|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?Mennesker har jo alltid hatt skapelsesberetninger, for å forstå hvordan vi ble til og hvordan det hele henger sammen. I USA underviser man nå på mange skoler evolusjonsteori og bibelens skapelsesberetninger som to likeverdige "teorier".
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?Men jeg er litt usikker på tittelen, kjenner jeg.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?Jeg stusset veldig på tittelen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?Mm. Men i tillegg til å være en forklaring på Noen, så er også skapelsesberetningene veldig fine og "magiske" fortellinger i seg selv. Storslåtte og gisp-skapende. (Der er jo i og for seg den bibelske fortellingen veldig nøktern og prosaisk. "Den første dagen.... Den andre dagen....".
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?For meg blir bare skapertroen sterkere jo mer vitenskapen finner ut. Nå er jeg ingen kreasjonist og klarer ikke å forstå hvordan man kan tolke genesis bokstavelig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?
Så klart, jeg synes jo også det. Men med tanke på trådtittelen din - jeg skjønner fortsatt veldig godt hvorfor mange trenger skapelsesberetningen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvem trenger "magiske" skapelsesberetninger?Bibelens skapelsesberetninger er fascinerende litteratur. Språklig oppbygning og sjanger inviterer ikke til å leses bokstavelig. Ved bokstavelig lesning blir harmonien vanskelig siden de faktisk er selvmotsigende. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Åja, sånn.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Signeres. Jeg koste meg forresten med Bill Brysons "A Short History of Nearly Everything" i sommer. Naturvitenskap er utrolig fascinerende, og kommer ikke i konflikt med min tro på en skaper bak det hele. Tvert i mot.
|
|
![]() |
|
|