Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-12, 11:34   #81
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg vil også ha oppvaskmaskin!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 11:40   #82
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Oppvaskmaskinen går hver dag ja, og jeg er en skyller (men bruker bare kaldt vann).

Gammel 30-04-12, 11:46   #83
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skyller av det overflødige før det går inn i maskinen. Har hørt det fort samler seg litt møkk i filteret dersom man setter altfor mye møkkete fat o.l inni maskinen.

Gammel 30-04-12, 21:44   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og størknet havregrøt som har hengt fast i skålen på benken i tre timer. Går det virkelig bort i maskinene deres? Mannen mener at noen må ha en annen standard på hva som er rent enn oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:47   #85
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Skyller alt og det er ikke det samme som å vaske det for hånd.
Liker at det ikke samler seg så mye dritt i rørene her :gamle rør:, eller i filteret.
Tar to sek og skylle av så er ikke akkurat store ekstrajobben heller.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:49   #86
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Og størknet havregrøt som har hengt fast i skålen på benken i tre timer. Går det virkelig bort i maskinene deres? Mannen mener at noen må ha en annen standard på hva som er rent enn oss.

Jeg setter ofte tallerkener med størknet havregrøt i oppvaskmaskinen, og det blir stort sett rent hvis det er en tallerken fra samme dag. (Vi kjører nesten alltid oppvaskmaskinen hver dag.) En sjelden gang kan det sitte fast et tørt havregryn eller noe sånt når det er rent, men det kan jeg finne på å bare fjerne for så å bruke asjetten.

Du skyller ikke havregrøtasjetten med varmt vann, før du setter inn? Tror kanskje det ble nevnt før i tråden her, men man skal visstnok ikke skylle møkkete asjetter med varmt vann før man setter i oppvasken. Fordi møkka da setter seg enda mer fast.

Gammel 30-04-12, 21:51   #87
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg vil også ha oppvaskmaskin!

Du kan få en av disse som skyller tallerkene helt rene før de setter inn i oppvaskmaskinen. De trenger den ikke uansett.

Gammel 30-04-12, 21:52   #88
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rent betyr helt skinnende rent. Det betyr ikke rester av størknet havregrøt etter vasken, nei. Men jeg har igrunnen sjelden grøt stående så lenge og størkne.

Men jeg syns det aller meste forsvinner i oppvaskmaskinvask, uten omfattende skylling.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 21:54   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Du skyller ikke havregrøtasjetten med varmt vann, før du setter inn? Tror kanskje det ble nevnt før i tråden her, men man skal visstnok ikke skylle møkkete asjetter med varmt vann før man setter i oppvasken. Fordi møkka da setter seg enda mer fast.

Jeg fjerner møkka, så det har ikke noe å si. Jeg bruker vann (har aldri reflektert over temperaturen) og bruker en oppvaskbørste. Det tar meg to sekunder og gjelder dessuten bare tallerkener/ skåler som det sitter mat fast i. Deretter går den i maskinen. Jeg vil anslå at det koster meg 0,3 minutter daglig å gjøre denne jobben, og jeg slipper å irriterer meg over at det sitter noe fast etter at maskinen er ferdig. Det er ikke sånn at alt sitter igjen, men det kan godt være rester som sitter fast dersom jeg ikke gjør dette. Særlig gjelder det havregrøt, egg og smøreost.

Vi bruker nok mindre såpe enn anbefalt, og vi fyller alltid maskinen sinnsykt mye (type ting oppå ting oppå ting), men den går minst en gang hver dag.

Gammel 30-04-12, 21:55   #90
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Matrestene fjernes med bestikk, og fastbrente former legges i bløt. Ellers tar maskinen og vasker det rent uten skylling.

Gammel 30-04-12, 21:55   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men jeg syns det aller meste forsvinner i oppvaskmaskinvask, uten omfattende skylling.

Jeg driver ikke omfattende skylling, akkurat, men ja, jeg skyller en del. Sausete tallerkener og havregrøtskåler.

