|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMor må kunne prioritere jobb foran barns behov for pupp, mener barneministeren. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingHan mener ammedebatten skal handle mer om likestilling.
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg savner at man løfter fram barna og barnas behov i disse likestillingsdebattene. De fortoner seg mest av alt som en drakamp mellom kvinner og menn, arbeidsgivere og politikere - og barna, de henger nå med på lasset alt etter tidens skiftende vinder. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingSlik jeg har lest det så er det at han ikke vil at amming skal være et argument for at mor skal være hjemme.
|
|
|
#5 |
|
Audacious
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingNår jeg sammenlikner det som blir skrevet om det han visstnok har skrevet, og det han sjøl har skrevet på egen facebookside, så er det mer i tråd med det Fnatten og Callisto sier - et ønske om å klare å ha to tanker i hodet på én gang - både si at amming er sunt og bra og viktig, og å nyansere litt ifht. det psykiske presset mange opplever rundt amming og at det må være legitimt å ta en helhetsvurdering av hvordan familien som helhet best ordner seg.
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingUansett hvordan han har ment det, jeg mener at å kunne følge råd om fullamming til 6 måneder og deretter gradvis overgang til fast føde er viktig. Det betyr at jeg mener det i utgangspunktet bør være slik at mor kan være hjemme til ungen er ca 8 måneder gammel. Hvordan de ordner det kan de gjøre som de vil med. Det betyr også at jeg er fullstendig imot tvungen todeling av permisjonen og også egentlig tredeling siden det ved 100% lønn betyr at mor må ut i arbeid før barnet er 8 måneder.
|
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg er helt på linje med Audun Lysbakken, og ser at ymse overskrifter ikke akkurat passer helt sammen med innholdet i det han har sagt og skrevet. Ser fram til å lese boka hans, jeg mistenker at jeg tenker mye likt som ham.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMen da bunner det jo egentlig ut i at folk bør få innrette seg etter det som funker for dem, åkke som. Mor kan jo være kortere hjemme i dag om hun vil. Men hva med de som får til amming og som ammer mye også etter 6 mnd. Skal samfunnet kunne forvente at også de kommer tilbake i jobb da? Mange starter jo med fast føde så smått da, men ammer kanskje mye i flere måneder etterpå. 9 mnd blir da noe helt annet, da de spiser fast føde og kan drikke mer vann. Sist redigert av Dronningen : 23-10-11 kl 19:52. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingMan kan halvdele det som er igjen når den permisjonen som er lovfestet til mor av medisinske årsaker er ferdig. Den delen bør ikke inngå i det som skal deles. Da er vi ca i mål i dag. |
|
|
|
#10 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Amen.
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener forøvrig også at en likestillingseffekt er en bieffekt av det vi bruker foreldrepermisjoner til. Disse permisjonene er først og fremst av hensyn til barnet etter min mening. Jeg mener av hele mitt hjerte at foreldre av begge kjønn er like verdifulle. Jeg mener også av hele mitt hjerte at der er en soleklar forskjell på mor og far for et nyfødt barn. Det at far kommer innpå og får like stor betydning som mor, eller mer for den sakens skyld, er en prossess som går gradvis. I starten er det altså ikke ett fett for ungen hvem som er tilgjengelig. Dersom man sier at permisjonen skal deles i to like deler så sier man samtidig at egge foreldre hele veien er like sentrale. |
|
|
|
#12 |
|
Amen.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingHvis det han mener er at det må være greit å velge annerledes, er jeg helt på linje med han. Vi har valgt annerledes to ganger sånn sett. Men hvis det han mener er at vi skal se bort fra barnets behov fordi det ikke er mulig å vise at det er en overveldende forskjell på amming og MME for å gi rom for å likestille foreldre 100% i en situasjon hvor de så til de grader stiller med ulikt utgangspunkt, er jeg svært uenig med han. Jeg mener at når man først har et så fint gode som den lange permisjonen i Norge blir det for dumt om man skal tvangsdele den på en slik måte at det ikke blir mulig for mange å følge internasjonale anbefalinger for spedbarnsernæring. Permisjonstiden tjener tre behov; mors behov for å komme seg etter en av de største påkjenningene hun skal gjennom. Barnets behov for trygg tilknytning og best mulig ernæring den første tiden. Og begge foreldrenes behov for å bli kjent med barnet sitt. I tillegg må man skule litt til likestilling fordi dette er en situasjon som tradisjonelt sett skaper et skille mellom menn og kvinner både hjemme og i arbeidslivet. Men helt likestilt tror jeg ikke det er mulig å få til dette uten at det går på akkord med behovene til mor og barn eller å forlenge permisjonstiden nok til at man kan todele uten at det går utover dette.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingDet er jo akkurat det han sier, at det skal være mulig å velge annerledes, og at det også er greit? Jeg steilet jeg også da jeg hørte TV2 Nyhetskanalens tabloide versjon av dette i morges, men siden jeg både kjenner mannen og vet hvordan medier klarer å vri på ting, fant jeg heller frem til det faktiske intervjuet. Der synes jeg han sier veldig mye klokt. Han skrev også på Facebook i går (og det er en offentlig side, ikke lukket profil, så jeg kan sitere): "Mange unge kvinner har sagt til meg at de opplever et krevende ammepress når de får barn. Det er neppe uvanlig at den ene som på barselgruppen finner frem tåteflasken, føler hun må forklare seg. Jeg har advart mot slikt ammepress i Dagbladet i dag, og sagt at de som velger annerledes må få respekt for det. Jeg har skrevet litt om det i boken min, "Frihet, likhet, farskap", også. Tydelige råd om fordelene med amming er derimot bra, og jeg ønsker å styrke kvinners rett til ammefri med lønn."
|
|
|
|
#15 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg er veldig glad for at vi er ferdig med permisjoner nå.
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg ser at flere her snakker om 50/50-deling av permisjonen og likestilling til minste detalj, dette er noe jeg ikke har fått med meg er et diskusjonstema i debatten. Har Audun Lysbakken foreslått det?
|
|
|
#17 |
|
|
Niks.
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Nei, men når noen begynner å angripe amming som argument for å at mor skal ha mulighet til å være hjemme med det nyfødte barnet noen måneder er det kort vei til å tenke at det er dit de vil. Det kommer jo med jevne mellomrom opp argumenter som at det ikke spiller noen rolle om mor er hjemme eller ikke, for det finnes jo brystpumper og ammefri. Nå var det vel ikke dit han her ville denne gangen, men det har vært en prosess hvor det har vært et poeng å korte inn perioden som er nødvendig for at man skal kunne velge å følge anbefalingene for spedbarnsernæring, så jeg ender med å argumentere mot det når det kommer slike overskrifter som har vært nå.
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg kjenner jeg er veldig på linje med Lysbakken. Jeg har vært heldig og klart å kombinere både jobb og amming selv om jeg gikk forholdsvis tidlig tilbake i jobb; 9 og 7 måneder etter fødsel. Knerten spiste egentlig svært lite da jeg begynte å jobbe og tok ikke flaske, men godt hjulpet av ammefri så gikk det veldig fint. Det var visst ikke noe problem å spise grøt når jeg bare ikke var i nærheten. Hvis jeg var der, så foretrakk han pupp. Jeg synes godt at barn på 7-8 måneder kan ta til seg annen føde enn bare pupp.
Sist redigert av Tjorven : 23-10-11 kl 23:11. |
|
|
|
![]() |
|
|