|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Skylle i kaldt/lunkent vannHei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannEg skyller alltid i varmt (før oppvask). Kulde får feitt til å stivne. Sist redigert av Alfa : 08-11-11 kl 09:48. Årsak: presiserte |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannJeg lærte i Heimkunnskapen at man etter å ha vasket ting i varmt vann skulle skylle de i kaldt vann. Samme med kjøkkenkluter, vaske med varmt vann og skylle i varmt først, så kaldt, før de henges opp. Hadde noe med bakterier å gjøre.
![]() |
#5 |
Erfaren
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannJa, fett løser selv best med varmt vann, så det må jo ofte varmt vann til også. Men det med proteinene som setter seg fast hvis man først skylder i varmt er kanskje bare vas. Jeg gjør det samme med kjøkkenklutene som du nevner kokosbolle. Da blir de ikke så lett sure, og det er vel bakterier som gjør kluten sur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannDet kokosbolle sier er riktig (det er fordi du skal minimere tiden der kluten er både våt og lunken - kosetilstand numero uno for bakterier).
![]() |
#7 |
Erfaren
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannTakker for svar. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
![]() |
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannMen det med mel og melk og sånt har jo bare med hva som setter seg fast - utenpå.... Ingenting med hva som er igjen på serviset etter vask. De fleste oppvaskmaskiner og -vaskemidler er såpass effektive i dag at de tar det meste. Evnt. får man bare kjøre ting to ganger. Syns det blir litt i overkant hysterisk jeg å dirigere hvordan andre voksne mennesker skal skylle/ikke skylle etter middag. Da hadde hvertfall ikke jeg giddi å hjelpe å rydde etter middagen ass
![]() |
#9 |
Erfaren
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vann
Nei da, jeg dirigerte ikke hvordan han skulle skylle. Jeg liker å få hjelp, selv om andre gjør ting på en annen måte enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
tradisjonell figur
|
Moderne oppvaskmaskiner skyller med kaldt vann før vask, enten som et eget forprogram eller inkludert i det vanlige programmet.
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannProteiner stivner ved ca 40-45 grader og kan brenne seg fast om du skyller med varmt vann.
![]() |
![]() |
#12 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
![]() |
Sorry, da misforsto jeg første innlegget ditt
![]() |
#13 |
Erfaren
![]() Sv: Skylle i kaldt/lunkent vannJa, ser at det ikke var helt gal lærdom jeg har fått, når det gjelder å bli kvitt proteiner. Men det er klart det ikke er så nøye når man setter ting i oppvaskmaskin. Det jeg er veldig nøye på å skylle før jeg setter i oppvaskmaskin er bestikk og tallerkner med eggerester. Har opplevd å få teskje med eggerester på! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|