Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og karriere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-12, 19:53   #41
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Kvinner og karriere

En ting til som gjør det vanskeligere for menn å prioritere familie; forventningspress fra andre menn.

På jobben vår deles hvert år (på julebordet) "myk mann"-prisen ut. Denne prisen går til den mannen som i løpet av det siste året har jobbet lite overtid/ dratt fra jobb eller møte som følge av telefon fra familien (kona) / generelt prioritert familie framfor jobb. "Prisen" er ment som fleip og tull, men det er svært få menn som er særlig begeistret over å få den - og de fleste prisvinnere vil etter dette være mindre åpne om at de prioriterer familie. Det er med andre ord (iallfall på en mannsdominert arbeidsplass som min) fortsatt ansett som litt pinglete og umandig å prioritere familie. Jeg håper denne typen prisgiving forsvinner sammen med gamle sjefer. Kanskje det ville hjulpet for å ta et ørlite skritt mot familieorienterte menn og karriereorienterte kvinner.

Har dere andre vært borti denslags midler i arbeidslivet?

Som kommentar til at ledere må være tilgjengelig 24/7: mulig det gjelder en del stillinger, men langt fra alle. Mange ansatte er vant til å ta de fleste avgjørelser selv - evt. spør en av mange mellomledere om nødvendig. Denne typen lederstilling burde fint kunne fungere innen vanlig arbeidstid, men viljen for tilrettelegging til dette må jo være tilstede.

Sist redigert av Moia : 15-07-12 kl 20:05.
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 19:55   #42
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

En ting til som gjør det vanskeligere for menn å prioritere familie; forventningspress fra andre menn.

På jobben vår deles hvert år (på julebordet) "myk mann"-prisen ut. Denne prisen går til den mannen som i løpet av det siste året har jobbet lite overtid/ dratt fra jobb eller møte som følge av telefon fra familien (kona) / generelt prioritert familie framfor jobb. "Prisen" er ment som fleip og tull, men det er svært få menn som er særlig begeistret over å få den - og de fleste prisvinnere vil etter dette være mindre åpne om at de prioriterer familie. Det er med andre ord (iallfall på en mannsdominert arbeidsplass som min) fortsatt ansett som litt pinglete og umandig å prioritere familie. Jeg håper denne typen prisgiving forsvinner sammen med gamle sjefer. Kanskje det ville hjulpet for å ta et ørlite skritt mot familieorienterte menn og karriereorienterte kvinner.

Gammel 15-07-12, 19:57   #43
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Det Milfrid sa! Sånt hører jo ikke noe sted hjemme.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:18   #44
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Helt enig, men som eneste dame (utenom sekretærer) har jeg ikke giddet lage spetakkel om det.

Gammel 15-07-12, 20:21   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen sin forrige jobb (veldig mannsdominert) endret bonusordningen fra å være resultatorientert til å ta utgangspunkt i hvor lite man var borte. Mao en forutsetning for å få noe særlig bonus var at man ikke tok ut velferdspermisjoner eller sykt barn-dager. Det var en medvirkende årsak til bytte av arbeidsplass.

Gammel 15-07-12, 20:23   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns du er helt utrolig naiv i din syn på store deler av arbeidslivet, lille meg. Og tror du virkelig at statsministeren ikke jobber utenom krisetelefoner i løpet av ferien sin??

Gammel 15-07-12, 20:30   #47
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Terskelen for å ringe ein sjef som er på ferie, bør vere høgare enn terskelen for å spørre sjefen om hjelp når han/ho er på jobb. Men eg har vore borti kollegaer som ringte butikksjefen på ferie i Mexico (frå jobbtelefonen) for å spørre om dei kunne bytte vakter...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:35   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ledere som gjør seg selv uunnværlige og jobber døgnet rundt og sjeldent tar fri er ikke nødvendigvis ledere som lykkes særlig godt. Jeg har ikke dokumentasjonen her, men jeg leste en del om det i fjor. Ledere som lykkes er dem som har et relativt selvgående team under seg som deler visjoner og gjør at leder ikke trenger å selv utføre alt og være tilstede til enhver tid.

