Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Trur du / veit du at allergivennlige kaker er litt mindre gode enn andre kaker?
Eg trur at kaker som manglar ingredienser som eg forbind med gode kaker er litt dårligare 13 15,85%
Eg trur at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg trur at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg trur at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg syns (veit) at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg syns (veit) at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 6 7,32%
Eg syns (veit) at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 8 9,76%
Eg trur at glutenfrie kaker er like gode som dei med gluten 6 7,32%
Eg trur at melkefrie kaker er like gode som dei med melk 7 8,54%
Eg trur at eggefrie kaker er like gode som dei med egg 8 9,76%
Eg syns (veit) at kaker utan gluten er like gode som kaker med gluten 19 23,17%
Eg syns (veit) at kaker utan melk er like gode som kaker med melk 23 28,05%
Eg syns (veit) at kaker utan egg er like gode som kaker med egg 21 25,61%
Allergivennlige kaker smakar generelt bedre enn andre kaker. 2 2,44%
Eg likar alt! 32 39,02%
Allergivennlige kaker er strengt tatt «liksomkake»; etterlikning av ekte kake 7 8,54%
Å bake allergivennlig kake er ingen jobb for meg 33 40,24%
Å bake allergivennlig kake vil vere litt meir utfordrande for meg enn «vanlig» kake 29 35,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 22:23   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Ja, i lys av debatten som nå pågår (allergivennlige kaker i barnebursdagar), så lurer eg på kva vi tenker om allergivennlige kaker, sånn egentlig. Og vær så snill å ver ærlige - tenk godt etter! Sjølv syns eg glutenfritt er heilt topp og smakar godt, men eg er meir usikker på melkefritt og eggefritt som eg har mindre erfaring med. Er det like godt liksom?

Eg valgte kaker, fordi det er ein "mellomting". Allergivennlig middag er vel dei fleste klar over godt - masse vanlig mat er jo i den kategorien. Jærbakst er vanskelig i forhold til gluten - det må eg sjølv seie at glutenfritt er ikkje fullt så godt som jærbakst med gluten. Kaker oppfattar eg som i ein mellomposisjon. Mulig at det er feil vurdert i forhold til egg og melk da

Poll følger, men ha tolmod, for den blir lang. Mulig å krysse av for fleire valg.

Gammel 26-01-12, 22:27   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Jeg synes eggefritt er supert. Faktisk baker jeg nesten bare slike når det gjelder langpannekaker. Bruker kulturmelk og får utrolig saftige kaker.

Melkefritt - ikke like godt. Men Toro funker.

Glutenfritt - bare Toro som funker. Jeg synes ikke de vanlige kakene er gode i det hele tatt, og spesielt ikke om det er f.eks. jyttemel i dem.

Gammel 26-01-12, 22:29   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jyttemel har alt for mye smak i seg til at det blir bra.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:31   #4
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønte i alle fall fint lite da jeg begynte å lese, for jeg var sikker på at du lurte på hva vi mente om allergivennlige katter. :lusker ut igjen:

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:31   #5
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Egg- og melkefritt er kjempegodt, jeg har funnet masse oppskrifter på gode kaker uten egg og melk som vi spiser like ofte hjemme, som ikke allergivennlige. Glutenfrie kaker har jeg ikke kjempestor erfaring med, til tross for flere glutenallergikere i svigerfamilien. De fleste av dem vil heller ha andre alternativer som is eller gelé o.l. Men de jeg har smakt (andre enn kjøpte og ferdigmix-kaker) har vært gode.

Gammel 26-01-12, 22:33   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg håpar at folk er ærlige altså. Sjølv skal eg innrømme at min 1. tanke er at kake utan egg må vere litt .. rart? Men det tenkte eg også om kveitemjøl før, og tok jo feil.
Nå høyrer det med at det er litt avhengig av oppskrifta ja, men eg bakar altså verdens beste eplekake (syns eg sjøl), med glutenfritt mjøl.

Gammel 26-01-12, 22:33   #7
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg skjønte i alle fall fint lite da jeg begynte å lese, for jeg var sikker på at du lurte på hva vi mente om allergivennlige katter. :lusker ut igjen:

Gammel 26-01-12, 22:34   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Syns det var litt vanskelig å svare siden en del kaker jo er naturlig glutenfrie også.
Men sånn all over så er kaker best med masse egg, sukker, melk/fløte og mel.

Gammel 26-01-12, 22:35   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mangler ett alternativ; aner ikke. Jeg baker svært sjelden kake (jeg har én jeg er god på som jeg baker to-tre ganger i året) og er lite opptatt av å spise kake også, så jeg har ikke så mye formening om allergivennlige kaker er gode eller ei.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:35   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

"Dette har jeg ingen formening om."

Gammel 26-01-12, 22:35   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk vet jo hvor kakebakete jeg har vært hele livet. Nå har jeg bakt melke- og eggefritt i ett år snart, og både jeg og folk jeg har servert baksten til er overrasket over hvor godt det smaker og hvor likt originalene det er. Jeg har veganisert det meste av favorittkakene mine, alt fra suksessterte til sjokoladefondant, merker IKKE forskjell.

