Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bæresele eller bæremeis?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 19:39   #1
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Bæresele eller bæremeis?

Jeg skal ut på tur, både lange og korte, og det i ulendt terreng, fjell og skog.
Jeg har fått streng beskjed fra en kant om at bæremeis er dumtdumtdumt og at jeg må kjøpe bæresele i stedet.
Så fikk jeg beskjed fra en bæresele-entusiast at om jeg skal gå langt og lenge og på fjell og sånt så bør jeg ha en skikkelig bæremeis i stedet.

Jeg er forvirret, så jeg satser på at FP-orakelet redder meg.

Gammel 03-04-12, 19:44   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæresele eller bæremeis?

Jeg sier begge deler. "Korte" turer foretrekker jeg bæresele, lange turer foretrekker jeg meis. Men jeg hadde aldri brukt meis på et barn som ikke var stort nok til at det gikk selv. Om du må velge en av delene, hadde jeg valgt bæresele.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:47   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fysioterapeutenpå helsestasjonen her svarte at du skal bruke det som er best for deg å bære i. Når barnet begynner å veie en del så er det meis på lengre turer.

Vi bruker meitai på det meste, men tur i skog og mark som varer en stund tenkte vi å gå over til meis på nå. Q veier over ti kilo og det blir for tungt i meitai over lang tid.

Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:49   #4
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt Ergosele i årevis både til korte og lange turer. Jeg får vondt i ryggen av meis og det er veldig mye tyngre enn sele.

Det er forskjell på bæreseler og jeg ville ikke kjøpt hvilken som helst. Det er mange gode og noen dårlige. Sjekk gjerne på tettinntils nettsider.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:50   #5
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Knotten veier ca 12 kilo og kan gå.
Han liker ikke meitai på magen, jeg klarer ikke meitai på ryggen.
Har sittet litt i en Bergans som gnagde på ryggen min som bare pokker, det elsket han. Og jeg, selv om det gnagde, det var stas å gå rådyrtråkk med baby og fremdeles ha ledige armer.

Gammel 03-04-12, 19:50   #6
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meitai på lange turer er ikke noe for meg heller. Det blir tungt, men meis er drepen.

Gammel 03-04-12, 19:54   #7
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan låne deg en Ergo-sele om du har lyst å prøve det.

Ellers er det veldig stor forskjell på meiser også altså, jeg liker LittleLife Voyager S2.

Gammel 03-04-12, 19:54   #8
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi har en god bæremeis, men for vår del var en god meitai bedre, både på korte og lange turer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:54   #9
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Ren tyngde er ikke et problem, jeg er vant til å bære tungt på ryggen på tur.

Gammel 03-04-12, 19:56   #10
Input

Input sin avatar

Standard

"Problemet" med meis sånn sett er at du ikke får det tyngste, altså barnet, helt inn mot kroppen. Også er jeg opptatt av ergonomisk riktig bæring, og det er det ikke alle meiser som gir.

Gammel 03-04-12, 19:56   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi har brukt både meitai og beco til lange turer, og jeg synes det fungerer godt. Ikke så rart, de er jo laget for/av mennesker som må bære hele dagen mens de jobber. Men jeg har ikke brukt meis, så jeg kan ikke sammenligne.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:56   #12
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det jeg liker dårlig med meiser er tyngdepunktet. Jeg kan bære tungt, men det blir så unødvendig vekt når ikke barnet er festet helt inntil kroppen.

Gammel 03-04-12, 19:56   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vist du ikke er så glad i å få barnet opp på ryggen uten at det sitter fast selv så er Beco eller stokke sin nye greie. Det er bæreseler som man fester barnet i først. Jeg har Beco bare til å bære på ryggen. Synes formsydd sele sitter bedre enn meitai men det er meg. Var på tur sist uke. Jeg med manduca og naboen med meis. Jeg var sliten i beina (bekkenløsning siste året så de er ikke mye brukt). Hun som er godt trent var helt gåen i skuldrene og rygge. Mer eller mindre like tunge barn.

Den store ulempen synes jeg er at man ikke har "sekk" i bæreselen. Ergo har sekk du kan feste utenpå men har ikke funnet ut om den kan festes på andre seler, noen som vet det?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:56   #14
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke prøvd meis på lenge, men jeg trives godt med ungen på to og et halvt (jeg vet ikke helt hva hun veier, 13-14 kilo kanskje) i Beco på lengre turer.

Gammel 03-04-12, 19:58   #15
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Men bæresele, kan jeg slenge ungen i den og så slenge den på ryggen?
Han makker så veldig rundt, så å holde han fast og knyte er virkelig ikke en option.

Gammel 03-04-12, 19:59   #16
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Formsydd bæresele, eller mei tai. Helst formsydd som feks ergosele. Med bæremeis blir ungen hengende litt ut fra ryggen, og det blir tyngre enn om du bærer barnet helt inntil som du gjør med feks ergo. Til sammenligning velger jeg en tung ryggsekk som er ergonomisk med både hoftebelte og brystsele. En tilsvarende tung sekk med meis, holder jeg meg unna.

Gammel 03-04-12, 19:59   #17
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Men bæresele, kan jeg slenge ungen i den og så slenge den på ryggen?
Han makker så veldig rundt, så å holde han fast og knyte er virkelig ikke en option.

Kommer an på typen, men det er flere du kan gjøre det med. Vi kjøpte Becoen primært på grunn av at det var mulig.

Gammel 03-04-12, 20:01   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrakk Ergo, med den syns jeg at jeg fikk fordelene ved både meis og mer enkle bæreseler. Den har ordentlige skulderstropper slik som en sekk, ordentlig belte rundt livet som hviler på hoftene, men barnet sitter inntil kroppen. Da fester du den først rundt livet, setter ungen på ryggen og tar på selene som en jakke.

Det kan godt hende det har kommet enda bedre bæreseler på markedet etterhvert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 20:06   #19
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Meitai er ikke en mulighet, jeg får den ikke ordentlig på ryggen. Jeg har fått proff veiledning og alt, jeg ender opp med rund rygg og vonde skuldre.
Sjekker ut Beco.
Har hørt mye fint om Ergoen, men jeg vil aller helst ha noe jeg kan putte ungen i og så slenge på ryggen. Det er viktig at det kan gjøres enkelt og greit midt uti skauen. Han er som sagt voldsom til å makke rundt, alt som innebærer at han må være i ro i mer enn fem sekunder (bleieskift er dødsmorsomt her i huset) blir veldig stress.

Gammel 03-04-12, 20:07   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Beco og My Carrier fra Stokke kan feste barne først. Beco er god sele med god støtte. Stokke sin vet jeg ikke noe om for den er helt ny. Men den ser jo grei ut.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.