|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Timelønn for "praktikant" på 14 årEi jente (snart 14) som vi kjenner godt har spurt om ho kan få passe ungane våre i sommar. Det dreier seg om 3-4 timar enkelte dagar - det vil vere god hjelp når vi skal få kabalen med ferie og jobb til å gå i hop. Kva timelønn bør ein tenåring ha for denne type jobb? Og kor mykje har ho lov å tene før ho må skatte?
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årHun kan tjene 2000 kroner i løpet av eitt år uten å gi det opp. Ellers så er frikortgrensa nesten 40 000 kroner, men inntekter utover 2000 kroner per arbeidsgiver må da altså gies opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årah, takk! 40 000 er jo ein bra slump pengar da, så da treng ho i alle fall ikkje skatte
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årJeg fikk 100 kr timen for å sitte barnevakt på kveldstid i forrige århundre (da jeg var fjortis), pluss taxi hjem. Lurer også på hva man må ut med for barnevakt nå om dagen. Hvordan har lønnsutviklingen vært i den bransjen, liksom? |
![]() |
![]() |
#5 |
En, av to-tre
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årJeg diskuterte dette med mannen min, og vi har konkludert med at vi sikkert er gnitne. Vi syns 50 kroner timen er passelig. Det er ganske store unger, og det er på dagtid. En lett jobb i grunn. (Vi har aldri betalt en barnevakt selv, så vi aner ikke hva som er vanlig) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 år
Grensen er 4000, ikke 2000.
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Ah - takk for presisering. Jeg var ikke klar over at grensen var hevet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årHmm.. For 4 år siden betalte vi 250kr dagen for dagmamma for storebror. Og da er det jo fulle dager. Jeg tror jeg ville sett på en sånn løsning. 150-200kr dagen for rundt 4 timer.
![]() |
#10 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årEg syns 50 kroner timen er kjempelite! Kanskje eg er altfor spandabel... hm.
![]() |
#12 |
Erfaren
![]() ![]() |
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årDagmammaer her får 25-35 kr timen, eller 200-250kr dagen for pass av barnehagebarn dagtid.... Husker ikke hva jeg fikk betalt som barnevakt for 15 år siden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årEg treng ei realitetsorientering rett og slett. Star: hadde i grunn ingen sum i tankane, men syns 50 var så lite. Nåvel.
![]() |
#14 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årDette er tal frå 2010, så det er gjerne nokre kr høgre no, men ein avløysar (på gård) som er 14 år, skal ifølge tariff ha kr 70,50 i timen. Dette er jo typisk "guttejobb", og eg ser absolutt ingen grunn til at ei jenter skal ha mindre for barnepass. :likestilling: (Og her kan ein gjerne påpeike at jenter likegodt kan vere avløysarar, osv, og det stemmer det altså, men jamt over tør eg påstå at det er flest gutteavløysarar, og flest jentebarnepassarar!)
![]() |
#15 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Pr. barn, ja. En dagmamma har jo gjerne mer enn ett barn. Her dreier det seg også om mer enn ett barn.
![]() |
#16 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årJeg hadde dagmamma på 14 år i fjor sommer til pass av en 1-åring samt "være der" for 8-åringen, ( han klarte seg selv) Noen få dager var også 4-åringen hjemme. For dette fikk hun kr. 65.- pr. time uavhengig av antall barn som var hjemme.
03,07, 10 ![]() Sist redigert av Anita72 : 11-04-12 kl 11:04. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årSynes 50 kr. timen hørtes kurant ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 år13 åring passet 2 tvillinger 1,5 år 2-4 timer ukentlig i 2003 fikk 50kr timen. Ved kvelds"vakt" (inkludert kveldstell) 18-24, 300kr + mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Timelønn for "praktikant" på 14 årMin 14-åring sier hun gjerne ville hatt mellom 50-75kr/timen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|