Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Elever mener nye skoleregler virker uutholdelige

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 11:38   #41
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elever mener nye skoleregler virker uutholdelige

Kjenner jeg knirker litt sammen med Mave, og er enig i Polyanna sin tankegang om at ungdomsskolen, skolen i seg selv, faktisk, en arbeidsplass.

Jeg ser ikke problemet i at det skal være andre regler for påkledning og oppførsel som gjelder på skolen enn i fritiden. Når man kommer på en arbeidsplass, er det ofte en viss kledskode man må følge, man må passe tiden og oppføre seg som forventet av arbeidsgiver. Hvorfor skal ikke skolen kunne forvente noe liknende?

Jeg, og fler fossiler, med meg, sliter faktisk litt med dette i barnehagehverdagen. Vi får ofte unge, uerfarne assistenter, første jobben de har etter skolen - "så de har noe å gjøre, mens de finner ut hva de vil bli."

Mye av hva vi må ta tak i er klesdrakt. Nei, det er ikke ok å gå i bikinitopp/bar overkropp ute, selv om det er sol - du er ikke på stranda, du er på jobb. Møkkete, hullete joggebukser er kanskje deilig å dasse rundt i, de sender ikke akkurat et signal om at du tar jobben på alvor. (Og jeg er snill, jeg tillater joggebukser, så lenge de er hele og forholdsvis reine, mange godtar ikke dette.)

Vi sliter og med assistenter som kommer når det passer dem, og går ti minutter før tida, fordi de bare skal... Jeg har opplevd å komme som nr 2 på jobb, og finne barnehagen med åpen dør, ja, men med lysene av og assistenten sovende på sofaen. Vedkommende fikk høre hvor glad hun/han skulle være at det var jeg som kom, og ikke en forelder.

Mobiltelefon og musikk på øret, det hører pauserommet til. (I hvertfall i barnehagen, det finnes ganske garantert arbeidsplasser hvor slikt ikke er noen hinder for å gjøre en god jobb.)

Å kle seg noenlunde anstendig - og da er det selvsagt en egen debatt om hva anstendig bekledning er, å oppføre seg på et vis som ikke får de rundt til å føle seg direkte pinlig berørt, å komme tidsnok, gjøre jobben sin og holde arbeidsdagen ut, er noe man bør ta for gitt når man kommer ut i arbeidslivet, så hvorfor skal ikke skolen gi en forsmak, en øvelsesarena, nettopp på dette?

Gammel 24-08-12, 11:46   #42
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Musikk er eg litt sånn så der til å ha nulltoleranse til. Eg bruker sjølv musikk når eg jobber på arbeidsom med fleire andre, for å lukke ute irriterande snufselydar og liknande frå kollegaer. Eg pleier bruke det litt som belønning, når dei spør om å høyre musikk. Så lenge det er god arbeidsro, er det greit at dei har på musikk, men i det det blir mykje fikling med telefonar eller dei driv med andre ting, er det bort med alle øyrepropper. Så akkurat det synest eg kanskje burde vere opp til den einskilde lærar å vurdere. Men det er kanskje ein slik ting som fører til mykje masing, viss ein seier nei?

Hos oss står det i reglementet at det er opp til den enkelte faglærer. Vi har diskutert det mye, og kommet fram til at det fungerer bra å gjøre det sånn. I noen av yrkesfagene har de lange økter hvor de sitter med selvstendig arbeid, de har lærere de ser ofte i løpet av uka og litt løsere rammer, og da får de ofte lov, har jeg skjønt. I andre yrkesfag er de på verksteder, og da kan det være direkte farlig å ha oppmerksomheten andre steder. Og så er det oss som har fellesfag på yrkesfag og ellers er mye på ST. I de små fellesfagene har man jo kortere økter og det går mer tid til igangsetting og avslutning, og ellers er det jo generelt mange beskjeder og sånt. Jeg gir beskjed om fra første stund at jeg ikke tillater musikk, med mindre vi har lange skriveøkter, og forklarer hvorfor vi må ha det sånn i mine fag. Det hender noen "glemmer seg" i starten, men så går det seg greit til. Det står jo i reglementet at jeg bestemmer, og det er ikke tilfeldig om de får lov eller ikke. Jeg synes det fungerer bra.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er greit at ungdomsskolen begynner å jobbe med at skolen er en arbeidsplass og at det krever en annen adferd enn fritid. Det har føringer på klær, adferd, og selvsagt på forsentkomming.

Jepp.

Gammel 24-08-12, 12:48   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jepp, jeg kan signere alt. Og jeg kan til og med tillate meg å høres så konservativ og gammeldags ut at jeg mener at det hadde vært flott om ungdommene nutildags hadde fokusert hakket mer på undervisningen og hakket mindre på å se supersexy ut. :knirk:

Medknirker.

Jeg tror også at reglene innerst inne oppleves som en lettelse for mange. Når det er tydelig at ungdommen ikke makter å sette sunne grenser for seg selv, så er det faktisk voksnes jobb å gjøre det. Og det skader aldri med litt perspektiv på "uutholdelig", selv i ung alder.

Gammel 24-08-12, 12:53   #44
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og av alle de nye reglene reagerer FAU mest på reaksjoner ved forsentkomming.

Gammel 24-08-12, 12:58   #45
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at det er et mindretall av foreldre og elever som finner reglene urimelige. De som roper frihetsberøvelse og urimelighet kunne nok med fordel stukket fingeren i jorda og virkelighetsorientert seg litt.

Gammel 24-08-12, 17:49   #46
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det var vel FAU som reagerte på regler ved forsentkomming.

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Jeg merker at jeg blir litt forbanna. Rett og slett. Hva er det for en ubrukelig gjeng med foreldre som sitter i FAU på den skolen der?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:04   #47
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns reglene er helt greie. Fint å slippe å se for mye av andres underbukser og bh-er, det har jeg alltid syntes. Musikk på øret i timene visste jeg ikke var lov noe sted. Om det ikke er forstyrrende for den som har det, så kan det fort lekke lyd og forstyrre andre. Pluss at det kan ta tid å oppnå kontakt.

Siden de har den regelen med klining og hender ned i bukser, så antar jeg at dette har vært et problem.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:54   #48
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

De var vel enige i de andre reglene da, men ønsket ikke å blandes inn selv i så mye utover det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:01   #49
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

De var vel enige i de andre reglene da, men ønsket ikke å blandes inn selv i så mye utover det.

Det stod vel at de var uenig i noen av de andre reglene også, men jeg synes det er ganske spesielt at foreldre reagerer på at skolen reagerer når elevene kommer for sent uansett.

Har forøvrig jobbet på en skole der elevene måtte ringe hjem fra kontoret når de kom for sent. Det var det mest effektive jeg har vært borti for å få bukt med forsentkomming. Å måtte ringe og forstyrre mamma eller pappa på jobb for å si at man hadde kommet for sent på skolen var såpass pinlig for de fleste at de passet tiden etter å ha ringt hjem en gang...

Gammel 24-08-12, 19:03   #50
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jammen meg helt greie regler.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 19:04   #51
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når Guttungen somler som verst på morgenen, bruker jeg si "greit, men husk at det er du som må forklare for læreren din at du kom forseint fordi det var du som somla!"

Det bruker få en rakett i baken på ham.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.