Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode og raske fiskemiddager

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 01:55   #41
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.



Vel, ja...jeg har ikke laget pesto selv enda, men der er en frossen lite pizza med slik myk mozarella ost og pesto her og der, og når jeg spiser den tenker jeg at pesto er jo ganske godt. Når jeg kjøper de små glassene på Rema 1000 og Rimi tenker jeg at her er der noe gammelt oppi, selv om den fra Rimi kjennes brukbar ut. Den jeg har likt best har jeg funnet en Safari butikk, til 89 kr for et bitte lite glass.

Akkurat, pesto på glass er ikkeno godt! Lag selv, enkelt og smaker fantastisk!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:56   #42
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Akkurat, pesto på glass er ikkeno godt! Lag selv, enkelt og smaker fantastisk!

Pestooppskrift takk.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:32   #43
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Fersk Basilikum ELLER persille, hvitløk, parmesan, salt, pepper og en god olivenolje.

Jeg bruker 1 potte basilikum, en halv hvitløk (sånn med fedd) eller kanskje litt mer om feddene er små, en god klump parmesan og olje, smaker til med salt og pepper.
Det er veldig vanskelig å si eksakte mengder siden ting smaker forskjellig etter sesong og ferskhet og så videre, så jeg smaker meg frem.
Putt alt i blender og blend. La den trekke litt før bruk, aller best er den når den har stått litt.

Rød pesto er omtrent likt, bare bytt ut basilikum elle rpersille med soltørkede tomater.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 07:52   #44
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Fersk Basilikum ELLER persille, hvitløk, parmesan, salt, pepper og en god olivenolje.

Jeg bruker 1 potte basilikum, en halv hvitløk (sånn med fedd) eller kanskje litt mer om feddene er små, en god klump parmesan og olje, smaker til med salt og pepper.
Det er veldig vanskelig å si eksakte mengder siden ting smaker forskjellig etter sesong og ferskhet og så videre, så jeg smaker meg frem.
Putt alt i blender og blend. La den trekke litt før bruk, aller best er den når den har stått litt.

Rød pesto er omtrent likt, bare bytt ut basilikum elle rpersille med soltørkede tomater.

og pinjekjerner, vel?

egentlig kan man lage pesto av alt mulig, bare man har grunnopskriften med urter eller tomater, nøtter eller frø, parmesan, hvitløk og olje. Jeg lager ofte pesto av ruccola og valnøtter, det er yummi

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 23:31   #45
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

og pinjekjerner, vel?

egentlig kan man lage pesto av alt mulig, bare man har grunnopskriften med urter eller tomater, nøtter eller frø, parmesan, hvitløk og olje. Jeg lager ofte pesto av ruccola og valnøtter, det er yummi

Øh selvfølgelig pinjekjerner, jeg ser nå at jeg hadde glemt dem. Er det mulig.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 15:43   #46
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av elli, her.

Stekt laksefilet - bruker den med sitron og pepper
Couscous
Saus av creme fraishe
Stekte grønnsaker

Saus av creme fraishe:
2 ss vann
1 fiskebuljongterning
3 dl creme fraishe
2 ss frisk dill
3 ss frisk persille
salt og pepper

Kok opp 2 ss vann og bland ut med buljongterningen. Ha i creme fraishe og la det kokes opp. Trekk blandingen av kokeplaten og tilsett dill og persille. Smak til med salt og pepper

Når det gjelder grønnsaker er det jo bare å ta etter ønske. Jeg brukte paprika, purreløk og eplebiter. Varma panna godt, hadde i litt smør og stekte grønnsakene raskt. Hadde alt i små biter så det var gjort på en-to-tre. Blanda grønnsaker og couscous før servering.

