|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Musa er ikke lov i Norge. Vi må skrive det Mousa eller Mossa (som er godkjente skrivemåter i feks Nord-Afrika) om vi skal bruke det navnet. (Musa/Mousa/Mussa er det arabiske navnet på Moses, for the record) |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes det er greit med enkelte restriksjoner. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Synes at det er helt greit at det er noen begrensninger jeg.
|
|
|
#44 |
|
saftig
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg syns det er bra at det fins restriksjoner på hva foreldre kan kalle barna sine, all den tid det fins brøhuer som klarer å formere seg.
|
|
|
#45 |
|
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg syns ikke det skal være noen restriksjoner på hva man kan kalle barna sine. Hvis poenget skal være å beskytte barnet, har man to alternativer hvis foreldrene presenterer et "uakseptabelt" navneforslag: La dem kalle barnet det de vil, eller ta fra dem barnet. Det er foreldrene barnet må beskyttes mot hvis man virkelig mener at de vil skade barnet med navnevalget. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Gutten min sitt navn er helt eget her i landet og hun på navneregisteret synes det var kjempe fint og originalt. Og synes faktisk at mange foreldre får igjennom enkle og greie navn til barna. Det er jo selvfølgelig fint med tradisjonelle navn, men jeg liker litt mer spesielle |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Pauset
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg syns det skal være noen restriksjoner. Samtidig så er ungene vant til langt mer forskjellige navn enn da vi var barn. I allefall vi som lever i byer med mange fra andre kulturer. Jeg tror faktisk at i byene her i landet så er man ikke lenger så sneversynt at man mobber andre pga navnet. Jeg kjenner til navn som: Elvis, Blerta, Houssein, Mokhtar, Selvije, Jasmin, Yassin, Jesus, Rim osv. Har ikke fått med meg at de har blitt gjort narr av. Ungene er vant til at de heter det de heter, enkelt og greit. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?
Men jeg tviler på at disse foreldrene kaller ham Peder i stedet. Litt sært blir det nok, men pga restriksjonene blir det ikke for sært. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Pauset
|
Det er jeg helt enig i. Derfor er jeg for at de skal være visse restriksjoner. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Husker noen år tilbake da noen foreldre fikk avslag og ikke fikk kalle sønnen sin Fiasko.
|
|
|
|
#51 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Det at barn ikke blir mobbet pga navnet stemmer kanskje ikke helt, det finnes en slektsgard ved navn Homse. De fleste har skiftet det etternavnet, dessverre, det er jo et "gammelt" navn . |
|
|
|
|
|
#52 |
|
kamerat
|
Morsomt forslag, Judas, men kanskje litt problematisk juridisk sett.
|
|
|
#53 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Visse restriksjoner er helt greit. Greit at barnet kan bytte navn når det blir 18. Men det er vel i skoletiden det ville blitt mobbet. Da hjelper det lite å se frem til 18-års dagen da man kan bytte navn. Nei jeg prøver å være grei med mine barn jeg da og har gitt dem mer neomale navn selv om ikke de står på på topp 10 listen. Det var et poeng for meg faktisk at de ikk eskulle hete det samme som ALLE andre.
|
|
|
#54 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?I utgangspunktet føler jeg det er greit med litt restriksjoner, blant annet fordi det er en del personer som strengt tatt burde skjermes mot seg selv.
|
|
|
#55 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes det er helt OK at det ikke er helt frislipp på navnevalg.
|
|
|
#56 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes det er bra at navnelovgivingen er myket opp. Jeg synes ikke det er behov for en ytterligere oppmykning. Visse restriksjoner er bra -ikke alle navn er lette å leve med. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Skrekkøgle
|
Nå får de det, sånn til opplysning |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg synes det er fint at noen passer litt på. Noen trenger å passes på, nemlig.
|
|
|
#59 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Der sa du det, LilleRosin!
|
|
|
#60 |
|
-
Sv: Er det galt av "Norge" å ikke la oss kalle ungene våre det vi vil?Jeg blir faktisk ganske oppgitt over nesten alle her syns det er greit å overstyre folks navnenvalg. Jeg er klar over at det fullstendige middelmådige sentralstyrte sosialdemokratiske nirvana er allment akseptert som det høyeste man kan oppnå her i landet, men ærlig talt; hvor er de gode argumentene for dette tullete formynderiet? Kan dere vise til at fritt navnevalg fører til alvorlige problemer i land der de har det? Det er allerede nevnt alvorlige problemer med restriksjonen vi har i Norge; Nabbe fikk ikke benytte et helt rimelig navn hun hadde valgt. Og ja, jeg vet at regelverket er liberalisert, men jeg stoler slett ikke på kompetansen til de som er satt til å forvalte det. Alt man har gjort er å flytte grensen for hvor man får problemer med å få godkjent helt greie navn. |
|
|
|
![]() |
|
|