|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Begrepet "personlig tragedie"I forbindelse med kvinnen som ble drept i Molde ser jeg at noen uttaler "dette er en personlig tragedie", og jeg kjenner at jeg finner det en smule provoserende at man kan kalde et drap for det. Personlig tragedie for hvem? Drapsmannen? Men det er ikke dette drapet jeg ønsker å diskutere, altså.
|
|
|
#3 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Eg har aldri forstått bruken av begrepet. Dødsfall, eller alvorlig kriminalitet for den del, er aldri berre personlig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Det ligger en slags ansvarsfraskrivelse i det som jeg sliter med. Jeg føler at man på en måte reduserer gjerningsmannens ansvar i det man kaller hendelsen en personlig tragedie.
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Så vidt jeg har lagt merke til har man nå gått bort fra å kalle tilsvarende hendelser innad i familien som familietragedie. Det overrasker meg derfor at dette begrepet kommer fram i denne sammenhengen. Selv om det selvsagt er både tragisk og trist for alle berørte i slike saker.
|
|
|
#6 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Jeg assosierer begrepet "personlig tragedie" med selvmord. Definitivt ikke med drap. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Jeg trodde dette var på vei ut, og syns ikke det passer å bruke det når det er snakk om drap.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"
Jeg gjør også det. Det er ikke bra å redusere gjerningsmannen til et offer som man gjør med et sånt begrep. Uansett hvor fælt han har hatt det.
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Det er vel litt som med ordet "familietragedie" som alltid blir brukt når hvite menn dreper.
|
|
|
#10 |
|
Så stor, den lille lykken
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Problemet med begrepet, enten det brukes i denne sammenhengen, eller i selvmord-konteksten, som i hvertfall var vanlig før, er at det innebærer både et forklaringsforsøk og en form for ansvarsfordeling. Samtidig vil den som bruker begrepet gjerne mene at det han sier er nøytralt.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Personlig tragedie er når en kvinne myrdes av en mann hun har vært glad i. |
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Jeg tenker også først og fremst på selvmord når jeg hører "personlig tragedie". |
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Jeg er helt på linje med smilefjes her. Av en eller annen merkelig grunn, benyttes begrepet tragedie når en kvinne blir drept av en mann hun har eller har hatt en nær relasjon til. (Ja, det er ytterst sjelden at det er en kvinne som dreper en mann hun har eller har hatt en nær relasjon til.)
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"I tillegg til selvmord så ser jeg at ordet også noen ganger brukes i for eksempel svindersaker der det åpenbart er et menneske det har gått helt utforbakke med, for eksempel pga. rus, psykiatri, en forferdelig privatsituasjon eller annet. Der det ikke er snakk om ren grådighet, altså.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Når det gjelder uttrykket familietragedie har jeg ikke oppfattet det som noen fordeling av skyld og ansvar, men heller som en kode journalistene bruker når de skal beskrive hva som har hendt uten at de kan si så mye. Det er typisk: "En mann på 35 og en kvinne på 29 ble funnet døde i et skogholt utenfor x by. Politiet tror det kan dreie seg om et drap og et selvdrap og beskriver det som en familietragedie." Da skjønner alle lesere at dette er personer som antakelig har vært gift e.l., og at det ikke er to kriminelle som har hatt et oppgjør e.l. |
|
|
|
#18 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet "personlig tragedie"
Dette tenker jeg også når jeg leser om personlige tragedier ala det eksempelet over. Samtidig synes jeg ikke at det er riktig bruk av uttykket personlig tragedie. Drap kan kalles akkurat det det er, nemlig drap.
|
|
|
|
#20 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Begrepet "personlig tragedie"Når det gjelder dette eksemplet har jo media tråkket så grundig i salaten på alle punkter at det er helt vilt. De gikk også ut med bilde og fullt navn før politiet og pårørende sa at det var greit.
|
![]() |
|
|