Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 13:03   #21
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Jeg er ikke arbeidsgiver.. Men synes vel egentlig at arbeidstakeren som står i fare for å bli sykemeldt bør kunne gå til arb.giver og drøfte sin sak dersom det f.eks er noen på jobben han har issues med.

Men det er det da mange som ender opp i både sykmelding og etterhvert uførhet pga. mobbing som har forsøkt før det kommer så langt. Mange, mange ganger også. Ideellt sett blir ting bedre av sånt. I realiteten hender det dessverre at andre, veldig destruktive mekanismer settes i gang. Varsling er ikke risikofritt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:06   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg ville vært villig til å ta den risken. Jeg tror for øvrig heller ikke at tallet på voksne mennesker som blir mobbet på arbeidsplassen er halvparten så stort som det som blir oppgitt engang. Det har jeg blitt rødprikket for herfra til evigheten, men jeg kommer nok aldri til å forandre mening om akkurat den saken. :sta:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:07   #23
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Men vet du hvorfor han er sykemeldt?
Er det ryggen han er sykemeldt for, ja da er det rart. Men hvis han er sykemeldt for noe psykisk så kan det å snekkre på huset være en del av det at få det bedre og bli frisk igjen.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:07   #24
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man vet jo aldri hvorfor folk er sykemeldte. Mener du at man må ha en inngående kjennskap til en persons fortid, framtid, psyke, fysikk og sivilstatus før man tar en telefon til NAV om mistanke om trygdemisbruk? Skulle tro man hadde foreslått rulling i tjære og fjær og gapestokk midt på Torgallmenningen, ikke en aldri så liten telefonsamtale som ingen andre enn du, NAV og evt. snekkeren får vite om. For å si det på en annen måte; Det er vel ikke det store antallet rapporteringstelefoner som fører til overbelastninger hos NAV...

For all del. Jeg mener bare at det kan være verdt å gjøre seg noen tanker om det, for jeg tror mange fort kan konkludere med at dette er da veeeldig mistenkelig, uten å ofre andre scenarioer og muligheter en tanke. Det var bare det.

Og så er jeg nok litt vár all den tiden jeg jobber innen psykiatri, og vet hvor mange som er rammet av større og mindre psykiske problemer, uten at jeg dermed sier at det er det som er tilfellet her.

Gammel 07-03-12, 13:07   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men veit du korfor han er sjukmeldt? Veit du kva oppfølgingsløpet er?

Hun trenger jo ikke vite det, men NAV vet. Dermed blir det en ikke-sak hvis nav vet at årsaken er psykisk, men noe de kan undersøke nærmere hvis sykemeldingsårsaken f.eks. er vond rygg.

Trygdesvindel er et kjempeproblem i Norge i dag. Hvis man hadde lavere terskel for å melde fra til nav, tror jeg det ville letter situasjonen til mange av de som faktisk er syke også. Nemlig ved at de vil vite at ingen trenger å stille spørsmålstegn ved sykdommen deres.

Men jeg har vært i samme situasjon som HI. Jeg visste at årsaken til sykdommen var av fysisk art og slett ikke forenlig med å bygge sitt eget hus (som var det personen gjorde). Det gjorde jo også at skaden som var der aldri ble det minste bedre og at sykemeldingsperioden ble veldig, veldig mye lenger enn den hadde trengt å være. Det gjorde ikke min situasjon bedre at vedkommende skrøt over hvor lur h*n var. Men jeg klarte ikke å melde det. Jeg er en pingle.

Gammel 07-03-12, 13:10   #26
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men hva finnes egentlig av varslingsmuligheter når man mistenker trygdemisbruk? Tar man kontakt med den mistenktes lokale NAV-kontor og legger fram mistanken til sentralbordet der? Sender man et brev til en eller annen sentral NAV-instans? Eller er det egentlig en politisak?

Gammel 07-03-12, 13:11   #27
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Trygdesvindel er et kjempeproblem i Norge i dag. Hvis man hadde lavere terskel for å melde fra til nav, tror jeg det ville letter situasjonen til mange av de som faktisk er syke også. Nemlig ved at de vil vite at ingen trenger å stille spørsmålstegn ved sykdommen deres.

Veldig godt poeng!

Det går jo begge veier, for det er neppe kjekt å bli mistenkt for svindel all den tid det ikke er snakk om det ...

Gammel 07-03-12, 13:13   #28
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg ville vært villig til å ta den risken. Jeg tror for øvrig heller ikke at tallet på voksne mennesker som blir mobbet på arbeidsplassen er halvparten så stort som det som blir oppgitt engang. Det har jeg blitt rødprikket for herfra til evigheten, men jeg kommer nok aldri til å forandre mening om akkurat den saken. :sta:

Det vet jeg. Men nå snakket jeg altså om reelle situasjoner. Og der er vi vel enige om at det er litt kjipt at samfunnet betaler dyrt fordi voksne folk ikke klarer å oppføre seg i arbeidslivet?