Gammel 26-01-12, 22:38   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg tenker som så at dei fleste vil ha ei formeining om dette, sjølv om dei aldri bakar eller sjeldan et kake.

Men når det er sagt: det finst sikkert dei som ser ei kake og har ein hjerne som ikkje automatisk vurderer om det er god eller dårlig kake....

Gammel 26-01-12, 22:39   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har beklageligvis nesten ikke smakt noen.
Det skyldes både at jeg ikke har allergikere i nærmeste omkrets og at jeg generelt ikke er særlig glad i kaker.

(Men jeg smakte noe som var fritt for noe en gang, i en begravelse. På kaka stod det:
Stinas kake. Stina var et barn og jeg tenkte at jeg måtte jo smake på den kaka hun hadde bakt.
Nå skulle hun vel sikkert ikke spise hele kaka selv da, men jeg ble litt flau da jeg skjønte at hun ikke hadde bakt den selv. Men den var god. )

Gammel 26-01-12, 22:41   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaker bakt med glutenfritt mel tror jeg ikke jeg har smakt. Jeg er veldig glad i nøtte/mandelbaserte kaker og de er vel et alternativ for folk som spiser glutenfritt, men de funker jo dårlig for nøtteallergikere igjen.

Kaker uten egg har jeg laget masse av, men har vel aldri funnet noen oppskrift som jeg synes er sånn helt på høyden med mine vanlige oppskrifter. Sønnen min og andre barn
likte dem uansett. Har også prøvd eggfri kakemiks som med god glasur og fantasifull pynt ble en helt grei sjokoladekake til barneselskap.

Jeg har faktisk aldri hatt gjester som har sagt fra om allergier, bortsett fra en kamerat av min nest eldste sønn som hadde en veldig sjelden sykdom og nesten ikke kunne spise
noen ting. Jeg har derfor ikke fått prøvd meg på melkefritt og glutenfritt, men derimot på egg- og nøttefritt til eget barn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:42   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt vanlige kaker er minst like gode med Toro lys kakemix og blå soft istedet for smør. Og akkurat like enkle å bake iom at man bare bytter ut de to ingrediensene.

Det er når det blir mer avanserte kaker at det blir mer utfordrende. Jeg gjorde forresten noe bra med kvikklunsjkaken i bursdagen til Poden. Istedet for å erstatte melken med vann, så erstattet jeg med kokosmelk. Den ble så saftig og deilig, og bare et lite hint av kokos, som egentlig ikke var mulig å identifisere uten at man visste om det. (Samt litt i sjokoladekremen på toppen også.) Jeg hørte ungene satt og snakket seg mellom om hvor spesielt god kaken var.

Gammel 26-01-12, 22:43   #16
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Mine melkefrie kaker smaker godt, det tør jeg påstå. De er såpass gode at folk ikke tror de er melkefrie før de får vite det.

Generelt syns jeg melkefrie kaker kan være litt kjipere. Laktosefrie kaker er såpass marginalt forskjellige på smak at det bare er mannen min og jeg som smaker forskjell. Folk som er vant til å bake med margarin merker det neppe.

Formkaker blir ofte saftige uten egg, syns jeg, men jeg syns det kan være vanskelig å lage noe godt uten både egg og melkeproteiner.

Melkefritt koster meg ikke en kalori å lage. Glutenfritt og eggefritt må planlegges, men går fint det også. Alt er vanesak.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:44   #17
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg tenker som så at dei fleste vil ha ei formeining om dette, sjølv om dei aldri bakar eller sjeldan et kake.

Men når det er sagt: det finst sikkert dei som ser ei kake og har ein hjerne som ikkje automatisk vurderer om det er god eller dårlig kake....

Jepp.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:45   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Må vise bilde av den glutenfrie eplekaka mi. Den er kjempegod, og blir servert til alle

Men altså, eg lagde ikkje tråden for å bevise eller motbevise at allergivennlig er godt eller dårlig - er interessert i å høyre kva folk automatisk tenker. For eg trur dei fleste tenker at allergivennlig er litt midnre godt. Eg gjer det sjølv også, men tar antagelig feil. Kake utan egg er altså gode greier?

Gammel 26-01-12, 22:46   #19
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har allergi i familien. Minsten har, i tillegg til å ha diabetes (som vi ikke bryr oss om å ta hensyn til de få gangene vi spiser kake), allergi mot egg, fisk og nøtter. Når han var mindre tålte han heller ikke melk. Vi måtte nå bare lære oss å lage kaker som han kunne spise, og siden jeg ikke orket å lage 4 kaker i ethvert selskap ble det de samme kakene til alle, stort sett. Ingen har rynket på nesen over kakene som har vært servert her i huset, de fleste har likt kakene svært godt.
Det er ikke noen stor sak å finne oppskrifter uten egg, og når man kan erstatte melk med rismelk/soyamelk/havremelk og smør med blå soft så blir det faktisk gode kaker altså.

Glutenfrie kaker har jeg ikke særlig erfaring med, men kan da ikke tenke meg at de smaker helt fælt.

Gammel 26-01-12, 22:50   #20
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Vil berre presisere at det er snakk om at allergivennlig ikkje er like godt som... Det er ikkje snakk om at det smakar dårlig. I pollen altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.