Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synd på meg som ikke tror på gud?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 10:16   #41
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Synd på meg som ikke tror på gud?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og jeg mener at begge disse typer mennesker har en forkastelig innstilling. Det handler om å se litt bortenfor sin egen nesetipp og fatte at andre kan finne mening i noe en selv ikke kan. Snevert er det! Kardemommeloven er en helt fantastisk lov, spør du meg. Så lenge en ikke plager andre, kan en få lov til å tro på akkurat hva man vil, spør du meg. Nisser, dverger, engler eller hattifnatter.

Det er det da vel ingen som ikke tror på Hattifnatten??

Gammel 07-04-07, 10:17   #42
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Siden jeg ikke er religiøs, kan det på noen måte være slik at jeg faktisk HAR gått glipp av noe? Det finner jeg vel aldri ut. For meg er religion særdeles uforståelige greier.

Men mennesker kan behandle hverandre bedre uavhengig av religion mener jeg.

Gammel 07-04-07, 10:19   #43
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Alle er forskjellige, det er ikke mer synd i den enne eller den andre når det kommer til reglion og dems tro!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 10:30   #44
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Mine besteforeldre mente at man kom til helvete av ulike grunner. Som 5-åring tenkte jeg at det var synd på dem. For de dømte og var slemme mot andre, syntes jeg. Og da trodde jeg at de kom til helvete fordi de ikke gjorde som det stod i bibelen at man skulle gjøre. Eller ikke gjøre.
Ja, jeg leste den som 5-åring, og var oppriktig fortvilet over at mine besteforeldre helt sikkert kom til å havne i helvete.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 10:57   #45
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
alphaMale er litt kulalphaMale er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Jeg tror ikke de helt visste hvordan de skulle kunne omvende en muslim. Hadde hun sagt at hun var kristen, vet jeg de aldri hadde gitt seg.

Det er en aldri så liten mulighet for at de som kom på besøk hadde hørt den før, og koblet sammen utsagnet med hvem de snakket med, samt muligens kroppspråk osv. Det er altså mulig at de rett og slett innså at her var det ingen mulighet, og heller gikk videre...
Min svigerfar er Jehovas Vitne, og en av verdens hyggeligste og mest interessante menn. Han har omvendt fler muslimer enn kristne...

I mine øyne generaliserer du her, og med din bakgrunn burde man kunne forvente bedre enn det...

Safran: Stakkars deg. Svigerfamilien din er et "interessant" studium...

- Friends help you move, REAL friends help you move bodies.
alphaMale er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 11:09   #46
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Synd på meg som ikke tror på gud?

Jeg synes at folk skal få ha sin religion og ikketro for seg selv, uten at andre må prakke på deg med sin bedrevitenskap.

Jeg er ikke-troende, snuppa er ikke døpt og vi er utmeldt av statskirken, ingen i familien har noen gang sagt noe på det heldigvis.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 11:48   #47
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har akkurat fått beskjed av en 11-års gammel pike at om jeg ikke gifter meg innen 3 uker går det lukt til helvete med meg, sambo og barna...

Det blir litt vanskeligt for meg å argumentere religion med ett barn, når hun tror at jeg helt sikkert kommer til helvete, mens jeg er av en litt annen oppfatning.

Hva hadde dere sagt?

Lykke til med familiefreden med svigers!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 12:15   #48
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg har akkurat fått beskjed av en 11-års gammel pike at om jeg ikke gifter meg innen 3 uker går det lukt til helvete med meg, sambo og barna!!

Når barn begynner å snakke om Satan synes jeg foreldrene har valgt feil fokus. Jeg har kanskje en "kvasikristendom", for jeg fokuserer på det gode, kjærligheten, omsorgen - altså de samme verdier som folk flest har, bare at jeg legger det i en Gud.

Gammel 07-04-07, 12:51   #49
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det finnes jo noen som er overbevist om at det finnes bare en sannhet (som regel det de selv tror på). Og da tar rett og slett alle andre tar feil - det finnes ingen andre måter å tro og leve på. I en slik verden er det ikke rom for å akseptere at vi er alle forskjellige og slikt. Og hvis man ser slik på det - så vil nok dine besteforeldre mene at dere nå har sagt neitakk til et evig liv i himmelen, og da er det kanskje litt synd på deg?

Men for den som har toleranse for andres meninger som grunnsyn, så blir man helt satt ut når man hører argumentene fra disse "eneste sannhet" folkene... Jeg synes det er trist at når folk så til de grader viser fordommene sine, men det er nesten umulig å argumentere mot folk som er HELT overbevist om at deres sannhet er den eneste.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 13:20   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At svigerforeldre kanskje synes det er litt trist at dere ikke deler et av deres grunnsyn på livet, er ikke så rart, og fullstendig forståelig.

Det jeg har problemer med å takle, er den "ovenfra-og-ned"holdningen med å smile litt og si "stakkars deg". Den holdningen har jeg selv erfart av mennesker som tror fordi det er riktig å tro, og fordi det er det de har blitt opdratt med og aldri har tenkt selv. Mennesker som faktisk TROR for troens skyld, fordi det er et valg de har tatt, har etter min erfaring større forståelse for at andre selv kan tenke, og velge på egenhånd.

At man kan føle at andre går glipp av noe med å ikke tro, ser jeg ikke noe galt i. Men en nedlatende holdning i forhold til det, er noe helt annet.