Jeg tror for øvrig at det er mer vanlig at den som varsler om mobbing mistros enn at de blir trodd. Jeg tror man kunne ha spart samfunnet for ganske store summer om man tok tak i ting før det eskalerte, og da må man jo være åpne for at den som sier ifra snakker sant.

Det jeg vil frem til er at mange tar den risken. De varsler. Og for en del går situasjonen da fra vondt til verre.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-03-12, 13:13   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Det har vi jo diskutert før, og selvsagt kan du mene akkurat det du vil.
Men hvorfor er du så overbevist om at i akkurat denne saken er det dine anekdotiske bevis som forteller sannheten, og ikke forskning/statistikk?

Gammel 07-03-12, 13:16   #30
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hun trenger jo ikke vite det, men NAV vet. Dermed blir det en ikke-sak hvis nav vet at årsaken er psykisk, men noe de kan undersøke nærmere hvis sykemeldingsårsaken f.eks. er vond rygg.

Men jeg har vært i samme situasjon som HI. Jeg visste at årsaken til sykdommen var av fysisk art og slett ikke forenlig med å bygge sitt eget hus (som var det personen gjorde). Det gjorde jo også at skaden som var der aldri ble det minste bedre og at sykemeldingsperioden ble veldig, veldig mye lenger enn den hadde trengt å være. Det gjorde ikke min situasjon bedre at vedkommende skrøt over hvor lur h*n var. Men jeg klarte ikke å melde det. Jeg er en pingle.

Helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være imot slik rapportering dersom man ikke selv har svin på skogen i den retningen.

Gammel 07-03-12, 13:20   #31
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er noe som man godt kan rapportere inn. Så får NAV vurdere om det er en sak eller ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:21   #32
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Hvis man hadde lavere terskel for å melde fra til nav, tror jeg det ville letter situasjonen til mange av de som faktisk er syke også. Nemlig ved at de vil vite at ingen trenger å stille spørsmålstegn ved sykdommen deres.

Lavere terskel for å melde fra vil vel naturligvis medføre at flere syke opplever at det stilles spørsmål? Eller misforstår jeg deg nå?

Gammel 07-03-12, 13:21   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Det har vi jo diskutert før, og selvsagt kan du mene akkurat det du vil.
Men hvorfor er du så overbevist om at i akkurat denne saken er det dine anekdotiske bevis som forteller sannheten, og ikke forskning/statistikk?

Fordi statistikken bygger på tall fra folk som oppgir mobbing på arbeidsplassen som grunn for sykemeldingen sin og jeg mener at alt fra mistrivsel, konflikter, vanskelige arbeidsoppgaver, tøff hjemmesituasjon og forbigåelse fort kan havne i mobbesekken fordi det er en sikker vinner. For øvrig er det jo også mange sosialmedisinere som hevder at voksne nordmenn tyr for lett til mobbekortet, så det kommer vel kanskje an på hvilken statistikk/forskning man velger å tro på.

Gammel 07-03-12, 13:23   #34
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje eg rett og slett forandre meining etter denne tråden her? Kanskje en burde vore flinkare til å melde frå om slikt, som arbeidsgivar hadde jo det vore ei god hjelp!

Gammel 07-03-12, 13:25   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har NAV et apparat for å taimot og vurdere slike varslinger?

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:26   #36
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men hva finnes egentlig av varslingsmuligheter når man mistenker trygdemisbruk? Tar man kontakt med den mistenktes lokale NAV-kontor og legger fram mistanken til sentralbordet der? Sender man et brev til en eller annen sentral NAV-instans? Eller er det egentlig en politisak?

Jeg tipper man melder ifra til den av disse avdelingene man hører inn under.

Gammel 07-03-12, 13:27   #37
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns dette er noe som man godt kan rapportere inn. Så får NAV vurdere om det er en sak eller ikke.

Jeg er enig. Men hvordan går man fram for å melde noe slikt til NAV?

Gammel 07-03-12, 13:27   #38
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, vi har vel alle et ansvar for å rapportere om kriminelle handlinger? Man gir jo f.eks beskjed til barnevernet om man "bare" er en tilfeldig nabo.

Kriminell handling?! Vet du hvorfor han er sykmeldt?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:27   #39
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har NAV et apparat for å taimot og vurdere slike varslinger?

Ja, det er det jeg prøver å finne ut av også.

Gammel 07-03-12, 13:28   #40
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Kriminell handling?! Vet du hvorfor han er sykmeldt?

Jeg tror du må lese tråden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.