|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Jeg søker på nettet og ser det er delte meninger om hva som er best.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Min erfaring er at det fungerer veldig bra med sykkel i en størrelse som passer perfekt enn en som er litt for stor. Vesla lærte å sykle veldig fort når vi tok av støttehjulene og det var på en sykkel som var akkurat passe stor. Hun var ca. 5,5 år. Etter dette har hun alltid hatt sykkel som er passe selv om vi da har måttet kjøpe en mellomstørrelse sykkel som bare ble brukt en og en halv sesong. Jeg ville ikke kjøpt for stor sykkel for at den skulle vare lenger, men heller prøvd å få tak en som var passe stor på Finn eller noe. Med andre ord syns jeg teorien din er helt strålende.
|
|
|
#3 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?De skal vokse ut av sykkelen og ikke vokse inn i sykkelen. Og det kommer jo også ann på høyden på ungen, en kan ikke se på en alder sykkelen er til. Mine har likt å sykle lenge på 12 tommer for da føler de seg helt trygge og har full kontroll. Det som er viktig er at ungen kan sitte på setet på sykkelen og ha hele fotbladet nede i bakken på begge sider når de skal starte å sykle på 2-hjuls sykkel. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Ville kjøpt den minste. Mener snuppa vår ca samme høyde i fjor når hun fikk 12" og den passet helt perfekt.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Liten sykkel først |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?12 tommers har min nesten 4-åring. Eldste begynte med 16, men hun var så mye lenger enn ham at 12 ville blitt for liten.
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Jeg ville definitivt prøvd å få tak i en brukt, og heller kjøpt neste størrelse når dere trenger den, for den vil bli brukt en lenger periode.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Så liten som mulig på første sykkel. Og ny sykkel først når den er så liten at den ser dum ut.
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Knerten er 4 år og 108 cm. Han har både en 12'' sim han fikk i fjor og en 16'' som han arvet av naboen i år. Den minste har støttehjul.
|
|
|
|
#15 |
|
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Vi hadde samme problem til jenta vår sin bursdag. Vi prøvde 12" i butikken - da fikk hun knærne litt for langt oppover ørene. På 16" rakk hun bare såvidt ned med tærne - og syns det var skummelt.
|
|
|
#16 |
|
Originala
|
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Hvis 12" passet nå, så ville jeg gått for det. Og så ville jeg sterkt vurdert å fjerne støttehjulene og i stedet montert på en slik stang som man kan holde i. Knerten vår - snart 5 - hadde riktignok fått mye balansertening gjennom løpesykkel, men han har vært fryktelig engstelig på tohjuling. Da han først bestemte seg for å prøve, så syklet han stødig nesten med en gang. Vi prøvde to ganger med en slik stang, og da greide vi å løpe ved siden av ham mens han syklet. Lente han seg for mye over til siden, så kjente han det selv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Vi har opplevd at det er stor forskjell på størrelsen på syklene selv om det står 12 " og 16"... Vår treåring som er rundt 95 cm lang kanskje klarer såvidt å nå ned til sin 12" dbs. Han hadde ikke klart en 16" som jo er større og tyngre å trå rundt med også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Fireåringen min har 12", den passer fint til ham. Vi har akkurat tatt av støttehjulene, så neste år får han 16". Han er ca 108 cm høy. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken størrelse på første sykkel til 4-åring?Min har syklet på 12'' siden i fjor. Nå er hun 108 cm og 12'' begynner å bli for liten, hun sfår ikke tråkke ut skikkelig, men 16'' som vi har i garasjen passer ikke før neste år (må kunne ha begge beina nedi). Enn så lenge strekker hun ut beina ved å stå når hun sykler.
|
![]() |
|
|