|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Synes 1800 var i drøyeste laget. Har vel strukket meg til 12-1300 tidligere.
![]() |
#42 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?
Jeg synes det er ekkel forbruksmentalitet å støtte noen av billigkjedene. Både av menneskelige og miljøhensyn, men også fordi det i større grad stimulerer til bruk-og kastmentalitet.
![]() |
#43 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Jeg har aldri brukt over 500,- på en jakke, hverken til meg selv eller ungene. Økonomien tillater det ikke, og hva i alle dager skal vi med dyre og snobbete merker når vi er fornøyd med det vi får brukt eller på tilbud til en helt annen pris ?
![]() |
#44 |
Personlig pessimist
|
Ja, det er jo virkelig store forskjeller. Vår 7-åring bruker 116-122 i klær og 29-30 i sko. Da har de vokst veldig forskjellig på de 7 årene, for alle begynner jo nokså likt.
![]() |
![]() |
#46 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Vel, da får jeg vel leve med det frem til jeg får meg en fast og relativt godt betalt jobb da. På mitt knøttlille student- og NAV-budsjett er det fullstendig uaktuelt å kjøpe noe som helst klesplagg som koster 1800 kroner.
![]() |
![]() |
#47 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg kjøper både brukt, arver og fra kjedebutikkene. Det er sikkert noe man må betale mer for mht kvalitet, men jevnt over klarer en sjuåring fint å holde seg god og varm i 15min på vei til skolen med jakke fra Cubus e.l. De fleste billigere vinterdresser enn 1500 kr holder en unge tørr og varm i friminutt eller i en-to timer ute i barnehagen. Og hva snakker man om egentlig, det er vel masseproduksjon i billigere land av disse dyrere klærne også.
![]() |
#48 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Er det nødvendigvis snobbete å bruke penger på klær? Det kan ikke handle om å være kvalitetsbevisst, comforthensyn og ønsket om å prioritere dette fremfor annet?
![]() |
#49 |
ej ikke møjkets heije
|
Hvis det er noen trøst, så lever jeg helt godt med det på to helt ålreite lønninger også. Jeg synes ikke det er bruk og kast-mentalitet å kjøpe en jakke som passer når man har vokst fra den man hadde.
![]() |
![]() |
#50 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Jeg tror neppe vi kan beskyldes for å være snobbete. Det meste av mine klær er fra H&M, rett og slett for de har den greieste nettbutikken.
![]() |
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Bor i samme område som Niobe og har samme kriterier: Gode ytterklær da vi er mye ute hele året. Eldste går til og fra skolen uansett vær, gjorde det i fjor også. Yngste arver mye klær, så hans klesbudsjett er lite. Eldste arver ikke etter noen, men jeg gir videre klær etter begge til venner, til innsamling til Ukraina osv.
![]() |
#52 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Det der "vi betaler for kvalitet" våset er bare en dårlig unnskyldning for å rettferdiggjøre dyre kjøp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
maler
|
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Å betale for kvalitet er ikke vås synes jeg. Men det er sjelden de aller dyreste klærne som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Når det gjelder yttertøy synes jeg man vinner mye på å betale for det som ikke er billigst. Men fra det middels dyre til det dyreste vinner man lite kvalitet når det ikke er ekstrembruk vi snakker om. Det gjelder egentlig mye vanlig tøy også. Jeg har brent meg på å spare på barnesko. Og luer. Jeg har lært meg å kjøpe det jeg vet fungerer istedenfor. Helst på salg, for jeg liker ikke nødvendigvis prisen selv om jeg liker produktene.
![]() |
#54 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Jeg stusser litt over svarene i denne tråden og øvrige tråder på forumet her.
![]() |
#56 |
Personlig pessimist
|
Nei, det er ikke det. Jeg er helt sikker på at en god skalljakke til rundt tusenlappen holder bedre i ruskevær enn en billig jakke til 300 kr. Derimot er jeg ikke like sikker på om en jakke til 2000 kr holder bedre enn den som koster halvparten.
![]() |
![]() |
#57 |
ej ikke møjkets heije
|
Ungene mine har hatt både Isbjørn of Sweden, Troll og Reima tec i massevis. Men jeg har aldri betalt full pris for det. Jeg er en kløpper til å handle på salg (så god at naboene mine ler av meg der jeg kommer strålende fornøyd med dress for kommende vinter i april).
![]() |
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Jeg syns ikke det er noe i veien med å kjøpe kvalitet. Forskjellen på å kjøpe en sofa til 70' og en barnejakke til 18' er at barnejakka må byttes ut neste sesong. Sofaen er mest sannsynlig ment å vare livet ut. Jeg er ikke helt uenig i at pris følger kvalitet, men alt har et tak. Parajumpers, CG eller bergans er ikke proporsjonalt mye bedre enn mange billigere merker og man betaler da kun for merket. Og det syns jeg er snobberi.
![]() |
#59 |
~~~~~~~
|
De som kjøper er kanskje de samme som selger jakken på finn.no til
![]() |
#60 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?Jeg kunne gjort det, hvis jeg virkelig syntes det var verdt det, dvs at den var vindtett, vanntett og varm. Og veldig fin. Hittil har jeg ikke gjort det, for 5-åringen vokser ut av det meste hvert halvår, kan jo ikke satse på at jakka holder i to år. Hun må først bli så stor at hun ønsker seg en slik jakke og så kunne det blitt julegave. Foreløpig går klesønskene hennes i glitterlongs fra Lindex.
![]() |
|
|