Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Finnes det sunne grove vafler?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-12, 23:25   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det sunne grove vafler?

Eller er det bare å glemme? Del gjerne oppskrift hvis du har.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 23:26   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Finnes det sunne grove vafler?

Klart det finnes! Spørsmålet er vel om det finnes vafler som oppfyller kriteriene, men samtidig er gode.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 23:27   #3
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De skal jo smake pittelitt som vafler da, ellers er det ikke vafler for meg.

Gammel 03-05-12, 23:28   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager disse. Barna sluker dem.

1 ½ dl hvetemel
1 ½ dl sammalt hvete, fin
1 dl havregryn
½ ts salt
½ tsbakepulver
4 dl lettmelk
2 egg
2 ss smør

Og gjerne litt kardemomme eller kanel.

Gammel 03-05-12, 23:29   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager vaffler på bare grovmel og med mye egg og skummet melk.
Ungene spiser dem som bare det i allefall

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 23:30   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg har lyst til å lage vafler for min egen del først og fremst.

Gammel 03-05-12, 23:31   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager bare de under, liker dem mye bedre enn vanlige.

Oppskriften er fra boka Matpakka av Marit R. Westlie og Øyvind Westlie.

(ca 20 plater)
3 dl havregryn, lettkokte eller store
7,5 dl melk, skummet eller lett
3 dl kesam, 1% eller 8%
3 store egg
2 ss olivenolje
3 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1,5 ts bakepulver
0,5 ts salt (jeg dropper ofte denne, eller tar bare bittelitt)
4,5 dl speltmel eller hvetemel
2,5 dl sammalt hvete, grov

Rør alt sammen, fra toppen av oppskriften og ned. La røren svelle i 30-40 minutter (ikke alltid jeg gjør dette, men da bør man kanskje ha litt mer mel. Havregrynene suger en del væske under svelling).
Jeg pensler med soyaolje i jernet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 23:31   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok ikke den beste til å bedømme disse vaflene i forhold til andre, for jeg er ikke glad i vafler i det hele tatt.

Gammel 03-05-12, 23:31   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker ikke oppskrift til vafler, men komboen grovt mel, litt havregryn, masse egg, en banan eller to, litt smelta smør og bløtt melkeprodukt til konsistensen er passe funker fint.

Bananene gir en veldig fin søtsmak, selv om det ikke nødvendigvis passer med tradisjonelt vaffelpålegg til.

Gammel 03-05-12, 23:41   #10
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager vafler med en noen lunde tilsvarende oppskrift som Niobe la ut over, eneste forskjellen er vel at jeg ikke har brukt bakepulver og gjerne bruker 3 egg, snuppa her sluker de rått i alle fall. Men nå skal det sies at hun spiser det meste jeg serverer henne da. Jeg synes de er ok selv også, de smaker ikke som usunne vafler, men de fungerer som bare det.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 23:45   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager av grovbakstmel, kesam og masse egg. Nam-nam. Jeg synes ikke det blir så bra konsistens med havregryn, så det har jeg droppet.

Gammel 03-05-12, 23:47   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager en mellomting, dvs 'vanlige vafler' med litt mindre sukker, og så en neve eller to med havregryn. Da blir det litt mer mettende, selv om det kanskje ikke er så veldig sunt. Har prøvd med store deler SAM alt hvete i tillegg, og det ble ikke vondt, men ikke sånn vaffelgodt heller.

Havregryn har jeg alltid i da. Synes det smaker veldig godt, og serverer med brunost, syltetøy og så videre.

Gammel 07-05-12, 00:41   #13
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

3 3/4 dl hvetemel
3 3/4 dl sammalt hvete fin
2,5 dl havregryn
1 1/4 ts salt
1 1/4 ts bakepulver
1 liter melk
5 egg
5 ss smør

Denne bruker jeg, og den er populær blant både små og store

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.