Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvorfor fleece?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 21:40   #41
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor fleece?

Jeg har denne fra Bergans, og den finnes ikke klam. Jeg synes den er deilig å ha på både ute og inne.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 22:48   #42
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Syntetisk fleece er ekkelt! Ullfleece er deilig!

Gammel 22-09-12, 23:03   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Selvfølgelig, jeg bare lurte på om det var noe magisk med fleece som jeg ikke hadde skjønt.

Jeg vil tro at grunnen til de lager og folk kjøper fleece av petrolium i hovesak er at prisen blir lavere. Det er generelt sett grunnen til til all bruk av syntetiske stoffer fremfor naturlige stoffer. (Det er noen unntak, feks så anbefaler de ikke ren bomullstråd, men polyester hvis du syr klær, for polyestertråden er sterkere.) Jeg har akkurat kjøpt den første ullbuksa på nøstebarn, så hvis jeg blir frelst (hvem vet?) så kanskje jeg kjøper noe i ullfleece derifra også.

Fleece som stoff er jo mer vann og vindtett enn strikkete plagg som blir hullete, og så rakner det ikke. Det er jo også tettere og henger seg ikke opp i all mylig kvist og kvas.

Gammel 23-09-12, 16:33   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nuvel, ganske mange tekniske stoffer som brukes til trening lages av syntetiske stoffer fordi man da oppnår tekniske egenskaper man ikke får til med naturstoffer, for eksempel pustende eller vanntette.

Gammel 23-09-12, 16:48   #45
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg setter pris på tekniske stoffer i treningstøy, så jeg er ikke fanatisk på naturmaterialer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 17:15   #46
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

I tillegg til det som allerede er nevnt så tørker fleece også fort, og har lav vekt. Det gjør at det kan være veldig aktuelt å ha med på turer i naturen osv.

Gammel 23-09-12, 17:27   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lett å pakke i sekken, ja, og tørker fort. Og billigere enn ull. Jeg har én fleecejakke (egentlig innerdelen av en gammel allværsjakke), og den er grei å stappe i sekken som ekstra hvis jeg skal på tur og tenker at det kan bli kaldt. Jeg er glad i å gå i ull og ser ikke behovet for mye fleeceklær for min del, men jeg ser poenget dersom man skal drive med ting man blir skitten av.

Gammel 23-09-12, 19:17   #48
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har denne fra Bergans, og den finnes ikke klam. Jeg synes den er deilig å ha på både ute og inne.

Denne bruker jeg ikke som mellomlag da. Jeg bruker den vår/sommer/høst, når jeg går tur. Eller innendørs som «kosejakke». Den er for tykk til å ha som mellomlag synes jeg.

Gammel 23-09-12, 19:28   #49
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Når det er vinter og kaldt synes jeg hjemmestrikk i ull er suverent som mellomlag på ungene. (Det er dog ikke jeg som står for strikkinga. )

Nå på høsten synes jeg det kjekt med fleecejakker, de varmer og de kan vaskes helt uten nåde i forhold til hva ull kan. Gutta mine var fulle av jord, mose, barnåler og hvem vet hva da de kom hjem i ettermiddag, og da er jeg glad det er noe som bare kan hives i maskina og som kostet 100-lappen på XXL, og ikke ullfleece til 500 kroner plagget fra Nøstebarn som helst bare skal lufttørkes rent, alternativt håndvaskes skånsomt av Benedikterinernonner med hjemmelaget såpe av sitron og stjernestøv.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 19:30   #50
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

ikke ullfleece til 500 kroner plagget fra Nøstebarn som helst bare skal lufttørkes rent, alternativt håndvaskes skånsomt av Benedikterinernonner med hjemmelaget såpe av sitron og stjernestøv.

Du kan få sagt det!

Gammel 23-09-12, 23:12   #51
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nuvel, ganske mange tekniske stoffer som brukes til trening lages av syntetiske stoffer fordi man da oppnår tekniske egenskaper man ikke får til med naturstoffer, for eksempel pustende eller vanntette.

