Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken skole til 6-åringen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 22:44   #21
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken skole til 6-åringen?

Jeg synes jeg kan fornemme at de fleste synes den store skolen jeg snakker om, ikke er spesielt stor. Og det er sikkert noe i det med større lærerstab/inspirerende miljø etc.
Jeg er bare redd for at jenta mi skal forsvinne i mengden, i og med hun er så stille og sjenert. Jeg var, og er fremdeles, slik selv, og ville kanskje hatt det bedre i et mindre miljø.

Det beste hadde nok vært, som noen skrev, å besøke skolene for å "fornemme" litt. Det kan desverre ikke la seg gjøre. Så jeg får ringe og stille noen kloke spørsmål, og prøve fornemme på den måten.

SFO´en i den integrerte institusjonen kan jeg bare ringe, for å høre om/hvor mange det er fra skole 1. Ellers kan jeg bare benytte skolens egen SFO.

Tusen takk alle som delte sine meninger omkring dette

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 22:49   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hun er stille og sjenert an det like gjerne skje at hun finner likesinnede på en stor skole, og kanskje ingen på en liten. Til syvende og sist er det personvhengig. Hvis den store skolen har godt personale kan den være best, eller omvendt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 23:05   #23
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På ungene mine sin skole er det ca.170 elever, og det er stort sett en klasse pr trinn, med et eller to unntak.
På trinnene mine barn går på så er det kun en klasse, og jeg syns det er veldig fint.
Vi blir godt kjent med både elever og foreldre og det syns jeg er kjempeviktig. Det er masse ressurssterke foreldre og det var bl.a. mellom 90-100% oppmøte på foreldremøtene vi var på i høst. Det er et veldig godt foreldresamarbeid og innimellom har vi mamma-kvelder sammen for å bli bedre kjent.

Jeg har bare lovord å si om mindre skoler, det eneste er at det er kun hvite, norske barn som går der. Innvandrerbarna går på de to skolene i sentrum av praktiske årsaker. Akkurat det tror jeg barna mine hadde hatt godt av, men man kan ikke få alt.

Så tommel'n opp for små bygdeskoler.

Gammel 10-10-12, 23:20   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alt du nevner på en stor skole, Smash. Pluss innvandrerelever.

Gammel 10-10-12, 23:28   #25
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

På ungene mine sin skole er det ca.170 elever, og det er stort sett en klasse pr trinn, med et eller to unntak.
På trinnene mine barn går på så er det kun en klasse, og jeg syns det er veldig fint.
Vi blir godt kjent med både elever og foreldre og det syns jeg er kjempeviktig. Det er masse ressurssterke foreldre og det var bl.a. mellom 90-100% oppmøte på foreldremøtene vi var på i høst. Det er et veldig godt foreldresamarbeid og innimellom har vi mamma-kvelder sammen for å bli bedre kjent.

Jeg har bare lovord å si om mindre skoler, det eneste er at det er kun hvite, norske barn som går der. Innvandrerbarna går på de to skolene i sentrum av praktiske årsaker. Akkurat det tror jeg barna mine hadde hatt godt av, men man kan ikke få alt.

Men det er forskjell på 90 og 170, Smash. 170 er stort nok, etter min mening. 90 er for lite.

Gammel 10-10-12, 23:32   #26
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har barn på en liten skole (under 100 elever). Vi og ungene er kjempefornøyd med skolen. Små klasser, oversiktlige forhold, og mange vennskap på tvers av trinnene. SFO har rundt 30 barn, og er fantastisk. For A4 barn tror jeg det er den beste skolen i hele verden ( ). For barn som faller litt utenfor, eller trenger ekstra ressurser - not so much. En annen ting er at elevmassen er veldig homogen. Nesten alle har samme bakgrunn, rimelig oppegående og ressurssterke foreldre, osv. Dette gjør at det blir veldig tydelig når noen ikke er helt som alle andre, det er ikke alltid like positivt.

For meg ville det viktigste argumentet vært hvor barna i nabolaget går (i den grad det er et nabolag på et småbruk) tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 23:33   #27
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er forskjell på 90 og 170, Smash. 170 er stort nok, etter min mening. 90 er for lite.

Gammel 10-10-12, 23:36   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"90 er for lite" er da veldig bastant!

Til TripptrappTREsko: spør skolene om å få snakke med FAU-leder, og klassekontakt for den klassen jenta di skal inn i. For begge skolene. Hør om hva de gjør med skolemiljø, om de har hatt mobbesaker og hvordan det i så fall har blitt håndtert (sier de at de aldri har hatt mobbesaker så er det sant å si litt mistenkelig...), og spør klassekontakten om jentemiljøet, om det er klikkete, hvor mange jenter det er på trinnet, om de leker på tvers av trinn, hvor elevene bor hen, særlig jentene. Om de går sammen til skolen, om de har vennegrupper, og om hvordan det i så fall fungerer.