Regner med at Safran sendte avgårde noen sviende, mentale rødprikker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 17:48   #51
Tevanga
Moden mamma

Tevanga sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tevanga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg orker ikke å bruke energi på å synes synd på folks tro/manglende tro. Det finnes så mange andre, viktigere grunner til å synes synd på endel medmennesker.

Selv er jeg er utmeldt av statskirken og har ikke døpt ungene. For meg har ikke tro og statskirke (eller noe annet kirkesamfunn for den saks skyld) noe med hverandre å gjøre. For meg er religion en personlig ting. Det er et forhold mellom den som tror og det man tror på. Jeg fikk faktisk min strengt kristne farmor til å akseptere mine valg ved å argumentere med at mine kristne verdier og evt. barnetro ikke har noe med om man er medlem i et trossamfunn eller ikke.
Man kan fint være troende uten å være medlem i noe trossamfunn. Jeg støtter de som sier at så lenge man ikke plager andre kan man tro det man vil for meg. Det handler om å respektere andres valg. Man kan fint diskutere og være uenig om mangt. Jeg og min farmor var stadig uenige i trosspørsmål, men jeg opplevde at hun uansett resepekterte meg. Andre i familien "jattet" med henne, mens jeg var mye mer kritisk. Vet at hun satt pris på det og at det var med på å utvikle hennes egen tro også.

Gammel 07-04-07, 17:54   #52
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Når barn begynner å snakke om Satan synes jeg foreldrene har valgt feil fokus. Jeg har kanskje en "kvasikristendom", for jeg fokuserer på det gode, kjærligheten, omsorgen - altså de samme verdier som folk flest har, bare at jeg legger det i en Gud.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 18:11   #53
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke synd på noen fordi de har eller ikke har en tro.
Enhver gjør sine valg utfra eget ståsted, og jeg synes også at tro og tvil er spørsmål som det ikke passer seg å dra frem i alle situasjoner.

Jeg ser ikke noe poeng i å markere overfor mine besteforeldre eller andre at jeg har et annet syn enn dem på dette, dersom det ikke var tema i forhold til
feks barnedåp, bryllup eller konfirmasjon - som ville vært et valg for oss og ikke den øvrige familie.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 19:43   #54
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan forstå at de synes det er synd, tragisk o.l. siden de tror. De ønsker jo det beste for sine nærmeste og at de skal være sammen i himmelen selvfølgelig.

For å nevne et teit, men litt lignende eksempel. Jeg er så godt som vegetarianer, og får utrolig mye pes for det. Å så synd, du går glipp av alt det gode!

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 20:20   #55
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Synes overhodet ikke synd på deg.

Men jeg synes derimot synd på andre som ikke kan være så åpne, tolerante og respektfulle at man godtar at andre tar andre valg enn man selv gjør.

Selv om jeg er ikke troende ville det ikke falle meg inn synes synd på andre som tror, selv om jeg ikke er veggis synes jeg ikke synd på de som er osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 00:18   #56
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Regner med at Safran sendte avgårde noen sviende, mentale rødprikker.

Jeg prøvde så hardt jeg kunne å la være å si noe som kunne provosere altfor mye, og jeg måtte bite meg hardt i tungen for ikke å gi respons på kommentarer om fæle muslimer. Det holdt også hardt da de sammenlignet homofile og pedofile.

Gammel 08-04-07, 11:23   #57
Heidi
Vaffel

Heidi sin avatar

Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av alphaMale, her.

Det er en aldri så liten mulighet for at de som kom på besøk hadde hørt den før, og koblet sammen utsagnet med hvem de snakket med, samt muligens kroppspråk osv. Det er altså mulig at de rett og slett innså at her var det ingen mulighet, og heller gikk videre...
Min svigerfar er Jehovas Vitne, og en av verdens hyggeligste og mest interessante menn. Han har omvendt fler muslimer enn kristne...

I mine øyne generaliserer du her, og med din bakgrunn burde man kunne forvente bedre enn det...

Safran: Stakkars deg. Svigerfamilien din er et "interessant" studium...

Jeg har mange venner med ulike religioner, og generaliserer ingen av dem. Jeg respekterer dem på lik linje som alle andre, så fram til at de respekterer at jeg ikke ønsker å bli prakket på troen deres. Vær en venn, og for all del ikke frels meg fra det onde. Vil jeg bli Jehovas, muslim, buddist eller whatever, kan jeg sikkert tisse selv.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 11:27   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange venner med ulike religioner, og generaliserer ingen av dem. Jeg respekterer dem på lik linje som alle andre, så fram til at de respekterer at jeg ikke ønsker å bli prakket på troen deres. Vær en venn, og for all del ikke frels meg fra det onde. Vil jeg bli Jehovas, muslim, buddist eller whatever, kan jeg sikkert tisse selv.

Hvis noen har trukket i tvil din evne til å tisse på egenhånd, skjønner jeg jo selvfølgelig at du ble provosert. Og at det da var sjempesmart å si at du tilhørte en skummel religion for å slippe unna.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 19:48   #59
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde en samtale med en prest som gikk i klassen min, hvor han fortalte hvor synd det var i meg fordi mine foreldre hadde frastjålet meg muligheten til å komme nært Gud, siden de ikke hadde døpt meg.

Jeg greide i motsetning til safran ikke å bite det i meg, selv om jeg sikkert burde.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.