Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-07, 22:22   #41
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Musa er ikke lov i Norge. Vi må skrive det Mousa eller Mossa (som er godkjente skrivemåter i feks Nord-Afrika) om vi skal bruke det navnet. (Musa/Mousa/Mussa er det arabiske navnet på Moses, for the record)

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 22:27   #42
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?

Jeg synes det er greit med enkelte restriksjoner.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 23:18   #43
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Synes at det er helt greit at det er noen begrensninger jeg.
Noen foreldre virker det som er mere opptatt av å ha et VELDIG sjeldent navn en at ungen faktisk skal leve med navnet i minst 18 år.

Gammel 21-03-07, 23:22   #44
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er bra at det fins restriksjoner på hva foreldre kan kalle barna sine, all den tid det fins brøhuer som klarer å formere seg.

Gammel 21-03-07, 23:45   #45
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke det skal være noen restriksjoner på hva man kan kalle barna sine. Hvis poenget skal være å beskytte barnet, har man to alternativer hvis foreldrene presenterer et "uakseptabelt" navneforslag: La dem kalle barnet det de vil, eller ta fra dem barnet. Det er foreldrene barnet må beskyttes mot hvis man virkelig mener at de vil skade barnet med navnevalget.

Ben "Judas Hitler Nepskrell Olsen" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 23:51   #46
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Gutten min sitt navn er helt eget her i landet og hun på navneregisteret synes det var kjempe fint og originalt. Og synes faktisk at mange foreldre får igjennom enkle og greie navn til barna. Det er jo selvfølgelig fint med tradisjonelle navn, men jeg liker litt mer spesielle

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-07, 23:59   #47
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det skal være noen restriksjoner. Samtidig så er ungene vant til langt mer forskjellige navn enn da vi var barn. I allefall vi som lever i byer med mange fra andre kulturer. Jeg tror faktisk at i byene her i landet så er man ikke lenger så sneversynt at man mobber andre pga navnet. Jeg kjenner til navn som: Elvis, Blerta, Houssein, Mokhtar, Selvije, Jasmin, Yassin, Jesus, Rim osv. Har ikke fått med meg at de har blitt gjort narr av. Ungene er vant til at de heter det de heter, enkelt og greit.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 00:19   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg synes det er helt greit at det er restriksjoner for hva vi kan kalle barna våre. Det er bra at noen beskytter små individer mot foreldre som godt kunne tenke seg å kalle sønnen sin Penis, fordi det minner dem om hvordan han ble til. (satt på spissen)

Men jeg tviler på at disse foreldrene kaller ham Peder i stedet. Litt sært blir det nok, men pga restriksjonene blir det ikke for sært.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 00:22   #49
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De navnene du nevner her ser jeg på som ganske vanlige navn.

Finner foreldre på å kalle barnet sitt for Drita Fitta tror jeg kanskje det er større fare for mobbing. Både Drita og Fitta er vanlige navn andre steder i verden. Tilføyer man etternavnet Kukk (som finnes flere steder blant annet et sted jeg var i forrige uke) tror jeg det skal godt gjøres til og med i de mer vidsynte deler av landet å gå gjennom skolegang uten å få kommentarer på navnet sitt.

Det er jeg helt enig i. Derfor er jeg for at de skal være visse restriksjoner.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 01:06   #50
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker noen år tilbake da noen foreldre fikk avslag og ikke fikk kalle sønnen sin Fiasko.

Det er vel greitt at loven beskytter enkelte som kanskje skulle vært beskyttet mot seg selv. Og barna deres.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 08:59   #51
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det at barn ikke blir mobbet pga navnet stemmer kanskje ikke helt, det finnes en slektsgard ved navn Homse. De fleste har skiftet det etternavnet, dessverre, det er jo et "gammelt" navn .

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:02   #52
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

La dem kalle barnet det de vil, eller ta fra dem barnet. Det er foreldrene barnet må beskyttes mot hvis man virkelig mener at de vil skade barnet med navnevalget.