Gammel 30-04-12, 21:58   #92
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fjerner møkka, så det har ikke noe å si. Jeg bruker vann (har aldri reflektert over temperaturen) og bruker en oppvaskbørste. Det tar meg to sekunder og gjelder dessuten bare tallerkener/ skåler som det sitter mat fast i. Deretter går den i maskinen. Jeg vil anslå at det koster meg 0,3 minutter daglig å gjøre denne jobben, og jeg slipper å irriterer meg over at det sitter noe fast etter at maskinen er ferdig. Det er ikke sånn at alt sitter igjen, men det kan godt være rester som sitter fast dersom jeg ikke gjør dette. Særlig gjelder det havregrøt, egg og smøreost.

Vi bruker nok mindre såpe enn anbefalt, og vi fyller alltid maskinen sinnsykt mye (type ting oppå ting oppå ting), men den går minst en gang hver dag.

Det å legge ting-oppå-ting påvirker iallefall graden av hvor rent det blir er min erfaring, så det prøver jeg å unngå. Dere bruker mindre såpe enn anbefalt, er det pulversåpe? Trodde man bare fikk sånne briketter nu til dags.

Gammel 30-04-12, 22:00   #93
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker omtrent halvparten av mengden oppvaskpulver av det som står på boksen. Det stod i bruksanvisningen til den forrige maskinen at man burde/kunne gjøre det.

Gammel 30-04-12, 22:00   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det å legge ting-oppå-ting påvirker iallefall graden av hvor rent det blir er min erfaring, så det prøver jeg å unngå. Dere bruker mindre såpe enn anbefalt, er det pulversåpe? Trodde man bare fikk sånne briketter nu til dags.

Nei, vi bruker pulversåpe. Vi foretrekker det framfor briketter. (Samme gjelder pulver til vaskemaskin.)

Jeg vet man ikke bør legge ting oppå ting, men det er sabla fristende når ungene kommer hjem med ørten matbokser (for her serveres ikke noe mat på sfo, nei. ) og maskinen er full fra før.

Gammel 30-04-12, 22:04   #95
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Vi bruker litt forskjellige briketter, men de vi bruker oftest har en halv del med pulver, og en halv del med noe flytende greier. Noen ganger har vi briketter med tre deler, og en kule i midten som jeg ikke helt vet hva er godt for. Kan det være at disse nymotens greiene vasker bedre enn det tradisjonelle pulveret?

Gammel 30-04-12, 22:06   #96
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker litt forskjellige briketter, men de vi bruker oftest har en halv del med pulver, og en halv del med noe flytende greier. Noen ganger har vi briketter med tre deler, og en kule i midten som jeg ikke helt vet hva er godt for. Kan det være at disse nymotens greiene vasker bedre enn det tradisjonelle pulveret?

Jeg tror ikke det. For vi vasker med halv mengde pulver og setter matbokser oppå det andre og skyller ikke.

Gammel 30-04-12, 22:08   #97
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker alt i ett-tabletter. Deilig å slippe pulver som fort blir mer sølete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 22:11   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vet ikke helt hvorfor vi misliker briketter. Mannen sier at han synes de er en del dyrere i drift, men vi er jo ikke akkurat verdens mest økonomiske på alle områder. Jeg synes forsåvidt de med oppløsbart plastbelegg utenpå er greie nok, men de som brukes til vaskemaskiner har vel ikke det, og da griser de veldig mye når de pakkes ut. Det vet jeg irriterer meg. Vaskepulver kan søle, men oppvaskmaskinpulver søler ikke overhodet, de tømmes jo fra en sånn tut.

Gammel 01-05-12, 01:41   #99
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det være at disse nymotens greiene vasker bedre enn det tradisjonelle pulveret?

Og Sun vasker bedre enn First Price, viser forskning i egen familie.
Jeg bruker vasketabletter med smelteplast utenpå, og slenger bare en i bestikkurven før jeg starter maskinen. Oppdaget at pulverskuffa ikke alltid åpnet seg under vaskingen, og da ble jo ikke ting rent.

Ting som skal i oppvaskmaskinen er uberørt av oppvaskbørsten i forkant. Det eneste kan være at kasseroller/former får stå i bløt med vann oppi en stund.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 02:12   #100
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker alle kasseroller for hånd- jeg har trodd de ikke tåler oppvaskmaskin? Har stort sett ikea 365 og høyang party panner, er det sånn at de tåler en omgang i maskina? Selv om de har slippbelegg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.