Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp! Solosang/duett i begravelse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-07, 21:44   #1
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Hjelp! Solosang/duett i begravelse

Søstra mi og jeg er bedt om å synge en sang eller to i mormors begravelse. Det gjør vi gjerne, men aner ikke hva vi skal synge. Vi vil synge på norsk (evt. svensk), og det kan gjerne være en duett.
Min egen idemyldring ser foreløpig slik ut:
blomster, solnedganger, speider (mormor var speider i mange år), hav, natur, kjærlighet/omsorg/varme, Gud, savn...

Søstra mi er god til å synge. Jeg klarer meg greit nok. Er redd stemmen vil bli litt preget av stunden, så vi vil ikke ha noen alt for krevende saker.

Håper på litt hjelp her, for nå har jeg bladd gjennom hele haugen med sangbøker uten å finne noe.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:47   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp! Solosang/duett i begravelse

Noe av Eidsvåg, kanskje?

Gammel 09-04-07, 21:49   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Så skimrande var aldrig havet.. Evert Taube.

Så skimrande var aldrig havet
och stranden aldrig så befriande,
fälten, ängarna och träden, aldrig så vackra
och blommorna aldrig så ljuvligt doftande
som när du gick vid min sida
mot solnedgången, aftonen den underbara,
då dina lockar dolde mig för världen,
medan du dränkte alla mina sorger,
älskling, i din första kyss.

http://www.begravningar.se/musik/Spela.asp?LatID=321&

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:50   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Snufs. Så rørende forresten.

Gammel 09-04-07, 21:50   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bjørn Eidsvåg har mange fine.

Er det en barnesang hun pleide å synge for dere da dere var små som kan være aktuell?
Er det noen sanger hun pleide å synge for barna sine?

Hva hørte hun på av musikk selv?

Gammel 09-04-07, 21:51   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sang Eg Ser i begravelsen til bestefar. Den er lett å synge, selv med klumper i halsen.
Om dere kan, så få øvd en gang inne i kirken etter at kisten og alt er kommet på plass, men før de andre kommer. Det gjorde jeg, og hadde jeg ikke fått gjort det, så hadde jeg ikke klart å synge noe som helst.

Gammel 09-04-07, 21:52   #7
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sigvart Dagsland har også mange fine til en sådan stund.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:53   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Bred dina vida vingar
Lina Sandell-Berg

Bred dina vida vingar,
O Jesu, över mig
Och låt mig stilla vila
I ve och väl hos dig.
Bliv du min ro, min starkhet,
Min visdom och mitt råd
Och låt mig alla dagar
Få leva av din nåd.

Förlåt mig alla synder
Och två mig i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne,
En vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad
Oss alla, stora, små,
Och låt i frid oss åter
Till nattens vila gå.

Nydelig svensk salme, enkelt å finne tostemt arrangment på.

Gammel 09-04-07, 21:55   #9
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Denne sang vi i farmors begravelse:

Den fyrste song eg høyra fekk,
var mor sin song ved vogga.
Dei gode ord til hjarta gjekk.
Dei kunne gråten stogga.

Dei sulla meg så inderleg.
Så mjukt, så vent te sova.
Dei synte meg ein fager veg
utav vår vesle stova.

Den vegen ser eg enno tidt
når eg fær auga kvila.
Der stend ein engel, smiler blidt,
som berre ei kan smila.

Og når eg sliten trøytnar av,
i strid mot alt som veilar.
Eg høyrer stilt frå mor si grav,
den song som all ting heilar. BabyGuiden
DoktorOnline
SnartGravid
BarniMagen
Flere linker

Gammel 09-04-07, 21:55   #10
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg var nylig i en begravelse der den ene solisten sang "Den fyrste song". Det var virkelig vakkert og stemningsfullt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 21:57   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kom på 2 sanger jeg lærte når jeg gikk i speideren.
Den ene heter vel "Jeg løfter mine øyne opp mot himmelen" (eller noe sånn)
Den andre er:
Gud lær meg å se, at hvor jeg går følger du med
At dine øyne ser alt som meg skjer, alt som meg skjer.
(åsså er det flere vers selvsagt)

Utrolig hva som fester seg i toppetasjen.

