Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Halvere gjærdeig-halvere antall gram gjær også?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 19:18   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Halvere gjærdeig-halvere antall gram gjær også?

Tenkte lage halv lussekattedeig, skal jeg halvere gjæren også?

Gammel 13-12-11, 19:23   #2
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Halvere gjærdeig-halvere antall gram gjær også?

Jo mindre gjær man bruker, desto bedre, siden gjær ikke er spesielt sunt (eller godt). Men det kan hende deigen bruker lenger tid på å heve, og siden det er såpass seint nå ville jeg kanskje brukt 1 pakke for å få hevingen unnagjort kjapt.

Jeg bakte lussekattedeig med halv pakke gjær nå i ettermiddag (5 dl væske) og den måtte stå lenge og heve. Over 1 time. Med en del smør, egg, helmelk tror jeg kanskje deigen blir "tyngre" og det i seg selv gjør at den hever tregere. Men dette vet jeg ikke sikkert altså, bare tanker jeg gjør meg etter å ha bakt en del.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 19:36   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Hm, har 2,5 dl veske, maks 3 dl til sammen med smøret. Og til 5 dl melk står det 50 gram.. Halvere gjæren eller ikke?

Gammel 13-12-11, 19:38   #4
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hm, har 2,5 dl veske, maks 3 dl til sammen med smøret. Og til 5 dl melk står det 50 gram.. Halvere gjæren eller ikke?

Halvere, ja.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 19:38   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Takk!

Gammel 13-12-11, 19:41   #6
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg har lagt merke til at den røde gjæren er merkbart bedre til søte deiger, den vanlige tar lengre tid.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 20:04   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halvere, absolutt. Jeg pleier heller ikke doble gjærmengden hvis jeg dobler en oppskrift.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.