Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Steketakke

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 18:24   #21
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Steketakke

Nå er takka hentet. Den står i bilen og venter på at mannen eller jeg skal bære den inn. Har også fått med oppskrift på lapper/sveler.

Det beste er at svigermor ikke trenger den tilbake før til ca juletider. Så da kan jeg se om den samler støv, feiter oss opp eller kan være et fornuftig bidrag til husholdningen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 19:37   #22
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klart det er nødvendig.

Gammel 21-06-12, 20:24   #23
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg lage røra i kveld?

Vil heller lage røre enn å rydde.

Gammel 21-06-12, 20:50   #24
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Store, deilige, ekte sunnmørssveler!

Åh Tussa :-) det så deilig ut. Deler du oppskrift

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 20:54   #25
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Klart jeg har takke! Den brukes selvfølgelig til svelesteking :bor i ferjefylke nr 1:

Man trenger en stor en.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 21:09   #26
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg har ei som står i kjellarboden. Ho er arva, og eg tenker at eg skal bruke ho, bare eg lærer meg å lage lefser først...

Det kan du jo lære deg. Vi kan bake lefser utpå høsten en gang vi!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 21:09   #27
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke takke, men fant akkurat ut at jeg har en god venninne som har takke, så da har jeg tilgang til lefsebaking på takke.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 21:11   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har takke (og er budeie, i dag flyttet kua på setra )
og er veldig glad i den. Jeg bruker den til litt forskjellig, flatbrød, lapper, også øver jeg på å lage lefse.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 08:39   #29
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Drar denne opp igjen jeg.

Lurer på om tink har gått til innkjøp av takke? Jeg vurderer sterkt å kjøpe.
En anbefaler her at den må være stor nok, hva er stor nok? Er 46 cm stor nok? Det er det str som kommer opp på de fleste søkene jeg har gjort.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 09:02   #30
Gerbera

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har 60 cm, uten kant, og er veldig fornøyd med den.

Går stort sett i svelesteking her da, men har planer om å lære meg å lage pjalt og lomper også.

Gammel 16-04-14, 09:17   #31
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har med kant, og det fungerer veldig bra til mitt bruk. Jeg steiker lapper og lefser (tjukke lefser og krydderlefser - ikke sånne svære nordlandslefser (vet ikke hva de heter, men hos oss går de under det navnet). Og så steiker jeg fiskekaker og karbonader på den.

Jeg har hørt at kanten kan være i veien for de som lager gigantiske lefser? Men jeg vet ikke.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-14, 10:27   #32
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Jeg har stor takke uten kant, tror det er 60 cm. Plass til 3 pannekaker om gangen, plass til en hel haug med unger som steiker små flatbrød samtidig. Veldig stas. Men den tar jo stor plass under oppbevaring - må tilstå at den oppbevares nok mer enn den brukes. Hvor hyppig den brukes varierer veldig med årstid og tiltakslyst.

Det er stas å steike hamburgere eller lapper dersom vi har stort hagebesøk. Den har også vært med på flatbrødbakst i barnehagen. Jeg lager ikke sånne store lefser enda, men synes likevel det er greit å ikke ha kant på.

Det eneste man må huske på med ei takke er at den trekker enormt med strøm. Strømmen går aldri hos oss, utenom når vi bruker takka samtidig som diverse andre maskiner går og surrer. Vet ikke om dette er annerledes med ei mindre takke?

Her i Bergen kaller de forøvrig tjukklefser for Nordlandslefser. Det virker helt sprøtt på meg, fordi mormor som var nordlending lagde stort sett tynne lefser med kling. Slike lokale navn har det med å endre seg fra sted til sted.

Gammel 16-04-14, 11:14   #33
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gedigen sak som er i bruk hver søndag og ellers i bursdager og på sommeren spesielt. Vi bruker den hovedsaklig til pannekaker/sveler, noe vi har hver søndag morgen. Og jeg steker da ca. 10 i slengen.

Gammel 16-04-14, 11:23   #34
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 16-04-14, 12:12   #35
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har mamma sin takke fast boende hos meg, hun bruker den veldig sjelden, så da kjører jeg den opp til henne når hun trenger den. Ellers bor den som nevnt hos meg.

Den er stor, og jeg bruker den aller mest til å steke hjemmelagde tortillalefser, potetlomper og andre typer lefser. Jeg har en som ikke tåler gluten, så den slags må lages fra bunnen.

Gammel 20-04-14, 10:11   #36
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her var nyttig info ang strøm. Det er slikt jeg ikke tenker på. Vi kan ikke ha en stor, må ha en med maks 2000 w slik jeg forstod mannen, og det er også i grenseland. Nå fikk jeg noe å tenke på.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 13:50   #37
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nå egen takke, i motsetning til sist jeg svarte i tråden, da jeg hadde (ex)-svigermor sin. Jeg foretrekker uten kant, jeg synes det er lettere å snu ting på den da.

Gammel 20-04-14, 15:05   #38
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har en på 46cm uten kant. Helt fin for mitt bruk iallefall. Jeg steker mest sveler på den, glemmer litt av at jeg kan bruke den til andre ting. Og så har jeg planer om å gå på lefsekurs hos svigermor.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-14, 17:08   #39
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Store, deilige, ekte sunnmørssveler!

Jepp, det er det jeg bruker takka mi til.
Eller...egentlig er den vel svigermor si, og jeg tror hun arva den etter sin mor. Jeg fant den på mørkeloftet, og nå har den flytta permanent inn på vaskerommet/matboden som er vegg i vegg med kjøkkenet.

Nå lager jeg ikke sveler oftere enn 8-9 ganger i året, men da er den veldig kjekk å ha!
Lefser baker jeg på jobb, der har vi takker så jeg slipper å drakse med meg min.

Gammel 20-04-14, 21:28   #40
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

8-9 ganger i året kaller jeg hyppig, jeg tror ikke vi steker vafler oftere enn det, og det er ingen som lurer på om vi kan forsvare å eie et vaffeljern...

Jeg ønsker meg steketakke, sveler i stekepanne er bare tull. Tar altfor lang tid!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.