Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor stor kalkun trenger jeg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-11, 22:53   #1
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hvor stor kalkun trenger jeg

Vi blir 7 stykker, og 6 av de spiser som voksne.
Jeg pleier å lage kalkunbryst, men i år tenkte jeg å kjøre hel kalkun.

Og hvor stor kalkun går inn i en innbyggningskomfyr? Den er jo litt mindre enn en vanlig komfyr.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:10   #2
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor stor kalkun trenger jeg

Offisielle anbefalinger er 500 g pr person. 600 g hvis de er storspiste.

Gammel 28-12-11, 23:15   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har innebygd komfyr, og jeg har aldri tenkt over at den er noe mindre enn frittstående. Har stekt kalkuner på ihvertfall 7,5 kg i den. Jeg kjøper som regel de største jeg finner, siden det er forholdsvis mer kjøtt på de store.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:19   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker at ovnen vår er mindre enn den "transportable" vi hadde før.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:22   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Innbyggningsovner er mindre enn frittstående. I hvertfall den vi har.
En kalkun på ca. 5 kg vil da være nok?

Gammel 28-12-11, 23:23   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha kjøpt en mellom 6-7 kilo. Dette går helt fint i vår innbyggingskomfyr i hvert fall. Du må kjøpe nå for at den skal tine godt nok. Vår 6 kilos kalkun ligger til tining på terrassen nå. Den skal mette 4 voksne og 4 barn mellom 3-6 år. Vi håper at det også holder til club sandwich den 1. januar.

Gammel 28-12-11, 23:24   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 kg er nok det også. Vi skal ha en på 7 kg i morgen til 8 voksne og 2 barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:26   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Da tror jeg at jeg kanskje skal gå for en på 6 kg, så får vi rester til dagen etter.
Det holder å kjøpe den i morgen ettermiddag eller?

Gammel 28-12-11, 23:27   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lagde en på 6 kilo til 8 voksne og 5 barn, det holdt i massevis. Jeg vil si at vi spiste som 10 voksne, og vi har mye rester som blir nok til kalkunsuppe for mange.

5 kilo er sikkert nok, og jeg anbefaler å plukke av restene og lage kalkunsuppe seinere. Bruk rester av sausen og stuffingen, kalkunkjøtt i biter, litt buljong/kraft, smakes til med fløte. Du kan godt putte oppi rester av poteter og grønnsaker fra middagen også. Serveres med nystekte rundstykker.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:30   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Da tror jeg at jeg kanskje skal gå for en på 6 kg, så får vi rester til dagen etter.
Det holder å kjøpe den i morgen ettermiddag eller?

God idé.

Det skal holde å kjøpe den i morgen ettermiddag, men da er det mulig at du må tine den litt i romtemperatur. Ideelt sett skal den tines i kjøleskap. Det har ikke vi plass til, men siden det for tiden er 8 grader ute så tiner vi den utendørs.

Gammel 28-12-11, 23:32   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Da satser vi på at det går fint.
Takk for hjelpen.

Gammel 28-12-11, 23:49   #12
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Den tiner også raskere hvis du tar ut kråsen etterhvert. Når den er så tinnt at du får det ut.

Gammel 29-12-11, 00:05   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

7 voksne her i går, kalkunen på 6,2 kg - det ble rester! Hadde stuffing også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.