Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 01:16   #41
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Et navn jeg kun har hørt i nordnorsk sammenheng er navnet Joakime.

- og går under kortversjonen Kima i det daglige.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 01:26   #42
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Etternavnet Homse.

Gammel 29-12-11, 01:30   #43
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mormors halvbror het Analius til fornavn. Han hadde flere navn, men de har vi glemt.
Familien hennes kom fra Ramberg i Lofoten, og de hadde alle det jeg vil si er litt "rare" navn og sammensetninger av navn.
Min oldemor het Frigga. Det har jeg aldri hørt noe annet sted.

Min farfar hadde bare mange navn, men navn med en historie.
Et fornavn + oppkallt etter en onkel - + navnet på båten han nesten ble født på + mors etternavn + fars etternavn.

Han fikk Norges Vels medalje for lang og tro tjeneste, og navnet hans tok nesten hele diplomet.

Jeg tror det var mye vanligere før og ha doble og triple navn, og barna ble kallt opp etter flere.

Gammel 29-12-11, 01:36   #44
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etternavnet Homse.

Åh! Mine favoritter! Jeg var turnuslege for flere av de famEliene. Fniste godt da jeg skjønte at flere faktisk TOK det navnet da de giftet seg inn i slekten. Med vilje og greier.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 05:31   #45
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På østlandet er det vel Maura som skiller seg ut når det gjelder en sterk forkjærlighet for dobbeltnavn, amerikanske navn uttalt på norsk vis osv.

Gammel 29-12-11, 08:15   #46
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har masse familie og slekt fra mørekysten, og det finnes knapt nok korte/enkle navn på den lista...

Gammel 29-12-11, 08:16   #47
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jobbet med en sunnmøring som hardnakket påsto at han kjente en som het Knut Knut etter begge bestefedrene sine.

Selv har jeg mye familie fra Nord-Norge. De var litt sånn "fine på det" - kjøpmenn og skomakere og sånt, de gav barna sine vanlige navn vil jeg si. Gjerne dobbeltnavn, men likevel.
(Kjell, Agnes, Alida)
Den nyeste generasjonen har også vanlige navn.

Sist redigert av Appelsin : 29-12-11 kl 09:02.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 08:57   #48
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette satt jeg faktisk og grublet på rett før jul, da jeg hørte Hildegunn Moltubakk, eller hva denne karakteren kalles, snakke om Leif Per og fler til.

Svigermor er nordfra, og hun har to tostavelsesnavn, men det er en fin kombinasjon hun har fått. (Bruker bare det ene.)

Far min er født og oppvokst i ei innlandsbygd her østpå. Han, og alle hans fem søsken, har helt ville navnkombinasjoner, på lik linje som foreldrene hans hadde. (Likevel, innerst inne syns jeg farfar sitt - Karl Anton - er et flott navn.)

Gammel 29-12-11, 09:06   #49
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Nord i landet er det vanlig meg bekjent, og mye er nok påvirket av tradusjoner hos bl.a samene, der barna ofte får eget fornavn sammen med besteforeldre på hver sin side sine navn også + etternavn.

Jeg har en god slant sameblod i årene, men slapp unna med to fornavn som harmonerer - ikke mye samisk å spore der, men i familien min er det veldig mange sære navn (spesielt på kvinnefronten); f.eks Katarina Åse Birgit, Olga Palma Alette, Signe Gaisa osv. Fra gammelt av. I nyere tid har de gjerne nøyd seg med ett og to navn, men av den mer sære sorten allikevel.

Når det er sagt; jeg hadde noen jeg gikk i klasse med på barne- og ungdomsskolen i tjukkeste Oslo vest som ikke akkurat var helt heldig med navn. Disharmoniske dobbeltnavn, og ja - trippelnavn.

Det mest ekstreme eksempelet på navn som jeg har, er vel et frippelnavn: Johnny Ronny Roger Roy.

Sist redigert av Bomull : 29-12-11 kl 09:12.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:15   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kai Morten er da ikke så snålt? Morten Kai, derimot. Det er mer typisk Sunnmøre.

