|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#43 |
|
Leser
|
Sv: Hvorfor fleece?
Jeg vil tro at grunnen til de lager og folk kjøper fleece av petrolium i hovesak er at prisen blir lavere. Det er generelt sett grunnen til til all bruk av syntetiske stoffer fremfor naturlige stoffer. (Det er noen unntak, feks så anbefaler de ikke ren bomullstråd, men polyester hvis du syr klær, for polyestertråden er sterkere.) Jeg har akkurat kjøpt den første ullbuksa på nøstebarn, så hvis jeg blir frelst (hvem vet?) så kanskje jeg kjøper noe i ullfleece derifra også.
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvorfor fleece?Nuvel, ganske mange tekniske stoffer som brukes til trening lages av syntetiske stoffer fordi man da oppnår tekniske egenskaper man ikke får til med naturstoffer, for eksempel pustende eller vanntette.
|
|
|
#46 |
|
Skal rømme
|
Sv: Hvorfor fleece?I tillegg til det som allerede er nevnt så tørker fleece også fort, og har lav vekt. Det gjør at det kan være veldig aktuelt å ha med på turer i naturen osv.
|
|
|
#47 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor fleece?Lett å pakke i sekken, ja, og tørker fort. Og billigere enn ull. Jeg har én fleecejakke (egentlig innerdelen av en gammel allværsjakke), og den er grei å stappe i sekken som ekstra hvis jeg skal på tur og tenker at det kan bli kaldt. Jeg er glad i å gå i ull og ser ikke behovet for mye fleeceklær for min del, men jeg ser poenget dersom man skal drive med ting man blir skitten av.
|
|
|
#48 |
|
Erfaren nok
|
Denne bruker jeg ikke som mellomlag da. Jeg bruker den vår/sommer/høst, når jeg går tur. Eller innendørs som «kosejakke».
|
|
|
#49 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Hvorfor fleece?Når det er vinter og kaldt synes jeg hjemmestrikk i ull er suverent som mellomlag på ungene. (Det er dog ikke jeg som står for strikkinga. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#51 |
|
Leser
|
Det er en del egenskaper som du ikke kan oppnå med naturfibre. Typisk er det:
Ullen til nøstebarn er jo ikke behandlet med noe som helst, innkludert møllmiddel. Jeg ser at det kan være en del fordeler med det for allergikere, miljø etc. Men man fjerner jo alt som har gjort ull lettere å vedlikeholde ... Er spent på hva jeg vil synes etterhvert som ullbuksen har vært i bruk.
|
|
|
#52 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor fleece?Jeg er veldig fornøyd med min Bergans-fleece, og liker bedre fleece enn tykkere ullplagg. Tynn ull har jeg alltid innerst, men fleece er best hvis det er litt kjølig, men ikke regner. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvorfor fleece?Sånn jakke som den Nessie la inn bilde av virker jo praktisk og grei da, og jeg ser fordelen med at den tåler hardere vasking enn ull. Men blir det ikke mye statisk elektrisitet og sprakende hår? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Leser
|
Vet du merket?
|
|
|
#55 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nope, jeg har den jo også. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
De jakkene Hiawata har fra Stormberg er utrolig statiske, men min tynne fra Norrøna og en tykkere med ull utenpå og fleece inni fra Bergans er ikke det. Jeg har også en tynn fleecegenser av obskurt merke som jeg kun bruker til trening og parsellarbeid, og den er superstatisk. Det er kjempeekkelt.
|
|
|
#58 |
|
Erfaren nok
|
Nei, det har jeg aldri merket.
|
|
|
#59 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hvorfor fleece?Fleece er godt. Jeg har 5 Stormberggensere og 1 foret fleecejakke. Bruker nesten ikke ull, for det klarer jeg dårlig. Men bruker fleece hele året. |
|
|
|
![]() |
|
|