Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat fra havet

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 15:01   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Spørsmål

Mat fra havet

Jeg synes at vi burde være flinkere til spise mer sjømat i familien, men synes det er litt vanskeligere å eksperimentere med det enn med kjøtt. Helt sikkert vane.

Det skrives mye om hva man skal spise og ikke. Ikke fisk som er fisket her pga rovfiske og ikke der pga miljøgifter. Scampi skal man ikke spise pga miljøskader. Fisk fra frysedisken er heller ikke bra. Oppdrettsfisk fra ekle anlegg i Asia bør man holde seg unna etc etc.

Det jeg lurer på er hva kan man spise og hva skal man holde seg unna? Jeg er nemlig ikke glad i fisk som smaker mye fisk om jeg kan si det slik. F.eks sei og makrell.

Kan noen gi meg en innføring?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:10   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat fra havet

WWF sine lister er et bra utgangspunkt, sånn rent teoretisk.
http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?35125

Når det gjelder smak, tilberedning osv har jeg ingen innspill ettersom jeg ikke kan spise fisk/skalldyr.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 15:27   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Fersk kortreist fisk. Her er oversikt over sesonger for de ulike fiskeslag. Nå er torsk, skrei og blåskjell godt og relativt rimelig.
http://ccmat.no/Faktaommat/Fiskeavde...2/Default.aspx

Eks, en Findus pakke med Kapteinens Fylte 300 gr eller God Gammeldags Fiskegrateng 500 gr, gir ca 30% fisk = 90 til 150 gr. Det er lett å erstatte med fersk fisk.

Det er gode oppskrifter her på FP.

Gammel 10-02-12, 15:46   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser neste bare fisk fisket av lokale fiskere i fjordene rundt foreldrene mine. Ikke fordi jeg er så fryktelig opptatt av kortreist fisk, men fordi det er så pjaktisk at mamman min sørger for fiskematinnkjøpene våre.

Men grunnen til at jeg sier det er jo at det kan kanskje være noe for dere også? Det må jo være lett og få tak i god fisk der dere har sommerhus for eksempel?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.