Morsomt forslag, Judas, men kanskje litt problematisk juridisk sett.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:07   #53
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Visse restriksjoner er helt greit. Greit at barnet kan bytte navn når det blir 18. Men det er vel i skoletiden det ville blitt mobbet. Da hjelper det lite å se frem til 18-års dagen da man kan bytte navn. Nei jeg prøver å være grei med mine barn jeg da og har gitt dem mer neomale navn selv om ikke de står på på topp 10 listen. Det var et poeng for meg faktisk at de ikk eskulle hete det samme som ALLE andre.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 09:16   #54
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet føler jeg det er greit med litt restriksjoner, blant annet fordi det er en del personer som strengt tatt burde skjermes mot seg selv.
Likevel synes jeg jo at det er helt høl i hue når f.eks Nabbes barn ikke kunne ha bare et muslimsk navn fordi hun er norsk statsborger. Det blir jo helt meningsløst.

Ang. mobbing. Min datter har et navn som ikke er spesielt vanlig, men vi har aldri opplevd at noen andre barn har reagert på det.
Voksne, derimot.

Gammel 22-03-07, 10:10   #55
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt OK at det ikke er helt frislipp på navnevalg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:14   #56
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er bra at navnelovgivingen er myket opp. Jeg synes ikke det er behov for en ytterligere oppmykning. Visse restriksjoner er bra -ikke alle navn er lette å leve med.

Jeg er overrasket over at ingen som jobber med barn og unge her har opplevd erting pga navn! Det har jeg sett mange ganger ifb med jobb. Ikke erting pga uvanlig navn, men hvis navnene betyr noe "morsomt" (av typen Drita og Fitta, som Hatti nevner)

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:22   #57
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Likevel synes jeg jo at det er helt høl i hue når f.eks Nabbes barn ikke kunne ha bare et muslimsk navn fordi hun er norsk statsborger. Det blir jo helt meningsløst.

Nå får de det, sånn til opplysning Pga navneloven oppmykninger, antar jeg. Men nå har jo alle ungene dobbelnavn, så da må en evnt neste også få det uansett hehehe.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:33   #58
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint at noen passer litt på. Noen trenger å passes på, nemlig.

Gammel 22-03-07, 10:39   #59
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg synes det er fint at noen passer litt på. Noen trenger å passes på, nemlig.

Der sa du det, LilleRosin!
Fint med et vidt spekter av navn, men for dem som kunne tenke seg å kalle barna for feks. Ørn Bjørn (som venninnen til en venninne søkte om, men fikk nei) kan det være greit med noen navnevoktere...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 10:42   #60
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir faktisk ganske oppgitt over nesten alle her syns det er greit å overstyre folks navnenvalg. Jeg er klar over at det fullstendige middelmådige sentralstyrte sosialdemokratiske nirvana er allment akseptert som det høyeste man kan oppnå her i landet, men ærlig talt; hvor er de gode argumentene for dette tullete formynderiet? Kan dere vise til at fritt navnevalg fører til alvorlige problemer i land der de har det? Det er allerede nevnt alvorlige problemer med restriksjonen vi har i Norge; Nabbe fikk ikke benytte et helt rimelig navn hun hadde valgt. Og ja, jeg vet at regelverket er liberalisert, men jeg stoler slett ikke på kompetansen til de som er satt til å forvalte det. Alt man har gjort er å flytte grensen for hvor man får problemer med å få godkjent helt greie navn.

Jeg tviler på at noen ville kalle datteren sin f.eks Judas Hitler Nepskrell selv om de fikk lov. Men det denne typen eksempler som liksom skal være argumenter mot å fjerne dette overflødige regelverket. Problemene oppstår den andre veien, folk blir nektet å gi barne helt greie, men uvanlige, navn. Det er urimelig.

Ben "Wobbler Mangrove Luxury Yacht" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.