Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan man virkelig kalle dette humor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-12, 21:31   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?

Hmmm. Jeg tenker jo at det er en svært farlig utvikling om folk kan få sparken fordi de ytrer lovlige meninger. Seriøst, ønsker man virkelig å gå den veien?

Gammel 10-02-12, 21:37   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hmmm. Jeg tenker jo at det er en svært farlig utvikling om folk kan få sparken fordi de ytrer lovlige meninger. Seriøst, ønsker man virkelig å gå den veien?

Når det man ytrer ikke er kompatibelt med det yrket man utfører, så ja.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:42   #63
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ytringsfrihet betyr at man man kan si og mene hva man vil, det betyr ikke at man ikke må ta konsekvensene av det man sier.

At man ikke kan jobbe med unger når man er intolerant, rasistisk og oppfordrer til vold sier seg nesten selv. Ønsker vi at barn skal formes av slike mennesker? Ønsker vi at barn med minoritetsbakgrunn skal måtte forholde seg til slike mennesker i skolen, som tross alt er lovpålagt?

Mennesker skal kunne ytre meningene sine, for all del, men de skal også måtte ta ansvar for det de skriver og gjør. Alle er ikke egnet til å jobbe med barn og lærerstudiet vurderer også studentenes personlige egnethet. Studiestedet kan faktisk nekte å uteksaminere studenter om de utviser oppførsel, holdninger eller verdier som strider mot opplæringsloven eller rammeplanen. Det er noe av grunnen til at man har praksis i løpet av studiet.

Gammel 10-02-12, 21:47   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Personlig egnethet er selvfølgelig relevant i arbeidslivet, eller hva? Det holder gjerne ikke at man "ikke gjør forbudte ting", altså. Å ha et menneskesyn preget av ekstrem intoleranse og en åpenbar mangel på et minimum av empati, ville diskvalifisere enhver fra en lærerjobb (og garantert en lang rekke andre stillinger også) om noe slikt skulle komme fram under et intervju.

Selvsagt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 21:48   #65
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg tenker det samme.
Selv om jeg ikke er enig med fyren eller deler hans form for humor synes jeg ikke det gir grunnlag for å gi noen sparken.

Når det gjelder oppdateringene hans på FB var min første tanke at det var ironisk, men ikke morsomt.

Gammel 10-02-12, 21:57   #66
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig, og derfor håper jeg nesten at det ligger mer bak her.

Jeg tror nesten ikke at denne personen hadde mistet jobben om han skrev de samme ordene om en annen person. Det som skjedde i sommer ligger så altfor nært ennå. Det er for mye sinne og sorg rundt om ennå.

Jeg hørte en sak på radio i dag. En svensk (tror jeg) journalist var tildelt 2.plass i en prestisjetung fotokonkurranse, med et bilde fra Utøya. Det var mange som reagerte kraftig på at et slikt bilde ble tatt med i en konkurranse, selv om dette var et av mange bilder som viser et åsted. Det å fange øyeblikkene i nyhetssaker.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 22:00   #67
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-6759850.html

Gammel 10-02-12, 22:01   #68
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ytringsfrihet betyr at man man kan si og mene hva man vil, det betyr ikke at man ikke må ta konsekvensene av det man sier.

"Du kan si hva du vil, men om vi ikke liker det du sier, så må du ta konsekvensen av at vi skyter deg!" Shiiikkelig ytringsfrihet, esse!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 22:01   #69
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ok, jeg fikk ikke med meg at ofrene kan identifiseres. Det endrer jo saken litt, men samtidig så er jo disse konkurransene ofte fylt med bilder som er sterke.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 22:11   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rasisme er forbudt.

Skikkelig ytringsfrihet synes jeg likevel vi har.

Gammel 10-02-12, 22:19   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, dette har blitt en rar tråd for meg.

Det har aldri slått meg før at så mange tenker at ytringsfrihet skulle innebære retten til å si akkurat det man vil og samtidig kunne ha tilgang til alle mulige miljøer/yrker/verv?

