Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket bakovervendt barnesete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-11, 22:34   #21
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Hvilket bakovervendt barnesete?

[quote=Malus;3055630]Støtteben og forankringsseler er ikke noe problem, så lenge man kjøper ekstra forankringseler så man har i alle bilene. Da slipper man hærket med å få på plass selene hver gang.

Hi-way er rask å flytte på. Tre på plass og klikk i bilens sikretssele, og klikk i forankringselene som ligger klare på gulvet. Vi er veldig fornøyd med det setet.[/quote

Tanken har aldri slått meg at det faktisk går ann å kjøpe ekstra forankringseler.. Er veldig godt fornøyd med vårt Britax-sete. Er det sete som tok minst plass i vår bil, samt at det er lett å få ungen inn og ut av setet.

Gammel 28-11-11, 22:53   #22
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg har gjennom tolv år hatt en del seter...fordi jeg aldri blir fornøyd. HTS har jeg kastet langt vekk hver gang jeg kjøper det.... God komfort for barnet, men alt annet...

Har nå duologic og hiway. De tar absolutt minst plass i bilene våres, elsker isofix og ser hvor deilig det er å slippe forankringsselene. Men bedre komfort for min sønn i hiway, etter hva jeg kan høre på sutringen hans. Han vil ikke sitte i sitteposisjonene, da gråter han (2.5 år). Selene synes jeg også er litt rare. Tunge å stramme. Enkle å løsne.
Veldig god komfort i hiwayen også. Jeg synes faktisk ikke den er så enkel å feste, dvs, teorien er veldig grei, men jeg får det skjevt hver gang. Genialt at du kan legge det bakover med isoporklossen, så det er nok enklere å tilpasse en bil.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:10   #23
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

og

Jungelen viser nå å være tyngre å komme igjennom enn først antatt.

Jeg hadde nesten bestemt meg for Britax Max-Way (plustestet og fine greier) og så et Britax multi-tech vi arvet pent brukt etter venninne som sete nr i mannens bil.
Men nei, den gang ei.
Britax max-way har ikke langt nok støtteben til bilen min, og jeg må muligens koble ut airbagen og plassere minstemann foran faktisk, for å få alt til å gå i hop innenfor alle de regler som er, og setenes utforming/lengder på ditt og datt osv.

Kjipt å miste forsetet, selv om vi har god plass igjen bak (VW Transporter 7-seter)...
Og da har visst de fleste valgene forsvunnet underveis også, og det som står igjen er HTC Besafe Eazy Combi, (tror det var det det het?).

Noen som kan fortelle meg noen ord om dette setet? Fornøyd, misfornøyd? Noe jeg bør være forberedt på??

Gammel 29-06-12, 18:18   #24
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Izi Combi går bare til 18kg og er litt vanskelig å montere. Men om du har små barn som ikke er 18kg rundt 2år sånn som min eldste. Og ikke har tenkt å flytte den så mye så er det et godt sete. Er ganske sikker på at det passer i din bil.

Jeg personlig er ikke så glad i sete, på grunn av at det er dyrt, lite plass til barnet, stor plass i bilen osv. Men om man måtte miste framsete om ikke så hadde jeg absolutt valgt det altså.

Har du prøvd Brio Zento? Det har ikke støttebein, det kan stå lent mot noe men trenger ikke. Det går til 25kg, koster halvparten av Besafe mer eller mindre og varer lenger.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:35   #25
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Acta Graco BeLogic er fantastisk. Mye bedre enn DuoLogic syns jeg. Han hadde enormt med plass i det, og syns ikke det tok så stor plass i bilen.

Gammel 29-06-12, 18:37   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har izi combi isofix og er veldig godt fornøyd med det. Plutten har god plass, han er 3,5 år.

Gammel 29-06-12, 18:38   #27
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Hvordan er det plassmessig Sonja?

Hadde bestemt meg litt for 1 maxway og 1 Moby, men når jeg prøvde ungen i mobyen i dag synes jeg den er så trang. Altså ungen plasser i den, men han er jo 6mnd gammel han bør jo passe i den lenge lenge. Max way likte jeg godt, men tenkte å ikke kjøpe to like seter.

Vi har Isofix i en av bilene men er egentlig ingen isofix seter jeg liker for tiden.

Gammel 29-06-12, 18:48   #28
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg får gå å vurdere den. Har ikke vurdert den siden jeg mislikte hvordan delene satt på barnet i DL.