Det er en del egenskaper som du ikke kan oppnå med naturfibre. Typisk er det:
- Elastikk (til en viss grad har dette også med måten stoffet er laget på. Strikk er mer elastisk enn vevete stoffer feks, men du kan aldri få like mye elastikk i et rent naturstoff som du kan i et stoff som er rent syntetisk eller bladet)
- Vanntett. Som du også nevner her, det finnes ingen vanntette naturstoffer. Det nærmeste jeg kan komme på i farten er "sjømannsvotter". Strikkete votter i ull med lanolin som er tovet. Og det blir ikke akkurat som en regnkåpe ...
- Styrke. Syntetiske fibre er mye sterkere fordi de ikke er brutt (en polyestertråd er en eneste laaaang tråd). Silke er det naturfibret som er sterkest.

Men mye av egenskapene i teknisk tøy (jeg er litt i stuss over det navnet må innrømme det ) går jo også på utførelsen. Feks så synes jeg dette med tapete sømmer er et godt eksempel på det. Etter at sømmen er sydd så legges det et tapelag over. Utrolig mye gøy teknologi i teknisk tøy.

Opprinnelig lagt inn av C

ikke ullfleece til 500 kroner plagget fra Nøstebarn som helst bare skal lufttørkes rent, alternativt håndvaskes skånsomt av Benedikterinernonner med hjemmelaget såpe av sitron og stjernestøv.

Ullen til nøstebarn er jo ikke behandlet med noe som helst, innkludert møllmiddel. Jeg ser at det kan være en del fordeler med det for allergikere, miljø etc. Men man fjerner jo alt som har gjort ull lettere å vedlikeholde ... Er spent på hva jeg vil synes etterhvert som ullbuksen har vært i bruk.

Gammel 23-09-12, 23:15   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med min Bergans-fleece, og liker bedre fleece enn tykkere ullplagg. Tynn ull har jeg alltid innerst, men fleece er best hvis det er litt kjølig, men ikke regner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 23:20   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn jakke som den Nessie la inn bilde av virker jo praktisk og grei da, og jeg ser fordelen med at den tåler hardere vasking enn ull. Men blir det ikke mye statisk elektrisitet og sprakende hår?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 23:27   #54
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke erfaring med den jakken, men en del fleece av god kvalitet er behandlet slik at de er antistatiske.
Jeg merker stor forskjell på ulike fleeceplagg der. Mannen har arbeidsklær i fleece og de er helt antistatiske. Noe annet utgjør risiko.

Vet du merket? Jeg er veldig interessert i antistatiske klær.

Gammel 23-09-12, 23:29   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn jakke som den Nessie la inn bilde av virker jo praktisk og grei da, og jeg ser fordelen med at den tåler hardere vasking enn ull. Men blir det ikke mye statisk elektrisitet og sprakende hår?

Nope, jeg har den jo også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 23:30   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vet du merket? Jeg er veldig interessert i antistatiske klær.

Wenaas

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 23:40   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De jakkene Hiawata har fra Stormberg er utrolig statiske, men min tynne fra Norrøna og en tykkere med ull utenpå og fleece inni fra Bergans er ikke det. Jeg har også en tynn fleecegenser av obskurt merke som jeg kun bruker til trening og parsellarbeid, og den er superstatisk. Det er kjempeekkelt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 10:39   #58
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Nei, det har jeg aldri merket.

Jeg bruker den mye. Hele året. Og så har jeg en tynnere en som jeg bruker som mellomlag når jeg har jakke på.

Gammel 24-09-12, 11:15   #59
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Fleece er godt. Jeg har 5 Stormberggensere og 1 foret fleecejakke. Bruker nesten ikke ull, for det klarer jeg dårlig. Men bruker fleece hele året.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:23   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kombinere billige fleeceplagg med ull er den verste kombinasjonen i forhold til å bli statisk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.