Om man er en rabiat manssjåvenist i "Kjærringer ass!"-bloggen sin, så får man ikke en stilling i en organisasjon som jobber for likestilling? Om man er talsmann for gruppen "Barn bør sees ikke høres!" så får man ikke jobben som ped.leder i en barnehage?

Gammel 10-02-12, 22:30   #72
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Ok, jeg fikk ikke med meg at ofrene kan identifiseres. Det endrer jo saken litt, men samtidig så er jo disse konkurransene ofte fylt med bilder som er sterke.

Jeg tenker (kanskje litt kynisk) at mange nordmenn ser bilder av barn som dør i krig eller sulter i hungersnød uten å lee et øyelokk, da får de jammen tåle at like grusomme bilder vises når det er "våre egne". Helt riktig å publisere de bildene, synes jeg. Bilder fra krig i andre land er da langt mer identifiserbare enn disse var, uten at noen hyler opp om at de ikke bør vises.

Gammel 10-02-12, 22:35   #73
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men hallo. Det er da slik ytringsfrihet fungerer.

Uh. Jeg reagerte - og reagerer fremdeles - på spissformuleringen om at man "må ta konsekvensen av hva man ytrer". Siden det - i ytterste konsekvens - kan brukes av systemer som definitivt ikke har ytringsfrihet.

Med tanke på hvor godt oppsigelsesvern vi tross alt har i Norge (det er for eksempel ikke bare-bare å avskjedige folk som begår underslag), så finner jeg det litt tvilsomt at fyren får sparken uten at det ligger en prosess rundt.

Så har han da heller ikke, slik jeg tolker Dagbladet, fått sparken. Han og skoleledelsen har blitt enige om at han skal slutte. Ergo har skoleledelsen regelrett kjøpt seg ut av problemstillingen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 22:57   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tenker (kanskje litt kynisk) at mange nordmenn ser bilder av barn som dør i krig eller sulter i hungersnød uten å lee et øyelokk, da får de jammen tåle at like grusomme bilder vises når det er "våre egne". Helt riktig å publisere de bildene, synes jeg. Bilder fra krig i andre land er da langt mer identifiserbare enn disse var, uten at noen hyler opp om at de ikke bør vises.

Du syns ikke det er verre å se bilde av ditt eget barn skutt i filler?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-12, 23:00   #75
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du syns ikke det er verre å se bilde av ditt eget barn skutt i filler?

Selvsagt er det verre. Alle slike bilder som publiseres er verst for noen. Eneste forskjellen er at denne gangen er det oss.

Gammel 10-02-12, 23:03   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Selvsagt er det verre. Alle slike bilder som publiseres er verst for noen. Eneste forskjellen er at denne gangen er det oss.

Nei, det er ikke "oss". Jeg mistet ingen på Utøya. Men de som gjorde det skal slippe å få bildet av barnet sitt smurt utover forsiden på dagens aviser. Om de er i en avis på andre siden av jordkloden er selvsagt en helt annen sak.

Gammel 10-02-12, 23:07   #77
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken verden lever du i? Disse edle pressefotografene som uselvisk dokumenterer krig & fred & sånn blir publisert i hele verden. Spesielt de som vinner konkurranser. TIME, anyone?

Gammel 10-02-12, 23:09   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå skjønner jeg rett og slett ikke argumentasjonen din.

Gammel 10-02-12, 23:13   #79
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om de er i en avis på andre siden av jordkloden er selvsagt en helt annen sak.

Dette - de som er rammet, så fotografert, vil som regel få det med seg. Samme om det er Utøya, tsunami eller snikskyting i Bagdad.

Gammel 10-02-12, 23:17   #80
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Folk blander begrepene her. Ytringsfrihet vil si at man ikke blir straffet av staten for det man ytrer. Stillingsinstrukser, miste jobb pga egnethet osv er noe helt annet.

I tillegg kommer at ytringsfriheten i de fleste demokratiske land har noen skranker, feks rasisme, æreskrenkelser, taushetsplikt osv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:57.