|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Eneste etnisk norske elev i klassen--- Sist redigert av rine : 10-06-14 kl 18:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenHvis det var mitt barn, hadde jeg flyttet. Til en skolekrets med minst 50 % norske barn. Jeg er egentlig for enhetsskolen, sosialdemokratiet og the works, men ikke på bekostning av mine barns utdanning. Idealismen min får jeg ta på egen kappe, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Halloen!
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen
Ja, det er vel det de fleste tenker, vil jeg tro. En evt. annen hudfarge og opprinnelsesland isolert, betyr jo ikke så mye, men i de fleste tilfeller kommer det større utfordringer, bl.a de du nevner. Et viktig aspekt for meg (for jeg er nok en av dem som bevisst har valgt en skolekrets der jeg enn så lenge er garantert flere etnisk norske enn min.språklige i klassene) er at mange med andre morsmål enn norsk krever mange ressurser og det er ikke nødvendigvis slik at det er en sammenheng mellom antall min.språklige og midler. At språkproblemer og traumer (som noen har med seg) skaper atferdsproblemer, er kjent, og jeg ønsker et best mulig læringsmiljø for mine barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg hadde tatt ut mitt barn, uten tvil. Jeg vil at det skal være minst 50 % etnisk norske barn på skolen der mine barn skal gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
© All rights reserved
|
Jepp, enig med Teo. Også dette med at hudfarge er uvesentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg ville ikke latt mitt barn være eneste ikke-minoritetsspråklige i klassen, og i hvert fall ikke i en klasse som den som beskrives her, hvor det stadig kommer inn nye elever som ikke mestrer norsk i det hele tatt. Det er bare ikke tenkelig at de kan klare å legge undervisningen fornuftig til rette for alle.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg ville ikke sendt barnet mitt på en norsk skole der han var eneste norske elev i klassen. Lignende forhold på nærskolen vår var én medvirkende årsak (blant mange) til at vi valgte privatskole i stedet. Norskundervisningen må jo lide under slike forhold, og det må jo være sterke utfordringer på undervisningen i det hele tatt når barna ikke har et felles språk. Poden vår er faglig sterk på mange områder, og jeg vet litt om hvor vanskelig det kan være for lærerne å gi indivduell oppfølging under "alminnelige" forhold; jeg er sikker på at det vil være enda vanskeligere på en skole med så mange språklige utfordringer.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 17-06-12 kl 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenDet er for øvrig godt under 50 % norske barn i vår skolekrets, og det går helt fint, men vi bor i et område hvor det er mange andre- og tredjegenerasjonselever, få sterke nasjonalitetsgrupper og relativt små språkproblemer. Men det går en kritisk grense et godt stykke før den situasjonen som beskrives i debattinnlegget, som jeg mener ikke kan forsvares i det hele tatt.
![]() |
#12 |
Frafallen
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenStoresøster var eneste etnisk norske i sin klasse (1. og 2.) i München. Det gikk fenomenalt bra. For mellombror ville det blitt en katastrofe.
![]() |
#13 |
Halloen!
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenMen hva kan gjøres for å unngå at det blir sånn. Så vidt jeg kan lese, er vi jo alle "skyldige?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenSosioøkonomiske utfordringer er ellers et minst like stort problem på nærskolen vår som språket. Og her er det såklart en stor forskjell til den tyske skolen, selv om det er like mange utenlandske barn og nesten like mange nasjonaliteter der.
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg synes det er et utrolig vanskelig spørsmål – folk flytter jo vekk fra sårbare skolekretser, og det kan man vitterlig ikke nekte noen å gjøre. Men skoler kan jo også gå den andre veien, sånn som vår gjør – det skyldes nok delvis en del ekstra ressurser og en tydelig bevissthet om at man ikke kan late som at alle elevene har samme forutsetninger. Likevel skyldes det aller mest store byggeprosjekter i området som gjør at demografien har forandret seg veldig, og det er jo ikke noe man uten videre kan sette i gang hvor som helst.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg kunne sendt barnet til en skole der han eller hun var en av veldig få etnisk norske gitt at det var en blanding av ulike nasjonaliteter blant de andre og ikke sosioøkonomiske problemer i tillegg. Men en slik skole som beskrives der hadde jeg tatt barnet ut av, og det lenge før det bare var en norskspråklig elev igjen.
![]() |
#17 |
intro
|
Der vi bodde før, var det i perioder over 90 % elever med fremmedspråklig bakgrunn i de laveste alderstrinnene. Jeg legger ikke skjul på at det var en medvirkende årsak til at vi flyttet.
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenVi har barna på en skole med rundt 30 % etnisk norske barn. Så langt har det vært relativt uproblematisk. Eneste norske ville jeg vært skeptisk til, men som nevnt over her er det andre faktorer som også teller inn. På skolen hvor jeg jobber vil de tre beste 10. Trinnselevene sannsynligvis være flerkulturelle med et snitt på godt over 5.
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassenJeg mener i hvert fall at skoler med høy andel elever med annen språk- og kulturbakgrunn enn norsk er dømt til å tryne om de ikke går til oppgaven med et veldig høyt bevissthetsnivå om hva som kan være vanskelig. Det går ikke an å late som om alle barna har samme forutsetninger, og det er helt nødvendig å overbevise foreldrene om at man har et gjennomtenkt forhold til de potensielle problemene og et godt system for å håndtere det. Ellers går det ikke bra og man vil skremme vekk ressurssterke foreldre (fra alle etniske bakgrunner, for øvrig, det er da vitterlig ikke bare norske foreldre som er opptatt av at barna deres skal gå på en bra skole, snarere tvert imot!).
![]() |
#20 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen...
Ungen, 2009 Minste, 2013 Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|