|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?I dag kom en fornøyd kunde innom oss på jobben min med verdens mest fantastiske bakverk til oss som takk for godt utført arbeid. Kona hans hadde bakt noe gjærbakst som visstnok var inspirert av noe man får kjøpt på Bakeriet i Lom hos Morten Schakenda (for øvrig et fantastisk sted for de som ikke har vært der). Baksten lignet litt på skolebrød. Litt søt gjærdeig med vaniljekrem i midten. Oppi vaniljekremen var det masse skivede jordbær og over hele "bollen" var det drysset et lag med melis (altså bare pulveret, ikke glasur). Det var rett og slett himmelsk godt! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg vet at schakenda har bolleoppskrifter med bær, og jeg tror det er rømme i midten. Skal sjekke kokeboka etter at en viss ung herremann har lagt seg.
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Trinesmatblogg matblogg har en lignende oppskrift med bringebær:
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Ser nesten ut som om de er pendla med sukkerlake.
|
|
|
#6 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?
Ja, jeg synes heller ikke det lignet på en Schakenda-oppskrift. Må leite litt videre, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Ja, jeg må innrømme at jeg av og til kjører ens ærend til Lom for å gå på Bakeriet. Jeg bor ikke så langt unna. En del av brødene, kanelsnurrene og bollene får man kjøpt på Rema, Kiwi og lignende her også, men akkurat disse jordbærskolebrødene må man til Lom for å få tak i. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Dette skal visstnok være grunnoppskriften til Schakenda sine boller: |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Er det egg i vaniljekremen du lager? Jeg har laget egg- og melkefri vaniljekrem før, og den er god, men jeg er alltid på jakt etter flere oppskrifter. Vil prøve meg på disse, melk- og eggefrie. Ser jo dritgode ut!
|
|
|
#12 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg har laget et par versjoner vaniljekrem uten melk. Den ene er fra Uten melk og ser slik ut: |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Vet ikke om det var meg du spurte, men jeg elter iallefall alltid i maskin. Jeg er alt for lat til håndelting. Jeg har en god, gammel Electrolux assistent og den er genial til å elte store gjærdeiger. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Off the map.
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Den oppskriften der bør man ekte i maskin, og skal man elte for hånd, så kan man ikke bruke så kalde ingredienser. Det skal røres ganske godt. Den oppskrifta til Schakenda er sinnsykt god.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Fantastisk, tusen takk! Har du smakt den vaniljepuddingen fra Alpro? Den smaker som vaniljekrem, og ei jeg kjenner brukte den i skoleboller, ved å tilsette 1 ts no-egg per beger. Ble kjempebra. Så det vil jeg også prøve, den puddingen er jo fantastisk god.
|
|
|
#16 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg synes alle disse soya-produktene smaker helt forferdelig, så jeg spiser ikke sånt. Men melkeallergikeren vår spiser puddingen. Den kan jo sikkert også brukes sammen med pisket soyakrem for å få den litt luftigere. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Åh, men den puddingen smaker faktisk som vaniljekrem, flere av mine venner har falt pladask for den (de spiser melkeprodukter ellers). Jeg synes ikke alt er like godt (men har lært meg å like det meste), men den vaniljepuddingen er helt sinnssykt god. Den skulle bare være litt fastere i konsistensen.
|
|
|
#19 |
|
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jordbærene legges på rett før servering, ikke sant? Det funker vel ikke å fryse skolebrødene med bær på? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Skolebrødlignende boller med vaniljekrem og jordbær?Jeg hadde nok lagt dem på før servering og frøset dem ned uten ja, bærene får en annen konsistens når de tines, blir mye bløtere, mushy.
|
![]() |
|
|