Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fiskegrateng

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-12, 11:13   #1
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Fiskegrateng

Far og sønn var ute å fisket i går og kom hjem med mye sei og torsk som de ville at jeg skulle lage fiskegrateng av, men jeg har jo aldri laget det før, hjelp!

Mannen har laget filer, men skinnet sitter enda på, hvordan får jeg det av?

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 11:50   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskegrateng

Slik får du av skinnet:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Jeg koker en gjeng makaroni, og skyller i kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Så smelter jeg smør, rører inn mel og melk og lager rundt en liter hvit saus. (krydre med salt, pepper og muskat) Settes til side. Pisk tre-fire eggehviter og vend inn i sausen. RØr så inn trekt fisk og makaroni i ønsket mengde, ha i ildfast form (gjerne flere, for det blir ganske masse), dryss over brødkrumm og stek på 200 grader til den er ferdig. :Bruker ikke oppskrift:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 11:59   #3
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Vil ikke skinnet løsne fra fisken når jeg trekker den? Er ikke noe flink med kniven.

Gammel 13-07-12, 12:06   #4
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må nok bruke kniv på torsk og sei, er jeg redd. Hold i halen, skjær skrått ned ytterst på halen gjennom kjøttet til du møter skinnet. Så holder du i den lille skinnbiten og trekker i skinnet mens du bare holder i kniven.

Jeg putter eggeplommene i den hvite sausen, altså de som hører til eggehvitene som stivpiskes. Og så kan du putte revet parmesan i brødsmulene på toppen. Og så kan du lage den med rå fisk, det bare tar lenger tid i ovnen.

Gammel 13-07-12, 13:02   #5
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker også å ha i grønnsaker, gjerne en eller annen frossenblanding. Gir god smak og alt-i-ett-middag . Løk eller purre om du liker, gressløk evt., gir også nydelig smak på gratengen. Og har du ikke ferskfisk tilgjengelig, funker frossenfisk supert! Lykke til!

Gammel 13-07-12, 13:13   #6
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Jeg har fersk fisk tilgjengelig det er liksom det som er problemet for det er skinn på den og jeg kan ikke se for meg hvordan jeg skal få det av, men men litt banning med kniven så går det kanskje.

Men på toppen hva har man der som man kan kjøpe i butikken som ikke er ost?

Gammel 13-07-12, 14:30   #7
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Siden fisken skal i grateng, er det jo sikkert ikke så farlig om den blir litt "i stykker". Kan dessverre ikke hjelpe når det gjelder filetering, der er jeg helt blank..

På toppen pleier jeg å ha brødrasp, enten lage selv eller kjøpe ferdig på pose.

Gammel 13-07-12, 20:24   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg endte opp med å lage fiskegrateng i dag (av frossenfisk - billig og bra). Oppdagde at jeg var tom for brødrasp, så jeg kjørte noen knekkebrød i foodprosessoren. Fungerte ypperlig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-12, 20:27   #9
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Man kan trekke fisken litt for å få av skinnet, etter ett mislykket forsøk med kniv ble jeg lei og la de noen minutter i kokt vann og skinnet var lett som bare det å ta av.

Gammel 13-07-12, 21:36   #10
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Standard

Ble gratengen god ?

Gammel 13-07-12, 22:05   #11
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Ble gratengen god ?

Kokte sausen litt for lite så jeg synes at det smakte litt mel, men ingen andre klagte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.