Gammel 29-06-12, 18:51   #29
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde HTS BeSafe Izi Kid til poden, og likte setet veldig godt. jeg vil anbefale Kid fremfor kombi da Kid er et rent bakovervendt sete. Kombiseter firer noe på sikkerhet for å kunne brukes begge veier. Som flere nevner så går setet kun til 18 kg. Det løste vi med å kjøpe et Brio Zento sete rett før poden ble 4 år (da var han 17,5 kg). Da kunne han fortsette å sitte bakovervendt siden det går opptil 25 kg. Var svært fornøyd med Zento også. Han likte setekomforten bedre i det enn Two Way Elite (han fikk velge selv mellom de to setene).

Vil uansett anbefale å prøve flere forskjellige seter i bilen da det er svært forskjellig hvor lite/mye plass et sete tar i ulike biler. Ville også sett nærmere på de ulike Britax setene. De er gode!

Gammel 29-06-12, 20:00   #30
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Izi Combi og Izi Kid er vel samme sete bare at kid mangler festene for å feste det fremover. Så om man monterer det bakover så firer man ikke på sikkerheten. Men siden det er prisforskjell så kjøper man jo like gjerne Kid. Combi er vel ofte på tilbud, men nå er jo alle setene på tilbud ut morgendagen. Zento til 2000kr fek.

Vi var veldig fornøyd med Zento. Vurderer å bare kjøpe en Zento til lillebror og en Maxway. Jeg har lange unger så greit å kjøpe store seter.

Var en Priori jeg prøvde lillebror i, butikken hadde ikke Moby inne. Problemet med den er at kantene går veldig beint ut fra ryggen, mens på Besafe og Maxway skrår den utover. Så når barnet blir større får det bedre plass mens i Moby har den like brei plass hele tiden. Vi prøvde Storebror i Moby når han var 2år og måtte droppe det da. Så tror jeg dropper det nå og. Selv om jeg har veldig lyst på hvilestillingene.

Gammel 29-06-12, 20:02   #31
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Isole: Da er det nytt ihvertfall. HTS har tidligere uttalt at det er forskjell på Combi og Kid, men det kan jo hende de har endret på de de siste par årene eller så

Gammel 29-06-12, 20:17   #32
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg har faktisk ikke peiling, men de ser jo identiske ut, bare at Kid mangler de rundingene på siden til å feste belte når man har de fremover.

Gammel 29-06-12, 20:49   #33
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

IZI Kid X3 isofix er det setet vi har vært aller mest fornøyde av alle setene vi har hatt til ungene. I nr.2-bilen har vi Britax Secura, som forsåvidt er greit nok, men jeg kjenner litt på lysten til å bytte det ut med noe annet. For oss er ikke 18-kg-grensa kritisk siden A) Minstemor er 2 år og snart 3 mnd og fortsatt bare 87 cm og 12 kg og B) Vi har Britax TWE etter Mellomste stående, selv om jeg har litt lyst til å kjøpe Brio Zento istedet siden vi har et slikt som besteforeldresete og er mer fornøyde med det enn med TWE.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 00:20   #34
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Vi hadde Besafe Izi Kid til jenta vår veide 18 kg. Veldig fornøyd med det setet fram til da - og jenta var fornøyd også. En kommer ganske høyt opp i det setet, så hun var svært fornøyd med god utsikt ut vinduet.

Etter det kjøpte vi et Britax Multitech 2. Vi prøvde Hi Way på butikken, men det likte ikke jenta (syns det ble for trangt på sidene - setet er ikke "åpent" nede som hun ble vant til fra Izi Kid - og da likte hun ikke sidestøtte langs hele kanten). Multitech 2 er opp til 25 kg, men som andre nevner er det ganske stort - og dyttes helt fram mot ryggen på baksetet. Jenta vår er relativt lang, så det var ikke så lenge etter at hun ble fire år at hun begynte å få problemer med at beina "sovnet" når hun satt i det setet. Skulle jeg valgt på ny ville jeg gått for et sete som får barnet høyere opp med en gang (multitech er nok ikke høyt nok for en ettåring) samt som gir nok beinplass. Mulig Hi Way hadde vært et bedre valg.

Two Way Elite syns jeg var for slapp på sidestøtta, men behagelig er det sikkert.

Gammel 30-06-12, 00:57   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten sitter i izi combi. Han er snart fire år og 15 kg, så han sitter greit lenge der.

