkt hull. Min underbevissthet har vel ikke særlig tro på at jeg blir såpass gammel siden den ikke har giddet å konstruere veien videre etter dette.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 00:57   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

På en femmerterning begynner jeg øverst til høyre, så øverst til venstre, ned til høyre, ned til venstre og så i midten. Jeg sitter faktisk ofte og dunker hodet i de retningene mens jeg teller også. Mannen min holder på å daue.

Jeg er venstrehendt, kan det ha noe å si?

Gammel 17-03-07, 00:57   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Jeg ser ikke terninger for mitt indre øye når jeg regner. Jeg er da ikke gal heller.

tenkte det samme her..
Jeg ser for meg tallene..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 00:59   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

tenkte det samme her..
Jeg ser for meg tallene..

Hmmfr, nei det går ikke! Dere har jo mer kontroll over regnestykket når dere har femmerterninger bortover etter hverandre?

Gammel 17-03-07, 01:01   #13
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

På en femmerterning begynner jeg øverst til høyre, så øverst til venstre, ned til høyre, ned til venstre og så i midten. Jeg sitter faktisk ofte og dunker hodet i de retningene mens jeg teller også. Mannen min holder på å daue.

Samme her.

Det kan være. For det er ikke jeg.

Gammel 17-03-07, 01:02   #14
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hmmfr, nei det går ikke! Dere har jo mer kontroll over regnestykket når dere har femmerterninger bortover etter hverandre?

Ja nå ler jeg høyt her for meg selv. Jeg ser på en måte for meg et regnestykke med tallene loddrett nedover.. NÅr jeg "låner" fra tallet øverst til venstre så "tegner" jeg en strek over tallet i hodet mitt og skriver en liten 10'er over tallet som det "lånes" til.. trodde ALLE gjorde det sånn jeg..

Gammel 17-03-07, 01:02   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

. Jeg sitter faktisk ofte og dunker hodet i de retningene mens jeg teller også. Mannen min holder på å daue.

Gammel 17-03-07, 02:01   #16
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg husker jeg hadde en tråd om dette på NM eller SM en gang for lenge siden. Der kom det mange festlige svar.

Jeg har egentlig ingen spesiell "visualisering" ift. regning. Det henger kanskje sammen med at jeg alltid har slitt med matematikk, jeg vet ikke. Til n viss grad henger likevel tellingen sammen med hvordan jeg ser for meg alder, som er som følger:

(Dette er sært, altså.)

Inni hodet mitt ligger alder på en slags linje eller tråd, der hvert år har hver sin "holdeplass". Linja er stigende mot høyre fra 0-10, så bikker den over og går bratt ned igjen, mot venstre, til 20. Deretter stiger den igjen mot høyre, opp til 30, for så å få en brattere knekk oppover til 40, fortsatt mot høyre. Resten av "tidslinja" fortsetter mot høyre, men stadig slakkere for hver tiår. Merkelige greier. Det må også sies at det etter tallet 100 befinner seg et stort, mørkt hull. Min underbevissthet har vel ikke særlig tro på at jeg blir såpass gammel siden den ikke har giddet å konstruere veien videre etter dette.

Jeg har det faktisk nesten på samme måte som deg, bortsett fra at det ikke går i linjer, men buer - nesten som på en klokke.
Det begynner nederst til venstre og buer seg svakt mot høyre.

Dessuten er det forskjell på lyset i de forskjellige aldrene.
1-3 er lyst, så blir det mer skygge frem til 9.
10, 11 og 12 er lyst, 13-17 er mørkt.
18-21 er lysere, og så er det mørkt frem til 30.
30-35 er lyst, og derfra blir det bare mørkere.

Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 02:09   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er nesten som da jeg var liten og skjønte at alle mennesker ikke tenkte på norsk. At man faktisk kunne tenke på et annet språk enn meg selv.

Jeg er jammen ikke sikker på hvordan jeg tenker. Jeg er ikke spesielt knallgod på hoderegning, men jeg tror jeg tar utgangspunkt i fem eller ti - altså hopper opp fem eller ti om gangen til jeg tar de resterende lille summen under fem.

Ikke terninger i allefall. Og ikke MokkMokks vanvittige indre berg- og dalbane .

Også myser jeg med ett (varierende) øye og ser opp til høyre mens jeg tenker.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 02:16   #18
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Omtrent sånn?

Gammel 17-03-07, 02:23   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så kjedelig at jeg bare legger samment tallene jeg.
Har fåt høre stort sett alltid at jeg er kjapp i hoderrgning.
(i karakterboka mi fra barneskolen står det at jeg er en liten regnemester. )
Ikke noe dunking av hodet hit eler dit, ingen terninger bare sammenlegging av tall. Eller står det f.eks 19+18+22+33= ... så låner jeg automatisk fra de tallene som går litt over hele 10 og legger sammen hele 10 og deretter får på det siste.
(over ville jeg tenkt: 20+20+20+30+2)

Gammel 17-03-07, 07:32   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mye underlig for meg oppi hodet mitt... Jeg er flink med tall, og jeg er god i matte. Jeg vet ikke hvor jeg skal begyne for å fortele alle rare tallting jeg har på innsiden.

Men et par eksempler kan jeg vel vise fram:

Jeg ser ikke for meg terninger eller tall. Jeg teller/regner i hauger. Eller i dunger om du vil. Tror ikke jeg forklarer mer, for det er virkelig ikke logisk for andre en meg. Men hvert tall har sin dunge/haug.

Også regner jeg i forskjellige rom. Når det er oppgaver med flere ledd, flere ting som skal funderes på etc. så har jeg klare rom med dører som jeg putter alt inni. Regner ut en ting og lukker døren, regner ut neste og lukker døren osv, før jeg åpner alle dørene på slutten og finner svaret.

I forhold til tall og logisk tenking har jeg veldig mye "greier". Jeg skal virkelig skrive ned alt en dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.