Gammel 09-04-07, 21:58   #12
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg var nylig i en begravelse der den ene solisten sang "Den fyrste song". Det var virkelig vakkert og stemningsfullt.

Ja den skulle jeg akkurat til å foreslå.

Gammel 09-04-07, 22:01   #13
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Takk for forslaga. Jeg må synge litt gjennom her for å se om de kjennes rett. Kom gjerne med flere forslag.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Bjørn Eidsvåg har mange fine.

Er det en barnesang hun pleide å synge for dere da dere var små som kan være aktuell?
Er det noen sanger hun pleide å synge for barna sine?

Hva hørte hun på av musikk selv?

Mormor sang lite. Snakket med mamma, men hun kunne ikke hukse at hun sang noe særlig for henne heller. Tror mormor var mer tekstmenneske. Musikk var hun ikke så opptatt av.

Gammel 09-04-07, 22:05   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ave Maria - av Schubert har jeg sunget i flere begravelser

Nydelig duett av Pergolesi som heter Quando Corpus (her er teksten latin, men den er veldig passe for en begravelse, det er nest siste satsen i hans Stabat Mater) Den er veldig passende i stemning og ordlyd. Kan sende deg noter om det er interessant.

O Bli hos meg er også nydelig og passende for begravelser

Ellers er flere av Grieg passende - Våren f. eks. passer godt til årstiden også.

Enno ein Gong fekk eg Vetren å sjå
for Våren å røma;
Heggen med Tre som der Blomar var på,
eg atter såg bløma.
Enno ein Gong fekk eg Isen å sjå
frå Landet å fljota,
Snjoen å bråna og Fossen i Å
at fyssa og brjota.
Graset det grøne eg enno ein Gong
fekk skoda med Blomar;
enno eg høyrde at Vårfuglen song
mot Sol og mot Sumar.

Eingong eg sjølv i den vårlege Eim,
som mettar mit Auga,
eingong eg der vil meg finna ein Heim
og symjande lauga.
Alt det, som Våren imøte meg bar
og Blomen, eg plukkad',
Federnes Ånder eg trudde det var,
som dansad og sukkad',
Derfor eg fann millom Bjørkar og Bar
i Våren ei Gåta;
derfor det Ljod i den Fløyta eg skar,
meg tyktes at gråta.

Gammel 09-04-07, 22:14   #15
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som gammel speider hadde jeg gått for Kumba Yah (eller hva den nå heter).

Gammel 09-04-07, 22:17   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Som gammel speider hadde jeg gått for Kumba Yah (eller hva den nå heter).

Hvis det er en gammel speidersang så syntes jeg det hørtes veldig spesielt og flott ut.

Gammel 09-04-07, 22:25   #17
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Hvis det er en gammel speidersang så syntes jeg det hørtes veldig spesielt og flott ut.

Vi sang den alltid rundt leirbålet, og det var så fint. :mimrer:

Gammel 09-04-07, 22:40   #18
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det ikke en sang med nynorsk tekst som heter Nocturne?
Den er helt nydelig!

Jeg har teksten til den liggende et eller annet sted, vet jeg.

Gammel 09-04-07, 22:41   #19
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Takk for mange fine forslag. Pamina, vet du hvor jeg kan få tak i Bred dina vida vingar tostemt?

Ellers hadde Våren vært helt perfekt tekstmessig, men jeg tror den blir litt tøff å lære seg på en liten uke. -Jeg er ikke så klassisk trena at jeg tror jeg får den godt nok til. I hvert fall ikke med klumpen i halsen som jeg sikkert kommer til å ha. Søstra mi jobbet litt med å lære den tidligere, men så la hun den bort. Hun trodde ikke hun ville få den til på den lille uka som er fram til begravelsen.

Eg veit i himmelrik ein borg og Frøet er også sanger vi har tenkt på. Søster har sunget dem i begravelse før, og kjente seg trygg på dem.

Kom gjerne med flere ideer. Det var virkelig vanskelig å bestemme seg for noe.

Gammel 09-04-07, 22:43   #20
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det ikke en sang med nynorsk tekst som heter Nocturne?
Den er helt nydelig!

Jeg har teksten til den liggende et eller annet sted, vet jeg.

Tenker det er den svenske, Sov på min arm? Den er fin.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.