|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Ok å lese Harry Potter høyt på skolen? | |||
| Nei |
|
2 | 1,77% |
| Ja, fra 1. klasse |
|
19 | 16,81% |
| Ja, fra 2. klasse |
|
7 | 6,19% |
| Ja, fra 3. klasse |
|
51 | 45,13% |
| Ja, fra 4. klasse |
|
29 | 25,66% |
| Ja, fra 5. klasse |
|
8 | 7,08% |
| Ja, fra 6. klasse |
|
1 | 0,88% |
| Ja, i 7. klasse |
|
0 | 0% |
| Passer mække raker'ække |
|
1 | 0,88% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenTror dere noen foreldre vil bli sinte fordi det er hekseri/overnaturlig/djevelsk? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenEldste fikk den lest på sengekanten fra 2. klasse. Hun hadde sikkert tålt å lese boken et år tidligere, men vi brukte mye tid på å forklare ord og uttrykk, så derfor stemte jeg 2. klasse.
|
|
|
|
#23 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen
Ja, det sier seg jo selv!
|
|
|
#24 |
|
Crazy Cat Lady
|
Nei, man må begynne tidligere. Mi reiste jo tross alt på trollmannskole da hun ble 11, det ble så dårlig tid til å lese for henne de korte jule og sommerferiene
|
|
|
|
#25 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tviler jeg på. Såpass er vel innenfor det man må kunne forvente? |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJa, helt greit å lese første boken fra 1. klasse. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Nei, egentlig ikke, men det avhenger vel av alderen på barna. Jeg ville nok ikke lest HP som høytlesning i småskolen. Både for at de skal få utbytte av boka/klare å henge med, og fordi det er forskjell på barns fantasi/innlevelse, og hva de synes er skummelt/ekkelt. Ville nok ventet til 4.-5.klasse. Jeg leste første boka for poden i starten av 3.klasse, men det er noe helt annet å lese den en til en.
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Greit som i "det gjør ikke noe for meg" eller som i "den egner seg godt som høytlesning på første trinn"? For det siste gjør den virkelig ikke, det kunne jeg skrevet en avhandling om hvorfor. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Som det siste. Vi får bare være uenige om det. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Personlig pessimist
|
Kan du begrunne meningen din? Jeg sier ikke at ikke enkelte førsteklassinger kan ha glede av Harry Potter, men som høytlesning på 1. trinn? Jeg tviler sterkt.
|
|
|
|
#32 |
|
One of These Days
|
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg stemte 5.klasse, for bøkene har et stort persongalleri og en mer kompleks handling. Dessuten ville jeg selvfølgelig dratt inn sjangertrekk for fantasy og jeg føler at tidligere enn 5.klasse ville vært tidlig å jobbe ordentlig med boka. Vet også om en del 5.klasser som ville falt av lasset, men ville sikkert hengt med lengre og kanskje hele boka ved høytlesing og gjennomgang av boka. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenI første klasse leser vi MammaMø, Pulverheksa og Gubben og katten til stor fryd for alle. Noen av Roald Dahls bøker, som Giraffen og Pelli og jeg, morer også stort. La barn være barn en liten stund til. Harry Potter blir ikke borte.
|
|
|
#34 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenDen første boka er mye enklere enn de senere. Jeg ville tre de fleste kunne ha utbytte av den i andre trinn. Jeg stemte tredje trinn, jeg tror det passer enda bedre der enn i andre trinn. Så spørs det om man skal ta bok nummer to også innen rimelig tid. Den er jo mer avansert og det bør vel ikke være for langt opphold mellom bøkene.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenUt fra erfaringene fra mine unger, tror jeg tredje klasse er det rette tidspunktet. Ikke før i hvert fall, det blir for langtekkelig, og så blir de ukonsentrerte. |
|
|
|
#36 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenVi leste første bok for storebror i fjor, 2. trinn. Han er vant til større og tyngre bøker uten bilder. Men som høytlesing for klassen svarte jeg 4. trinn, for at alle skal være med. Regner ikke med at alle er like almendannete som min sønn.
|
|
|
#37 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen... Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 16:44. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Kontrollfrik
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenMiley, har du lest mye for fem-seksåringer i stor gruppe? |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenHarry Potter fra første klasse. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJa, fra rundt 3. trinn.
|
![]() |
|
|