Vi hadde en versjon av dette for et par uker siden. Veldig godt! Vi hadde ikke couscous, så vi hadde nudler til i stedet. Vi skal ha det i dag også, men denne gangen med couscous. Av grønnsaker i dag blir det purre, brokkoli, sukkererter og blomkål, og litt hvitløk i tillegg.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:10   #47
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Så enkelt som kokt fisk (sei for vår del) med potet og melange (eller smør for de som liker det ). Det hadde vi idag og det er bare nydelig! Serveres med flatbrød. Kan sikkert ha grønnsaker til også, men akkurat denne liker vi best uten grønnsaker til.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:20   #48
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.883
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Jeg er dårlig på å lage sauser, utenom hvit saus, men den oppskriften til elli så superlett ut og jeg må ha alt inn trygt og godt når jeg skal lage noe nytt...
Hun mener vel å koke opp 2 dl vann - ikke 2 ss, sant?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:23   #49
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.907
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

For en fin tråd! Nå har jeg lagd rajrajs torsk på grønn seng (veldig godt, men jeg tror jeg skal frese grønnsakene litt i oljen før jeg setter dem i ovnen neste gang) og Hyacinths torsk med cherrytomater og persilleolje (instant klassiker), og gleder meg til å lage mer!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 12:08   #50
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg er dårlig på å lage sauser, utenom hvit saus, men den oppskriften til elli så superlett ut og jeg må ha alt inn trygt og godt når jeg skal lage noe nytt...
Hun mener vel å koke opp 2 dl vann - ikke 2 ss, sant?

Jeg har bare brukt 2 ss. Sausen blir tykk og god! Det er jo bare til å spe den ut om man vil ha den tynnere.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 18:41   #51
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.584
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Vi hadde helstekt ørret forleden dag.

1 ørret, legges i folie med 4 ss smør, fylles med løk/dill/sopp
poteter
Agurksalat - 2 agurker i skiver, blandes med sukkervann, eddik, salt og pepper

Saus: hell av det smeltede smøret fra fiskefolien, blandes med fløte og litt krydder. Dersom alle tåler det, kan man fint helle fløten i folien før man steker fisken.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 18:42   #52
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.584
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Restemat etter ørretmiddagen: Lefser med ørret og remulade.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 18:44   #53
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.584
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Dagens restemat: fiskesuppe, 2 porsjoner.

2 dl kokende vann
1/2 pakke frosne grønnsaker
Resten av sausen fra #51 i denne tråden
1 dæsj fløte
1 bit ørret
Generøst med chilikrydder

Fiskesuppen er løselig inspirert av dette blogginnlegget.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 22:55   #54
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Åh Dragen, nå fikk jeg skikkelig lyst på ørret!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 13:16   #55
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.584
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Sikker? Jeg har fortsatt ørret igjen. I dag tror jeg det blir ørret på flatbrød.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 15:30   #56
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Ja, men bare en dag da. 4 dager hørtes litt i overkant ut.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:07   #57
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Abonnerer

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 19:28   #58
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Torsk eller sei legges lagvis med purre i en ildfastform, hell en boks krossede tomater og en liten kartong fløte over.
Husk å krydre med salt og pepper.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 21:35   #59
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Seigryte

1 chilli
4-5 fedd hvitløk
4 sjalottløk (små)
2 små gule løk
en liten purre
1-2 vårløk
2 søtpoteter i små terninger
3 store gulerøtter i tynne ringer

Surres i litt god olje (jeg bruker cocosa)

Løs opp noen tråder safran i en ss kokende vann og hell over. (kanskje 10 tråder, kan droppes)
Ha så over ca 1 liter grønnsaksbuljong/kraft.

Kok i ca 10 minutter

Ha i 7-800 gram seifilet i biter og en liten brokkoli i små buketter.
Trekk til fisken er hvit, smak til med salt og pepper.

Knallgodt!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 22:37   #60
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.444
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode og raske fiskemiddager

Har dere mulighet til å få tak i torsketunger? På denne årstiden er stekte torsketunger (rulles i mel/pepper/salt-blanding) kjempegodt. Vi pleier å ha raspet gulrot, kokt potet, og remulade inntil.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no