Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vafler med utrolig sukkermengde

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 17:05   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vafler med utrolig sukkermengde

Jeg har fått oppskrift fra idrettslaget på vaffelrøre til turnering. Jeg har ikke sukker-skrekk, men 4 dl sukker i en vaffelrøre på to liter? En dl sukker pr egg? Jeg syns det er helt vilt mye, og fryktelig unødvendig. Og i tillegg er det altså 250 g smør og 4 teskjeer vaniljesukker. Jeg har ihvertfall ikke lyst på de vaflene.

Sist redigert av Filifjonka : 17-11-11 kl 17:16.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:13   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vafler med utrolig sukkermengde

Jeg synes det hørtes utrolig mye ut. Lag vanlig oppskrift som du pleier synes jeg.

Gammel 17-11-11, 17:16   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget dem en gang før, det er den oppskriften de vil at alle bruker for at vaflene skal være like hver gang. Men jeg har planer om å ta det opp med idrettslaget om ikke det er på tide å revurdere den oppskriften.

Gammel 17-11-11, 17:16   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, det høres ut som den vaffeloppskriften jeg har vokst opp med. Jeg synes egentlig at de er gode, men de er jo langt mer kakeaktige enn regulære vafler, og særlig sunt blir det jo ikke. (Selv lager jeg vafler med lite sukker og mye havregryn. :glorie: )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:18   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg liker ikke søte vafler eller vaniljesukker selv, og jeg trenger overhodet ikke spise disse, så det er ikke problemet. Jeg tenker bare at sukkermengden kunne minst vært halvert, og fortsatt ville vaflene vært søte.

Gammel 17-11-11, 17:20   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøsses! Er det vanlig å ha sukker i vafler og pannekaker i det hele tatt? Har aldri laget sånt etter oppskrift, og er helt grønn på hvordan det egentlig skal være. Jeg har aldri hatt i annet enn vanilijesukker, og det er ikke av antisukkerårsaker ikke har det i. Det har bare ikke falt meg inn, det søte putter jeg oppå.

Gammel 17-11-11, 17:34   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jøsses! Er det vanlig å ha sukker i vafler og pannekaker i det hele tatt?

Nei, nå tror jeg nesten at du spøker, Irma! Jeg har aldri vært borti vafler uten sukker, i alle fall (og jeg har spist min skjerv i løpet av livet). Pannekaker blir jo noe annet. Når det er sagt, synes jeg jo at sukkermengden i denne oppskriften høres avsindig ut.

Gammel 17-11-11, 17:38   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg lager ikke helt sukkerfrie vafler, men til en sånn røre hadde jeg kanskje brukt to spiseskjeer sukker eller noe deromkring. Og vaniljesukker i vafler er ikke godt i det hele tatt. Som sagt så skal ikke jeg spise disse vaflene selv, jeg ville bare høre om jeg var helt på jordet som syns den sukkermengden høres helt ekstrem ut.

Gammel 17-11-11, 17:42   #9
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare for mye sukker, altfor lite egg. Hvor mye melk skal det være?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:44   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

7 dl melk og 10 dl mel. Jeg har stekt av den røren på turnering før, og den funker fint å steke altså.

Gammel 17-11-11, 17:45   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til 7 dl melk tar jeg minst 6 egg, og en spiseskje sukker pr. egg. Det blir rikelig søtt nok. Jeg måler aldri melet, men jeg synes 1 liter høres mye ut.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:47   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Mye smeltet smør også vet du.

Gammel 17-11-11, 17:48   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en oppskrift med 2 dl sukker og 5 dl melk. Så det går helt klart an.

Gammel 17-11-11, 18:06   #14
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg har ihvertfall ikke lyst på de vaflene.

Jeg har! Fete, søte vafler er nydelig, mens pannekaker er best uten sukker og med bacon.

Men når det er sagt; det er klart du må kunne be om at en alternativ, mindre søt og fet oppskrift tas opp til vurdering. Idrettslaget må jo gå foran som et godt eksempel og stille opp med "sunne" vafler.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:21   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Djeeze! Jeg bruker en spiseskje sukker pr egg, pluss en skje til, og jeg synes jaggu de blir søte nok. En dl pr egg hørtes da hinsides ut!

Gammel 17-11-11, 19:47   #16
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Her er den vi lager til svømmestevner med svømmegruppen, du kan jo sammenligne med din oppskrift og heller justere ned.

Sist redigert av GinaK : 24-11-11 kl 21:25.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:59   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg skal ikke forandre på røren, jeg må følge oppskriften idrettslaget bruker. Aner ikke hva slags tradisjoner som ligger bak her, om det er oppskriften til grunnleggerens bestemor fra 1820 eller hva det er.

Så jeg kan ikke gjøre annet enn å evt. foreslå at de går over til en mindre knallsøt oppskrift på sikt.

Gammel 17-11-11, 20:01   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager ikke helt sukkerfrie vafler, men til en sånn røre hadde jeg kanskje brukt to spiseskjeer sukker eller noe deromkring. Og vaniljesukker i vafler er ikke godt i det hele tatt. Som sagt så skal ikke jeg spise disse vaflene selv, jeg ville bare høre om jeg var helt på jordet som syns den sukkermengden høres helt ekstrem ut.

Jeg syns vaniljesukker i vafler er himmelsk, og bruker masse av det.

Gammel 17-11-11, 20:12   #19
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg skal ikke forandre på røren, jeg må følge oppskriften idrettslaget bruker. Aner ikke hva slags tradisjoner som ligger bak her, om det er oppskriften til grunnleggerens bestemor fra 1820 eller hva det er.

Så jeg kan ikke gjøre annet enn å evt. foreslå at de går over til en mindre knallsøt oppskrift på sikt.

Tsk. Fjern halvparten av sukkeret og se om noen merker noe.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:18   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Tsk. Fjern halvparten av sukkeret og se om noen merker noe.

Mitt forslag også!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.