Det bør gi deg en ganske bra magefølelse på hva som er riktig. Jo flere du snakker med, jo flere biter vil falle på plass.

Gammel 10-10-12, 23:46   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Bortsett fra at elevene er delt i tre grupper på første trinn og to de senere årene, har vår skole alt det du nevner. Det er ca. 300 elever på skolen. Minus "mammakvelder" da. Gud forby! Vi har "foreldrekvelder" da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:00   #30
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

Standard

Jeg tenker jeg lager en ringeliste i morgen og setter i gang.

Jeg vurderer også om jeg kanskje skal være så frekk å ringe "naboene" (vi er ute på landet), for å høre om de har barn og hvilken skole osv (gusj, når jeg skriver det her synes jeg faktisk det høres litt MERKELIG ut? Vil kanskje for evig stemple meg som "den rare norske dama". Nei, den må jeg tenke på. Ligner meg egentlig ikke).

Skal så sies at mannen min holder en knapp på den store skolen pga egne erfaringer.
Et av mannens argumenter var forresten at større skoler (som det var for hans skole i sin tid) har flere ressurser til utstyr/lokaler... Det har han jo kanskje rett i. Men hvor stor rolle spiller det egentlig for et barn på barneskolen, at det har et fysikk- eller kjemilaboratorium?
Da vekter jeg det heller mere, at skolen/SFO har samarbeide med kulturskolen for eksempel.

Gammel 11-10-12, 00:03   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ca 400 elever på skolen, litt mer enn 20 i klassen, i fjor var de 15 bare og 8 jenter. Jeg tror jeg hadde valgt skole 1, men det ville kommet litt an på hvor nabobarna går. Det kan kanskje bli vanskelig å finne seg venner om det er en bitteliten skole tenker jeg?

Gammel 11-10-12, 00:15   #32
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av TripptrappTREsko, her.

Jeg vurderer også om jeg kanskje skal være så frekk å ringe "naboene" (vi er ute på landet), for å høre om de har barn og hvilken skole osv (gusj, når jeg skriver det her synes jeg faktisk det høres litt MERKELIG ut? Vil kanskje for evig stemple meg som "den rare norske dama". Nei, den må jeg tenke på. Ligner meg egentlig ikke).

Skal så sies at mannen min holder en knapp på den store skolen pga egne erfaringer.
Et av mannens argumenter var forresten at større skoler (som det var for hans skole i sin tid) har flere ressurser til utstyr/lokaler... Det har han jo kanskje rett i. Men hvor stor rolle spiller det egentlig for et barn på barneskolen, at det har et fysikk- eller kjemilaboratorium?
Da vekter jeg det heller mere, at skolen/SFO har samarbeide med kulturskolen for eksempel.

Kanskje skolenes administrasjon kan svare på om det finnes nabobarn som går på skolene? Jeg tror heller jeg ville forsøkt den veien.

Her vi bor er det den største skolen i kommunen som har mest samarbeid med kulturskolen. Men dette varierer jo, så jeg tror jeg ville tatt telefonen fatt og ringt skolene og be de fortelle om skolene sine. Jeg ble iallefall beroliget da vi var på felles foreldremøte før skolestart hvor rektor fortalte litt om hva akkurat vår skole fokuserer på, verdiene de jobber etter, målene etc.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 00:19   #33
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av TripptrappTREsko, her.

Jeg tror ikke nødvendigvis større skole betyr flere ressurser altså. Det kan variere veldig tror jeg. Vår bittelille skole har matematikklab, eget musikkrom, grupperom, smartboards i alle klasserom og egen pc til hver elev. Naboskolen som er mye større har knapt klasserom til alle, og kan se langt etter full pc-dekning, selvom det er samme kommune.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 12:27   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er rart å ringe naboene, jeg, om du gjør det hyggelig!

Gammel 11-10-12, 13:07   #35
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes heller ikke det er rart å ringe naboene, altså. Men jeg forstår at hun kan synes det kjennes litt rart ut å gjøre det. Jeg er litt sjenert selv.
Om jeg selv mottok en slik tlf, ville jeg tenkt at det var hyggelig og helt ok.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 14:16   #36
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

Standard

"Hastesak" avblåst - inntill videre

Har snakket med skolene, og de synes det er like greit at vi avlegger besøk ved ankomst dejlige Danmark. Selv om det blir tett opptil juleferien, spiller det ingen rolle. De garanterer plass, selv på den skolen vi egentlig ikke hører til. Kort varsel ingen hindring. Hyggelige folk forresten.

Så jeg trenger egentlig ikke fundere mer nå. Nå kan jeg vente til jeg har vært på "fornemme-besøket" i desember.

Men alle deres svar har overhodet ikke vært forgjeves! Takker og bukker

Gammel 11-10-12, 14:38   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så bra! Ingenting er bedre enn litt eksrta tid og ordentlig inntrykk før man bestemmer seg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.