Jeg teller på knappene om søstra, som enda sitter i babysetet, skal arve hans, så kan han få et som går til 25 kg (altså uten isofix) eller om han skal beholde sitt og gi henne et nytt. Hun kommer ikke til å få den som kan snus da, det er det ikke vits i å betale for.

Gammel 30-06-12, 14:17   #36
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

(spørsmålet i HI er endret. )

Men altså, problemet mitt er nå at det kanskje ikke finnes seter som kan monteres riktig/forsvarlig i bilen pga høyden i bilens egne seter og ned til gulvet: alle bakovervendte seter fra 9-18 kg skal ha/har støttebein og forankringsseler, (HTC izi kombi kan monteres uten støttebein hvis det monteres/lenes mot dashbordet i forsetet, og det er her utkobling av airbag-punktet kommer inn, og at jeg mister forsetet..)

Er det noen med VW transporter/Opel Vivaro-erfaringer som har innspill??

(setterselvsagt pris på alle andre innspill om gode seter altså, men kriteriene våres har smalnet inn noe veldig...)

Gammel 30-06-12, 14:44   #37
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Brio Zento har kun forankringsbelter, ikke støttebein. Det må da vel kunne passe?

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-12, 18:50   #38
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

brio zento og TWE er uten støttebein. Brio trenger heller ikke lene seg mot sete foran.

Gammel 01-07-12, 00:12   #39
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Stemmer i de som sier Hi-way. Multi-tech tar større plass og så er det vel noe med at det må monteres helt inntill baksete og derfor ikke gir spesielt god beinplass.

Vi har hatt DL, TWE og Zento. Har vert fornøyd med alle til sitt brukt. DL var genial å montere men var noe med selene på det jeg ikke likte over hode, og så går det jo bare til 18kg siden det er isofix. Men ingen forankringseler så tar bare sekunder å montere. Men tungt å dra på.

Til nestemann skal vi ha en Hi-way og sikkert et isofix sete om ikke ikke går for en TWE i den andre bilen.

Dette står det faktisk ingenting om i bruksanvisningen på stolene i butikken. Og sånt både fascinerer og frudstrerer meg; for på Britax MAx Way står det presisert både det ene og den andre, og når det da ikke nevnes med ett ord i Multi tech sin br.anv, og babyshop ansatt 1 og 2 sier helt forskjellige ting? Hva skal man tro da??

Brio zento og acta graco har jeg ikke fått stilling til, hverken på ene eller andre måten, for babysho pog torshov selger ikke de merkene.
Men jeg prøvemonterte et B. max way sete idag, og det så ikke så hakkandes gærnt ut, faktisk.

Og ikke minst; de car fit listene er ikke å lese som KUN der setene passer/er godkjent, de må leses som veiliedende lister. Visstnok, og heldigvis. HTS-ansatt sa at de tok kun med de mest solgte bilmodellene, og hanregnet med at det gjaldt endel andre produsenter også.

Gammel 01-07-12, 01:01   #40
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Når det på absolutt alle tegninger i monteringsanvisningen er tegnet inn at klaffen ligger helt inntil der baksetets sittepute møter bakseteryggen, og det ikke er skrevet noe annet, da tolker hvertfall jeg det som at det er slik stolen skal monteres. Du kan jo sende en mail til Britax for å forhøre deg, de pleier være raske med svar.

Jeg nileste bruksanvisninger i butikken idag, og det var ikke tegnet inn helt inntil noe som helst der, mens når jeg googlet multitech her om dagen så stod det presisert at det max skulle være 1 cm mellomrom, at det kunne ligge inntil, men uten at det skulle presse imot. Og på max way stod det presisert at det skulle IKKE ligge inntiol eller berøre.
Veldig greit når det er beskrevet på en sånn måte at det er levnet ingen tvil.

De har notert ned spørsmål i øst og vest for meg i butikken, somd e skal sjekke opp med både Britax og MAxi cosi (hadde spørsmål om maxi cosi rodi airprotect vs gamle rodi xp også). Føltes ut somd e hadde en halv blokk med lapper liggende igjen i kassa når jeg gikk ut derfra... Klarte til og med å henge meg opp i litt korrektur; ()
Butikkansatte snakket om forankringsseler, bruksanvisningen nevner først beltestropper på tegningen, og vips midt inni teksten refererte de til BEKKENstropper. :korrekturnazi av og til:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.