|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg trur byunger går mye mer, i kombinasjon med offentlig transport. Det er lettere å leve bilfritt i en by, med kortere avstander.
|
|
|
#102 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine riktig mat?
|
|
|
#103 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg lever egentlig ganske lavkarbo, da. Med lite brød, ris og pasta.
|
|
|
#104 |
|
Passiv
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?"Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet." |
|
|
|
#105 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Nemlig. Barn som er aktive i hverdagen og ikke sliter med overvekt trenger ikke begrenses på gode karbohydrater. Vi gjør ikke det med våre selv om jeg passer på mine karbohydrater. Storesøster går til og fra skolen ca 1,2 km hver vei, svømmer 1 gang i uka og er ute å leker fra leksene er gjort til hun legger seg. 5-åringen har ikke like lang vei til barnehagen, men han sykler hver ettermiddag rundt i borettslaget og er generelt mer over bakken enn på. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg var med på en litt sånn bootcampaktig trening i parken i går, og måtte fnise da jeg så at mange av øvelsene vi gjør er sånt som jentungen her gjør på gøy. Gå trillebår, for eksempel.
|
|
|
#107 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!
|
|
|
#108 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Storesøster her har vansker med å få i seg frokost, toppen en halv skive eller noe frokostblanding. Til lunsj kl. 11 spiser hun heller ikke mye,ett knekkebrød eller 2. Kl. 14 på SFO spiser hun mye for da er hun sulten. Jeg får helt spader av at hun skal gå så mange timer uten særlig mat på skolen, men når jeg tenker tilbake til egen skoletid var det maaaange av skolevennene mine som knapt nok spiste. Selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tror at vi nå er tytet så fulle av 5-6 måltider om dagen, sunne mellommåltider osv at vi rett og slett har fått et overfokus på mat og at vi spiser mer til hvert måltid enn det vi gjorde før. Som du sier dessertskålene og kakeasjettene var bittesmå, nå spiser vi is av suppetallerkener og kaker av frokostasjetter. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Mine barn er ikke så glad i karbohydrater i grunn. De spiser brød da, men også like gjerne knekkebrød (grove). Og så liker de ikke poteter, ikke chips, ikke noe særlig av ris. De kan spise litt pasta/spagetti.
|
|
|
#110 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Godt poeng det med porsjoner, ja! Jeg tror mange spiser mer enn de tror de gjør, fordi de jo bare spiser "en porsjon vanlig mat". Men man kan fylle en middagstallerk av dagens størrelse med enormt mye mat, uten at det er "topp" på. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg er slank (utover treningen) er mengdebegrensning.
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ja, det er selvsagt kjempestore forskjeller både internt i en by og ulike steder på bygda. Men det å basere seg på "beina + kollektiv" er lettere i en by.
|
|
|
#112 |
|
Weeeee
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg tror det er summen.
|
|
|
#113 |
|
Weeeee
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg tror ikke nødvendigvis porsjoner har noe å si.
|
|
|
#114 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Jeg mener at dette også har sammenheng med typen mat. Hvem har lyst på digre porsjoner med kokte poteter, liksom? Eller tørr kneipp med et tynt lag pålegg? Vi spiste til vi ikke var sultne mer. Nå smaker maten så mye bedre, og det er ikke fordi det er mer poteter og brød i den.
|
|
|
#115 |
|
maler
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ellers er det jo veldig mye mer tilgjengelig lettfordøyelig mat. Den store sjokoladen da jeg var liten er den lille nå. Økonomipakkene er blitt de vanlige, de små får man bare kjøpt på teateret omtrent. Og det er mer utvalg av ting som smaker godt. Det er større sjanse til å gå på en smell hvis kjøleskapet er fullt av godsaker enn hvis det står en ost, en melk og en pakke salami der. Og det er større sannsynlighet for å stikke en ekstra tur på butikken når denne har åpent til kl 23 alle dager enn da man måtte stresse for å rekke den etter jobb.
|
|
|
#116 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg tror det er mye rett i det Katta sier. Da jeg var liten, var det vanlig at jeg og søsknene mine delte en pose med potetskruer. I våre dager blir en sånn pose regnet som liten, og noe man fint kan gi til bare ett barn. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#118 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ja, det er sant. Jeg og broren min fikk en Riegel eller Hazla av bestemor da vi vokste opp.. etterhvert som vi vokste til så synes vi jo den sjokoladen var bitteliten.
|
|
|
|
#119 |
|
saftig
|
Jeg syns ikke det hun skriver på noen måte er provoserende, men så føler jeg meg heller ikke truffet. Jeg syns hun har mange gode poeng.
Jeg leste det ikke sånn som deg, tydeligvis.
|
|
|
#120 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nemlig. Da må man ha barn som spiser tomatsaus.
|
|
![]() |
|
|