Jeg synes å huske at antall arbeidstimer pr uke over ett visst nivå ikke er en god indikasjon på hva ledere oppnår.

Hvis en butikksjef ikke utruster noen til å lede slike ting når det er ferie synes jeg ikke det vitner om godt lederskap. Noen elsker å være uunnværlige i lederrollen, men det blir gjerne bedre ledelse om man gir andre myndighet til å ta slike avgjørelser i ferietid.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:41   #49
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg signerer Polyanna her. Og som sjef på toppen, og som den med det endelige ansvaret, så _vil_ du vite og være informert om det som skjer. Du vil ikke høre om kontraktsbrudd, HMS-hendelser og økonomiske overstigelser uka etter at det var et faktum.

Og flere til å sitte med ansvaret? Jeg skal love deg at å ha sluttansvaret fordelt på flere hoder enn ett, enten det er på prosjektnivå, gruppenivå eller firmanivå er oppskriften på beslutningsvegring, uklarhet og frustrasjon. :liker klare linjer:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:44   #50
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Men det handler ikke om å gjøre alt selv, Fnatten, det handler om å være til stede for de som skal gjøre det, og som gjerne trenger støtte på sære tidspunkt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:44   #51
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men handler dette bare om tid/familie/prioriteringer? Jeg ser egentlig ikke for meg å havne i en lederposisjon med personalansvar. Det virker for meg som en utakknemmelig jobb der du må være i stand til å være ganske tøff og ikke ta ting personlig. Jeg vet ikke om det er noe en del menn kan være flinkere til?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:56   #52
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men det handler ikke om å gjøre alt selv, Fnatten, det handler om å være til stede for de som skal gjøre det, og som gjerne trenger støtte på sære tidspunkt.

Som leder må man alltid være tilgjengelig på sære tidspunkt, men man er ikke noe særlig til leder om man må støtte sine stedfortredere med filleting. Da er det noe i veien med utrustningen til stedfortreder.

Å være tilgjengelig i ferier, netter og helger (noe jeg også er) er ikke noen enorm belastning dersom man bare kontaktes når det er alvor.

Å bli kontaktet om bytte av vakter og filleting kan være belastende.

Gammel 15-07-12, 21:00   #53
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg signerer Polyanna her. Og som sjef på toppen, og som den med det endelige ansvaret, så _vil_ du vite og være informert om det som skjer. Du vil ikke høre om kontraktsbrudd, HMS-hendelser og økonomiske overstigelser uka etter at det var et faktum.

Og flere til å sitte med ansvaret? Jeg skal love deg at å ha sluttansvaret fordelt på flere hoder enn ett, enten det er på prosjektnivå, gruppenivå eller firmanivå er oppskriften på beslutningsvegring, uklarhet og frustrasjon. :liker klare linjer:

Man kan fint ha klare linjer i en organisasjon og samtidig delegere bort temmelig mye. Dersom målstyringen er god trenger ikke leder involveres i absolutt alt. Hvis for mye makt og kunnskap er samlet i en person blir organisasjonen ekstremt sårbar.

Gammel 15-07-12, 22:36   #54
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Har dere andre vært borti denslags midler i arbeidslivet?

Jeg har opplevd at alle "damene" ble kalt opp på julebordet for å få en egen gave fra adm.dir, også viste det seg at "damene" ikke inkluderte meg, siden jeg hadde samme stilling som alle mennene og ikke støttefunksjon slik som de andre damene .

Jeg har også opplevd at de samme damene inviterte til dametreff utenom jobb, hadde fast "damekaffepause" på jobb, og sparte fast til "dametur". Uten at jeg ble bedt, siden jeg hadde "mannejobb".

Sånn er det å være eneste jente i mannsdominerte yrke - og yngst, tror det har noe å si også. (det er en stund siden da)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 22:37   #55
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Men handler dette bare om tid/familie/prioriteringer? Jeg ser egentlig ikke for meg å havne i en lederposisjon med personalansvar. Det virker for meg som en utakknemmelig jobb der du må være i stand til å være ganske tøff og ikke ta ting personlig. Jeg vet ikke om det er noe en del menn kan være flinkere til?

