|
|||||||
| Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Våre håndkler har blitt tromlet siden 1994. Det er forst de siste to årene vi har byttet ut. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rimelig og ok sengetøy?
Du sitter også i en sofa fra Finn? Sist redigert av Mrs. S : 27-07-12 kl 18:11. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Leser
|
Vet ikke hvordan det er med skyllemiddel, men mange nye stoffer (også i håndduker) er innsatt med et stoff som gjør de myke og vannavstøtende. Veldig gøy når man står der og tørker seg med en ny håndduk.
|
|
|
#105 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Min erfaring er at flanell er det aller besteste. Det er mykt og deilig sommer som vinter, og holder ganske lenge før det blir slitt. Vi fikk et sett for fire år siden, og har kun brukt det settet siden. Det tas av om morgenen, vaskes, og legges på igjen på kvelden ca hver 14. dag.
|
|
|
|
#106 |
|
Fortynnet
|
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Weeeee
|
Stoffene blir satt inn med middel for at det skal holde seg myke og se innbydende ut fra fabrikken sin side. Aner ikke hvilke stoffer det er snakk om, men har fått med meg at de ikke er helt heldige for kroppen vår.
|
|
|
#108 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Aldri skyllemiddel på handkler. Dei vert jo vannavstøtande, og eg ender med å skubba vatnet rundt på kroppen etter dusjen.
|
|
|
#109 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Ikke kjøp sengetøy fra IKEA, det har elendig kvalitet. Ellers har jeg ingen gode råd ang. hvor det er lurt å kjøpe, for jeg kjøper aldri sengetøy. Sengetøy er noe vi får i gave, typisk fra svigermor og bestemor. Da jeg ble samboer med mannen, kjøpte vi vel ett sett fordi vi hadde hørt at man måtte ha like dyner i dobbeltsenga, men det er vel det eneste jeg har kjøpt selv, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rimelig og ok sengetøy?A propos sengetøy fra Ikea: Fins det andre merker som fører samme mål på sengetøy som Ikea? Vi bruker dobbeldyne fra Ikea med målene 220 x 240 cm. Jeg tror jeg kun har sett disse målene på Ikeasengetøy. Høie har f.eks 220 x 200 cm som standardmål på sine dobbeldynetrekk. Kunne gjerne tenkt meg noe annet sengetøy enn det fra Ikea, jeg er ikke veldig fornøyd med det. Og det kan jo ikke sammenlignes med allerede nevnte Høie.
|
|
|
|
#113 |
|
lider av tastleksi
|
Svigers har sånne som står av seg selv også.
|
|
|
#114 |
|
superbruker
|
Ja, i Sverige. Ikea kjører svensk standard størrelse.
|
|
|
#116 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Men rine da! Det stod ikke at man kastet brukbare ting i stor skala. Det stod at man kjøpte sengetøy og etterpå gav det bort til Fretex (eventuelt brukte det til filler). Hvis man gir bort ett sengesett hvert år til Fretex, er det virkelig i stor skala? JEG syns ikke det, og jeg syns det er overdrevent å kaste seg over Guttemammis med en
|
|
|
#117 |
|
Off the map.
|
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Det opprinnelige poenget var vel at det å bruke 'gi det til Fretex som 'unnskyldning' ' ikke egentlig gjør godt for det å bytte ut. Jeg kjenner ingen som kjøper brukt sengetøy, bortsett fra til barnestørrelser, som man kun bruker i begrenset tid. Det betyr vel at man like gjerne kunne ha kastet det, ut fra et miljøperspektiv.
|
|
|
#118 |
|
Librocubicularist
|
Alle monner drar. Fly- og bilbruk er noko dei aller fleste er klar over at er eit problem. Det er ikkje alle som tenker over at forbruksvarer som bomull og storfekjøtt er eit like stort miljøproblem. Det handler vel om å gjere seg sjølv og andre bevisste miljøproblematikken også på område ein ikkje tenker over. Og gi til Fretex løyser ingenting i den samanhengen. Det blir for dumt å seie at ein ikkje kan snakke om miljøproblem, viss ein bruker fly ein gong annakvart år. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Rimelig og ok sengetøy?Lille Meg: Det sto "vi kjøper nye sengesett hvert år" så jeg tolker det som om det er mer enn ett. Ikke at det egentlig var hovedpoenger. Greia er vel mer det som mkj skriver under her. : peker ned:
Dessuten er det helt tullete å si at man ikke kan mene noe om det andre evt. gjør galt før man har feiet for alle egne dører først. Skal man følge logikken din, kan du ikke kjefte på Tallulah for å være fordømmende/belærende med mindre du aldri noen gang har gjort det samme selv. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
.. og det mjk skrev, var i all hovedsak at hun følte Guttemammis unnskyldte forbruket med at gamle sengesett ble gitt til Fretex. Men det har jo aldri vært poenget mitt. Mitt poeng - og jeg kan godt gjenta det - er at jeg ikke føler Guttemammis kjøp av to-tre sengesett (eller hva det nå er) per år er en skrekkelig miljøversting verd øyenbrynsheving. Det er selvsagt ikke optimalt, og det er helt OK å gi info om at dette er miljøskadelig. Men det kan man gjøre på en respektfull måte.
Det blir ikke helt det samme. Generelt sett må man gjerne si noe om hva andre gjør galt, men man kan si det på en respektfull måte. Og, jo, jeg syns man bør feie litt for sin egen dør før man skal feie for andres. Hvis naboen min kjefter på meg fordi jeg har kjøpt plastposer i butikken, og så slenger sine gjenbruksposer inn i bilen mens hun kjører hjem (og jeg går), ja så føler jeg hun kanskje burde tenke et lite hakk videre. MEN hun må gjerne fortelle meg om fortreffeligheten med å bruke gjenbruksposer og eventuelt informere meg om Kiwis lure deal om bytte av gamle Kiwi-gjenbruksposer mot nye. For eksempel. Men fordømmelse fra henne ville jeg følt veldig merkelig.
|
![]() |
|
|