Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Supersunn, knasegod hjemmelaget müsli

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-12, 22:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Supersunn, knasegod hjemmelaget müsli

Jeg starter hver dag med müsli, men jeg er müslikresen. Det må knase, den må ikke inneholde mel eller sukker eller honning, ei heller mais eller ris. Jeg har funnet en i en helsekost, men den er superdyr, og bare grei.

Så derfor tenkte jeg å lage en selv, og siden den er yummy, deler jeg den med dere. I en boks kombinerer du følgende ingredienser:

1. 1 pakke axa 4korn frokostblanding. Denne er med hundre prosent fullkorn av rug, hvete havre og bygg. Sunn, men litt kjedelig alene.
  2. En god dæsj knuste linfrø er bra for systemet. Man skal ikke ha i seg mer enn 1-3 ss om dagen, da kan man bli dårlig.
  3. Litt solsikkefrø. Disse skal man heller ikke ha for mye av, men litt inneholder sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer.
  4. Litt grovt kokosmel. Dette er det samme som revet kokos, og gir god tropisk smak.
  5. Hakkede valnøtter. Nam!
  6. Hakkede mandler. Dobbelt-nam!
  7. Hampfrø. Omega 3 og god smak
  8. kakaonibs. Dette er knuste kakaobønner
  9. Rosiner, tørkede bær eller liknende. Dette for å gi litt frisk søtsmak
Sett på lokket og risteristeristeristeriste!

Blandingen består av ca 70 % 4korn, og 30 % annet.

Serveres med yoghurt naturell eller biola naturell. God frokost!

Sist redigert av Tallulah : 25-04-12 kl 22:30.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:21   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Supersunn, knasegod hjemmelaget müsli

Takk for tips!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:22   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for denne, knallbra! Nå angrer jeg litt på at jeg ga et halvt kg kakaonibs til min mor, jeg likte dem ikke så de ble bare stående her uten å brukes. Argh. Men jeg kan jo like godt sløyfe dem (eller bestille nye, de var jo ikke akkurat så dyre på iHerb). Denne skal mixes i helgen!

Forresten, revet kokos = kokosmasse? Eller er det også noe jeg bør bestille på iHerb i samme slengen?

Gammel 25-04-12, 22:24   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Knalltips! Får man tak i alt i dagligvare, eller noe på helsekost? Tenker på kakaonibs og hampfrø.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:24   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jummi!

Pappa lagde det nå jeg var lita husker jeg. Alt ble "ristet" i stekovnen, og vi spiste med melk og hjemmelaget syltetøy til.

Gammel 25-04-12, 22:27   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie: jeg kjøpte noe som het grovt kokosmel, men så langt jeg kan se og smake så er det det samme som man strør oppå kaker. Husker ikke om det heter kokosmasse?

Fintdethei!: alt bortsett kakaonibsenene og hampfrøene er kjøpt i vanlig dagligvare. De to ingrediensene er kjøpt i helsekost.

For mye kakaonibs er ikke så godt. Det er litt syrlig og bittert. Bare så det knaser litt og gir er hint av kakaosmak.

Man kan sikkert riste det hele med litt honning i ovnen for å lage granola, men da blir det ikke like sunt da.

Gammel 25-04-12, 22:28   #7
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Strålende, takk! Denne blandingen skal jeg lage! Må ha lettvint frokost.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:30   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil i hvert fall tipse om at det er sykt mye billigere på iHerb, for de som skulle bli sjokkert (og det blir nok de fleste) over prisen i norsk helsekostbutikk.

Gammel 25-04-12, 22:32   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg vil støtte lokale småbutikker, så jeg kjøper mine ingredienser på Den Gode Jord. Så får det være at det koster litt mer. Hvis man ikke har noe slikt i nærmiljøet er det fint at man kan bestille på nett i stedet.

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Strålende, takk! Denne blandingen skal jeg lage! Må ha lettvint frokost.

Ja, jeg også. Jeg har aldri vært noe frokostmenneske, men om jeg kan helle noe i en skål bare, så rekker jeg det.

Gammel 25-04-12, 22:32   #10
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Skal prøve! Går vel like greit med glutenfrie havregryn, vil jeg tro. Er så matlei om dagen, så frokost nå er en banan eller ei gulrot...

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 22:35   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det hørtes og så jammen godt ut, verdt å prøve! Men, vil det bli for tørt uten biola eller yoghurt? Jeg liker ikke slike ting....

Gammel 25-04-12, 22:36   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det blir for tørt, men det er sikkert en smakssak. Du kan bruke melk i stedet? jeg tåler bare sure melkeprodukter selv,så tenker liksom aldri på vanlig melk.

Gammel 25-04-12, 22:37   #13
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker det jo egentlig tørt når jeg tenker etter, men litt melk går nok fint.

Gammel 25-04-12, 22:55   #14
millact

Standard

Hvilke vanlige dagligvarer har det meste av dette, da? Meny?

Gammel 25-04-12, 22:59   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Både Meny og ICA har de første seks ingrediensene (pluss rosiner) her jeg bor i allefall. Jeg vil tro rema også. Kanskje ikke knuste linfrø, men da kan du kjøre dem i blender eller med stavmiksern.

Gammel 25-04-12, 23:05   #16
millact

Standard

Jeg har både Meny, Rema, Kiwi, Rimi og Mega her, så da får jeg se hva jeg finner. Listen er skrevet ned.

Gammel 25-04-12, 23:09   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Den ligner på den jeg lager, men jeg har i hasselnøtter og gresskafrø også, samt at jeg nok har mer 50/50 av nøtter og firkorn. Kjempegodt meg gresk youghurt med litt vaniljepulver i.

Gammel 25-04-12, 23:11   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, vaniljepulver glemte jeg! Jeg har et lite dryss av det i også. Jeg skal legge det til i oppskriften.

Gammel 25-04-12, 23:12   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, vaniljepulver glemte jeg! Jeg har et lite dryss av det i også. Jeg skal legge det til i oppskriften.

nesten alt blir bedre med vaniljepulver i. utenom fårikål.

Gammel 25-04-12, 23:14   #20
Krem

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Det skal bare blandes, sant? Ikke i ovn eller stekepanne eller sånt? (Kan fortsatt kjenne lukta av svidd müsli fra forrige gang...)

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.