Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Organdonasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 10:52   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Organdonasjon

Jeg har meldt meg som organ donor for lenge siden.
Jeg har kortet i lommeboka, og en app på telefonen. Alle mine nærmeste er informert om dette.

Kom over denne i dag. Synes den var litt tøff jeg. Men nå liker jeg jo tattoveringer i utgangspunktet da. Har tre fra før, og ønsker meg flere.

Denne kunne absolutt vært et alternativ.
Hva med deg?

Gammel 17-11-11, 10:54   #2
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Organdonasjon

Ser ikke noe bilde?

Gammel 17-11-11, 10:55   #3
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Hm.. Her er linken til siden i hvertfall.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10023849

Gammel 17-11-11, 10:57   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får holde med at de rundt vet hva jeg har bestemt meg for.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 10:58   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Tatoveringen var litt overkill for meg Jeg sørger for at alle rundt meg vet at jeg ønsker å donere.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 11:23   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden vi har en i nærmeste familie som trenger transplantasjon, har vi alle tatt dette valget for tiår siden. Vi trenger nok neppe noen tatovering. (nå synes jo jeg alt med tatoveringer er blodharry da, så det hadde ikke vært aktuelt uansett).

Gammel 17-11-11, 13:35   #7
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har faktisk tenkt tanken en stund, på at det kunne vært artig. Dog har jeg ikke tenkt selve logoen, men f.eks. et resirkuleringssymbol og med "organdonor" i tekst under, eller donorsløyfa som noen viste i den andre tatoveringstråden. Organdonor-logoen er jo også en tanke...

MEN: Det blir ikke min første tatovering, og jeg er ikke helt sikker på om jeg noen gang kommer til å få somlet meg til (les: samlet nerver nok til) å ta en første tatovering, så da blir det med å synes det er kult en stund til.

-OBS OBS, se opp for store bilder-

Gammel 17-11-11, 13:53   #8
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har app'en på mobilen og har informert mine nærmeste. Det siste er også det viktigste; det er tross alt de som blir igjen som bestemmer.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 15:10   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har informert mine nærmeste. Det er de som bestemmer.

Det som er viktigere tror jeg er at vi tar stilling ifht egne barn. Det er det jeg tror de fleste syns er vanskelig. Særlig siden de vel opererer ut organer mens kroppen fortsatt "lever" (mens man er hjernedød), noe jeg tror er enormt vanskelig å håndtere sånn brått.

Gammel 17-11-11, 16:13   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også informert de nærmeste, og så får jeg bare håpe at det holder den dagen det evt skulle bli aktuelt. Jeg kommer ikke til å tatovere meg iallefall...

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 16:17   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Skal man først ha en tatovering og ikke vet hvilket motiv man skal velge er det jo en fin måte å vise sitt standpunkt på, men noen praktisk betydning har det jo ikke. Det er uansett ens nærmeste pårørende som tar avgjørelsen.

Jeg har både app og kort, men aller viktigst er mine nærmeste informert.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 16:29   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så dette på tv og syntes faktisk det var ganske ålreit. Jeg kunne faktisk tenkt meg en sånn, tror jeg. Jeg har nemlig lyst på en ny tattis og har ikke klart å bestemme meg for motiv. Denne vil jo også ha en praktisk funksjon. Så jeg skal tenke litt mer på dette.

Jeg har alltid vært veldig klar på at jeg vil donere organer hvis det blir en problemstilling. Og det gjelder mann og barn også.

Gammel 17-11-11, 16:35   #13
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de burde gjøre i Norge sånn som vi har det her i USA - en rosa prikk på førerkortet som sier om du er donor eller ikke. Jada, klart det er de pårørende som bestemmer, men det er jo kjekt å ha det å ta utgangspunkt i.

Gammel 17-11-11, 16:39   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg synes de burde gjøre i Norge sånn som vi har det her i USA - en rosa prikk på førerkortet som sier om du er donor eller ikke. Jada, klart det er de pårørende som bestemmer, men det er jo kjekt å ha det å ta utgangspunkt i.

Men da må man ta valget som 18 åring? Evt gjøre om førerkortet om man bestemmer seg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:56   #15
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har informert mine nærmeste. Det er de som bestemmer.

Det som er viktigere tror jeg er at vi tar stilling ifht egne barn. Det er det jeg tror de fleste syns er vanskelig. Særlig siden de vel opererer ut organer mens kroppen fortsatt "lever" (mens man er hjernedød), noe jeg tror er enormt vanskelig å håndtere sånn brått.

Jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det ville vært å være i en slik situasjon, men nå -på avstand, synes jeg det er en fantastisk fin tanke at mitt barns hjerte ville slått videre i et annet barns kropp og reddet et annet liv.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:58   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt til mannen at jeg ønsker å donere, men det får være litt opp til han hvor mye som skal doneres. Jeg har sagt det til mamma også, men er det opp til henne så blir ingenting donert hvis hun bestemmer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:01   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min familie, er alle skjønt enige om at vi ingenting kan ta med oss dit vi ender, så når den dagen kommer, kan man fritt bruke hv som evt kan brukes av organer, fra oss alle.

Gubben sin ene kusine lever og er frisk i dag, ene og alene takket være ny nyre og bukspyttkjertel fra en organdonor, så vi er nok litt ekstra obs på viktigheten av dette.

Gammel 19-11-11, 22:37   #18
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har donorkort i lommeboken, men har visst ikke informert mine nærmeste.

Har en pappa som står i kø for nyre, kan få telefon når som helst, så dette er viktig for meg.

Gammel 20-11-11, 12:02   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Denne vil jo også ha en praktisk funksjon.

Hva slags praktisk funksjon? Det er uansett de nærmeste pårørende som bestemmer, og de må bli spurt. Det er ingen forskjell om avdøde har tatovering eller ikke.

Gammel 20-11-11, 22:41   #20
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

I familien vår tok vi for veldig lenge siden standpunkt for organdonasjon. For 5 år siden fikk svigermor ny lever og nå venter hun på nyre. Hadde det ikke vært for organdonasjon så hadde hun ikke vært med oss lenger, så her sier vi alle JA til organdonasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.