Er det ikke steder i nord de sier benJAAmin, også?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:29   #51
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det finnes pussige navnekomboer i Hedmark ja, min mor og hennes brødre har alle to fornavn som er tunge å si sammen, og attpåtil bruker de bare fornavn nr 2. Det er i grunnen innmari klønete valgt.
Og uttale, vi vurderte Oliver før vi visste om 2003-modellen var gutt, men det utgikk med høye knekløft da halve slekta ville ha sagt Oliiiiver, eller nordpå-uttalen som ikke var det grann bedre.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:34   #52
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sunnmørsslekta mi har veldig lite snåle navn. Det er bare ett av dem (stort sett). Men de ruller noe skrekkelig på r'ene, da, og radbrekker navnet mitt. Også uttaler de Benjamin som Bennjaaamenn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:34   #53
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kai Morten er da ikke så snålt? Morten Kai, derimot. Det er mer typisk Sunnmøre.

Farmor er nordmøring, men har levd hele sitt voksne liv i Trondheim har den merkeligste uttalen på mange navn.

En herlig samtale for noen år siden forløp omtrent sånn:

meg: Jeg har hørt at tremenning A har fått en ny gutt, så koselig.
Farmor: Ja det stemmer, og vet du hva han skal hete? Han skal hete for BenJAmin! Har du hørt noe så rart?
meg: Tja, farmor, når du sier det på den måten så er det kanksje litt rart.

Ellers har jeg som trønder på vestlandet erfart at "rart" er meget subjektivt. Navnetrendene er rett og slett forskjellige rundt om i landet, noe kan skyldes at dialekter vrir og vender på navn så vel som ord, andre tendenser kan forklares med varierende moter. So be it!

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:43   #54
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor er fra helgelandskysten, og heter Erna Carol Wilma. Vi, barna hennes, har alle to navn, men bruker kun ett av dem.
Mine to gutter har ett navn hver seg, men jeg har alltid sagt at dersom jeg får jente, skal hun hete Wilma Marie. Mulig jeg får et barnabarn med det navnet en gang?

Gammel 29-12-11, 10:52   #55
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Forresten så jobbet jeg i Bodø en sommer og da var det utrolig mange festlige navn på de eldre pasientene.

Gammel 29-12-11, 11:16   #56
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Det finnes pussige navnekomboer i Hedmark ja, min mor og hennes brødre har alle to fornavn som er tunge å si sammen, og attpåtil bruker de bare fornavn nr 2. Det er i grunnen innmari klønete valgt.
Og uttale, vi vurderte Oliver før vi visste om 2003-modellen var gutt, men det utgikk med høye knekløft da halve slekta ville ha sagt Oliiiiver, eller nordpå-uttalen som ikke var det grann bedre.

Jeg må virkelig ha unngått alle sammen.
X-svigerfar hadde vel kanskje et noe snodig sammensatt navn og brukte bare navn nr.2.

Gammel 29-12-11, 13:24   #57
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

De har ganske mange mystiske dobbeltnavn på nordmøre også.

Med tilhørende radbrekkende uttale. Enkelte i hjembygda uttaler navnet til min eldste så bredt at jeg faktisk ikke klarer gjengi det. Og jeg har brei, autentisk dialekt i utgangspunktet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 13:26   #58
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

I hjembygda til mamma var det inntil ganske få år siden vanlig med BenJAAmin og Oliiiiver.

Der jeg kommer fra het de gamle som het Teodor "Taudor" og Severin ble "Søvvren".

Hos oss ble f.eks Marit Marret, Ingeborg ble Ingberr og Marie ble Marja. Jeg var ganske gammel da jeg skjønte at min bestemor egentlig het Marie og ikke Maria, siden alle kalte henne Marja.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 13:33   #59
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hos oss ble f.eks Marit Marret, Ingeborg ble Ingberr og Marie ble Marja. Jeg var ganske gammel da jeg skjønte at min bestemor egentlig het Marie og ikke Maria, siden alle kalte henne Marja.

I bygda hvor besteforeldrene mine var fra så var Ingeborg Agnete en ganske vanlig kombinasjon, men alltid uttalt Imberagna.

Gammel 29-12-11, 14:45   #60
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Mamma er fra nordmøre, og ja de elsker navnkombinasjoner som ikke klinger sammen.
Søsknene mine og jeg og mien fettere og kusiner er alle så heldig at vi har dobbeltnavn og ingen klinger bra sammen altså.

Men de kan ha merkelige varianter andre steder også. En jeg kjenenr er født og oppvokst i Oslo og har en navn kombinasjon som nesten slår de fra møre ned i støvlene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.