Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Begrepet "personlig tragedie"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 17:44   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begrepet "personlig tragedie"

I forbindelse med kvinnen som ble drept i Molde ser jeg at noen uttaler "dette er en personlig tragedie", og jeg kjenner at jeg finner det en smule provoserende at man kan kalde et drap for det. Personlig tragedie for hvem? Drapsmannen? Men det er ikke dette drapet jeg ønsker å diskutere, altså.

For hva er egentlig en "personlig tragedie"? Jeg kjenner litt på at jeg sliter med å definere når det er naturlig å bruke begrepet. Jeg ser helst forn meg en eller annen stakkars som begår underslag for å dekke over spilleproblemer eller noe sånn. I alle fall ikke situasjoner hvor man dreper noen.

Gammel 13-10-11, 17:49   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "personlig tragedie"

Det er virkelig ikke bra at det uttrykket brukes sånn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:53   #3
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har aldri forstått bruken av begrepet. Dødsfall, eller alvorlig kriminalitet for den del, er aldri berre personlig.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 17:56   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ligger en slags ansvarsfraskrivelse i det som jeg sliter med. Jeg føler at man på en måte reduserer gjerningsmannens ansvar i det man kaller hendelsen en personlig tragedie.

Gammel 13-10-11, 18:06   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Så vidt jeg har lagt merke til har man nå gått bort fra å kalle tilsvarende hendelser innad i familien som familietragedie. Det overrasker meg derfor at dette begrepet kommer fram i denne sammenhengen. Selv om det selvsagt er både tragisk og trist for alle berørte i slike saker.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:09   #6
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg assosierer begrepet "personlig tragedie" med selvmord. Definitivt ikke med drap.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 18:23   #7
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg trodde dette var på vei ut, og syns ikke det passer å bruke det når det er snakk om drap.

Gammel 13-10-11, 18:26   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg assosierer begrepet "personlig tragedie" med selvmord. Definitivt ikke med drap.

Jeg gjør også det. Det er ikke bra å redusere gjerningsmannen til et offer som man gjør med et sånt begrep. Uansett hvor fælt han har hatt det.

Gammel 13-10-11, 18:31   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel litt som med ordet "familietragedie" som alltid blir brukt når hvite menn dreper.

Det var dette med hvem som sitter med definisjonsmakta da ...

Gammel 13-10-11, 18:35   #10
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Problemet med begrepet, enten det brukes i denne sammenhengen, eller i selvmord-konteksten, som i hvertfall var vanlig før, er at det innebærer både et forklaringsforsøk og en form for ansvarsfordeling. Samtidig vil den som bruker begrepet gjerne mene at det han sier er nøytralt.

Men det er ikke det minste nøytralt. Med et sånt begrep tar man stilling både til hva som har skjedd og hvem som er ansvarlig, uten at man vil ta ansvar for det, og uten at man har annet enn spekulasjoner og antagelser å basere seg på.

Gammel 13-10-11, 20:58   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Enig i dette

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 21:13   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Personlig tragedie er når en kvinne myrdes av en mann hun har vært glad i.

Iskaldt drap er hvis en mann tas livet av med kniv i en garasje eller noe i den duren.

Jeg pleier å skrive rasende mailer til avisene når det dukker opp familietragedie etter at en eller annen har myrdet familien sin. Jeg pleier å kreve at de etter dette kaller ran for ranstragedier, svindel for svindeltragedier osv.

Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 21:53   #13
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg tenker også først og fremst på selvmord når jeg hører "personlig tragedie".

Jeg er enig i at man ikke kan kalle drapet i seg selv for en personlig tragedie, men jeg synes man kan kalle det en personlig tragedie at en person har blitt drapsmann.

Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:58   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med smilefjes her. Av en eller annen merkelig grunn, benyttes begrepet tragedie når en kvinne blir drept av en mann hun har eller har hatt en nær relasjon til. (Ja, det er ytterst sjelden at det er en kvinne som dreper en mann hun har eller har hatt en nær relasjon til.)

For meg blir det helt feil å bruke slike begreper når det handler om drap. Det blir en slags skylddeling i det synes jeg, og det synes jeg absolutt ikke er på sin plass når det gjelder slike ting. Folk vet lite om vold i nære relasjoner, og jeg blir opprørt fordi det (for meg) blir en slags skyldfordeling og ansvarsfraskrivelse i det. Alt for mange har en slags "two to tango"-oppfatning, og det er jo ikke slik det er. Kvinner som utsettes for vold i nære relasjoner er ikke spesielt kranglete eller provoserende. (Ja, det er bevist.) Når man så velger å omtale slike saker som familietragedier (eller i denne saken; personlig) så tenker jeg at det er en slags skylddeling med påfølgende ansvarsfraskrivelse for gjerningsmannen som jeg synes er forkastelig.

Og i denne saken synes jeg personlig tragedie blir helt malplassert. Personlig tragedie for hvem? Den drepte?
Forøvrig kan jeg bare huske å ha sett personlig tragedie brukt om selvmord.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 11:14   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til selvmord så ser jeg at ordet også noen ganger brukes i for eksempel svindersaker der det åpenbart er et menneske det har gått helt utforbakke med, for eksempel pga. rus, psykiatri, en forferdelig privatsituasjon eller annet. Der det ikke er snakk om ren grådighet, altså.

Gammel 14-10-11, 11:20   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Når det gjelder uttrykket familietragedie har jeg ikke oppfattet det som noen fordeling av skyld og ansvar, men heller som en kode journalistene bruker når de skal beskrive hva som har hendt uten at de kan si så mye. Det er typisk: "En mann på 35 og en kvinne på 29 ble funnet døde i et skogholt utenfor x by. Politiet tror det kan dreie seg om et drap og et selvdrap og beskriver det som en familietragedie." Da skjønner alle lesere at dette er personer som antakelig har vært gift e.l., og at det ikke er to kriminelle som har hatt et oppgjør e.l.

Jeg har ikke oppfattet det sånn at de har fortsatt å bruke denne merkelappen videre, f.eks. i forbindelse med rettssaken.

Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 02:52   #17
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 09:49   #18
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Når det gjelder uttrykket familietragedie har jeg ikke oppfattet det som noen fordeling av skyld og ansvar, men heller som en kode journalistene bruker når de skal beskrive hva som har hendt uten at de kan si så mye. Det er typisk: "En mann på 35 og en kvinne på 29 ble funnet døde i et skogholt utenfor x by. Politiet tror det kan dreie seg om et drap og et selvdrap og beskriver det som en familietragedie." Da skjønner alle lesere at dette er personer som antakelig har vært gift e.l., og at det ikke er to kriminelle som har hatt et oppgjør e.l.

Jeg har ikke oppfattet det sånn at de har fortsatt å bruke denne merkelappen videre, f.eks. i forbindelse med rettssaken.

Dette tenker jeg også når jeg leser om personlige tragedier ala det eksempelet over. Samtidig synes jeg ikke at det er riktig bruk av uttykket personlig tragedie. Drap kan kalles akkurat det det er, nemlig drap.

Gammel 16-10-11, 10:32   #19
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

personlig tragedie er jo selvmord??

familietragedie er vel når noen innenfor familie har drept andre og seg selv... ?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 11:09   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder dette eksemplet har jo media tråkket så grundig i salaten på alle punkter at det er helt vilt. De gikk også ut med bilde og fullt navn før politiet og pårørende sa at det var greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.