Gammel 15-07-12, 22:52   #56
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Moia og m^2: Vi har tydeligvis en ganske lang vei å gå fremdeles her til lands.. Jeg har heldigvis til gode å oppleve noe liknende.

På min arbeidsplass er det flere av fedrene som har tatt lengre permisjon enn obligatorisk og flere jenter (enn meg), som har tatt kortere permisjon.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 23:06   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Moia, hvor i alle dager er det du jobber?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg har opplevd at alle "damene" ble kalt opp på julebordet for å få en egen gave fra adm.dir, også viste det seg at "damene" ikke inkluderte meg, siden jeg hadde samme stilling som alle mennene og ikke støttefunksjon slik som de andre damene .

Jeg har også opplevd at de samme damene inviterte til dametreff utenom jobb, hadde fast "damekaffepause" på jobb, og sparte fast til "dametur". Uten at jeg ble bedt, siden jeg hadde "mannejobb".

Sånn er det å være eneste jente i mannsdominerte yrke - og yngst, tror det har noe å si også. (det er en stund siden da)

Dette kunne skjedd hos oss også. Ikke det med gave fra firmaet, men at damene på jobben ekskluderer meg er en fullstendig regel. Jeg er jo ikke dame, jeg er ingeniør. Ingeniører er menn, ergo - do the math. Og det må ingeniører gjøre, for damer gjør ikke matte.

Jeg gir fullstendig beng. Jeg er ikke dame på jobb. Mennene rundt meg er i mine øyne ikke menn. Vi er folk som jobber sammen. Jeg hadde antagelig følt meg kjemperar ute på kveld med Damene. (De pleier ha noen middager og greier som jeg ikke blir bedt på.)

Dog ser jeg at det er et utslag av kvinner er kvinner verst på jobben hos meg altså. Firmaet ellers og særlig ledelsen ville aldri funnet på å særbehandle ut fra kjønn under noen omstendighet. De er ryddige til fingerspissene. Og jeg drar strengt tatt heller på Kaizers og rølp med gutta enn på revy og tapas med damene.

Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 23:08   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eh. Kvinner og karriære var det ja.

Jeg er en av dem som kunne gjort mer ut av meg om jeg ville. Jeg har utdannelsen, erfaringen og på sett og vis ambisjonen til å drive ting ganske langt. Likevel sitter jeg i samme stilling ørten år på rad. Grunnen er enkel - jeg stortrives der jeg er. Jeg har rett og slett lyst til å fortsette å gjøre det jeg gjør. Jeg vil ha masse ansvar og myndighet, men jeg vil ikke ha ansvar for andre. Og sånn har jeg det, så da blir jeg jo der jeg er. Ikke er høyere lønn noe som betyr noe heller - jeg tjener greit nok.

Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 23:25   #59
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ja bevares, jeg har det mye bedre med gutta enn med Damene, så noe stort savn har det ikke vært

Gammel 16-07-12, 00:29   #60
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns du er helt utrolig naiv i din syn på store deler av arbeidslivet, lille meg.

Den kommentaren finner jeg upassende, Polyanna. At du har andre erfaringer enn meg betyr ikke at jeg er naiv. Mange av de sjefene jeg har kjennskap til, kvinner som menn, klarer helt fint å ta seg av familie samtidig med at de er sjefer. Man må ikke ha en halvveis hjemmeværende kone for å kunne være leder for et firma.

Men det er klart at det hjelper. Jeg bare tror ikke det er nødvendig. Jeg tror det er fullt ut mulig å være leder for relativt store firma, og likevel ta seg godt av familien. Det har noe med hvilken stil man har som leder og hvordan et firma er lagt opp. Ikke alle firma legger opp til at man skal jobbe livet av seg.

Jeg blir sittende her og lure litt på hva man egentlig mener med kvinner og karriere. Hva vil det si å gjøre karriere, egentlig? Må man være leder, eller er det nok å "bare" være en halvveis uerstattelig ekspert? Eller gjør man karriere om man, som jeg mener noen var innom, for eksempel ønsker å satse på en musikkariere eller en annen form for kunstkarriere? Uavhengig av hvor bra man livnærer seg av denne karrieren?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.