Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-12, 22:17   #41
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem kjøper barnejakker til kr 1800?

Synes 1800 var i drøyeste laget. Har vel strukket meg til 12-1300 tidligere.

Ellers er det jo veldig forskjellig hvor fort de vokser. Min gutt har måttet ha alt nytt hver sesong. Jeg ser han er et hode høyere enn vennen som er et år eldre. I tillegg har en flere nummer større sko enn to av vennene. Han er 7 år og bruker 134 i klær og 35 i sko. Og da er str under det for lite.

Gammel 14-10-12, 22:18   #42
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo ikke et reelt tema, det er ikke kun en jakke til 1800 kr her i verden som er vann-og vindtett. Jeg synes det er snobbete å kjøpe rådyre plagg til unger pga merke eller bare fordi man kan. Ekkel forbruksmentalitet. Vi kan, men gjør det absolutt ikke. Det er bare tull å påsto at kun dyre merker har dithen og datten, jeg har i 10 år kjøpt billigere merker som duger mer enn nok.

Jeg synes det er ekkel forbruksmentalitet å støtte noen av billigkjedene. Både av menneskelige og miljøhensyn, men også fordi det i større grad stimulerer til bruk-og kastmentalitet.

Det er bare tull å påstå at billigere meker alltid kan hamle opp med det som er litt dyrere også.
Med det mener jeg ikke at alt dyrt er bra, men man må som regel betale mer for kvalitet.

Gammel 14-10-12, 22:18   #43
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri brukt over 500,- på en jakke, hverken til meg selv eller ungene. Økonomien tillater det ikke, og hva i alle dager skal vi med dyre og snobbete merker når vi er fornøyd med det vi får brukt eller på tilbud til en helt annen pris ?

Gammel 14-10-12, 22:19   #44
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Han er 7 år og bruker 134 i klær og 35 i sko. Og da er str under det for lite.

Ja, det er jo virkelig store forskjeller. Vår 7-åring bruker 116-122 i klær og 29-30 i sko. Da har de vokst veldig forskjellig på de 7 årene, for alle begynner jo nokså likt.

Gammel 14-10-12, 22:22   #45
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hva folk bruker penger på bryr meg midt på ryggen. Jeg håper det er gjensidig mht mitt pengebruk.

Gammel 14-10-12, 22:23   #46
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg synes det er ekkel forbruksmentalitet å støtte noen av billigkjedene. Både av menneskelige og miljøhensyn, men også fordi det i større grad stimulerer til bruk-og kastmentalitet.

Det er bare tull å påstå at billigere meker alltid kan hamle opp med det som er litt dyrere også.
Med det mener jeg ikke at alt dyrt er bra, men man må som regel betale mer for kvalitet.

Vel, da får jeg vel leve med det frem til jeg får meg en fast og relativt godt betalt jobb da. På mitt knøttlille student- og NAV-budsjett er det fullstendig uaktuelt å kjøpe noe som helst klesplagg som koster 1800 kroner.

Gammel 14-10-12, 22:27   #47
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg kjøper både brukt, arver og fra kjedebutikkene. Det er sikkert noe man må betale mer for mht kvalitet, men jevnt over klarer en sjuåring fint å holde seg god og varm i 15min på vei til skolen med jakke fra Cubus e.l. De fleste billigere vinterdresser enn 1500 kr holder en unge tørr og varm i friminutt eller i en-to timer ute i barnehagen. Og hva snakker man om egentlig, det er vel masseproduksjon i billigere land av disse dyrere klærne også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:28   #48
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Er det nødvendigvis snobbete å bruke penger på klær? Det kan ikke handle om å være kvalitetsbevisst, comforthensyn og ønsket om å prioritere dette fremfor annet?

Jeg er jo av og til litt snobbete. Men jeg anser ikke yttertøyet til meg og poden som snobbete. Det er nødvendigheter og jeg ønsker god kvalitet. Dermed betaler jeg også for det jeg synes er bra.
Vesker til mange tusen er snobberi. Det er ikke noe man kjøper ut i fra praktiske behov, men ut i fra et estetisk behov.
For meg er begge deler greit. Jeg synes folk kan få bruke det de måtte ha av penger på forbruk til akkurat hva de vil.
Jeg synes for eksempel ikke det er mer forkastelig å bruke 70 000 på en sofa fra Tannum enn å handle komplett stueinteriør på IKEA som man bytter ut om tre år.

Gammel 14-10-12, 22:30   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Vel, da får jeg vel leve med det frem til jeg får meg en fast og relativt godt betalt jobb da. På mitt knøttlille student- og NAV-budsjett er det fullstendig uaktuelt å kjøpe noe som helst klesplagg som koster 1800 kroner.

Hvis det er noen trøst, så lever jeg helt godt med det på to helt ålreite lønninger også. Jeg synes ikke det er bruk og kast-mentalitet å kjøpe en jakke som passer når man har vokst fra den man hadde.

Vi gir den videre i arv etterpå, men knerten har ikke noen å arve fra. Men jeg kjøper jo en del brukt til ham her inne.

Gammel 14-10-12, 22:32   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror neppe vi kan beskyldes for å være snobbete. Det meste av mine klær er fra H&M, rett og slett for de har den greieste nettbutikken. Til barna handler jeg også en del fra H&M, men særlig bukser er litt vrient til smale gutter, og jeg liker ikke så godt glorete klær til dem. I tillegg har jeg handlet mye dansk på nett, til en billig penge. Minsten bruker stort sett heldresser enda.

Men vi bor værhardt til, og vi er mye ute. Poden går 1,1 km til skolen, og det har han brukt mellom 30 og 60 minutter på. Jo verre været er, jo lenger tid tar det jo gjerne. Vi trenger ordentlig vanntett yttertøy, og siden han lett blir klam så skal det også være pustende. Jeg skulle gjerne kjøpt billige jakker om de hadde holdt like godt, men enten er de mindre vanntette eller/og mindre pustende. Reima og Bergans har vi god erfaring med, det er lett å finne på salg, så da synes jeg det er helt ok. Nå har vi også en til som kan arve. Jeg hadde ikke betalt 1800 kr for en jakke, for det er helt unødvendig. Jeg finner gode jakker til langt lavere pris.

Gammel 14-10-12, 22:37   #51
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Bor i samme område som Niobe og har samme kriterier: Gode ytterklær da vi er mye ute hele året. Eldste går til og fra skolen uansett vær, gjorde det i fjor også. Yngste arver mye klær, så hans klesbudsjett er lite. Eldste arver ikke etter noen, men jeg gir videre klær etter begge til venner, til innsamling til Ukraina osv.

Fjorårets jakke fra POP sponset snill mormor. Tror den kostet rundt en tusenlapp, mer enn nok og i overkant av hva jeg ville betalt. Den passer denne vinteren også og kan nok arves av yngste (selv om det blir mange år til siden de vokser på ulikt).

Gammel 14-10-12, 22:40   #52
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det der "vi betaler for kvalitet" våset er bare en dårlig unnskyldning for å rettferdiggjøre dyre kjøp.
Mine fire barn får ikke 1800-kroners jakker, ikke jeg og mannen heller. Likevel klarer vi oss fint gjennom både vintre, høst, vår og sommer uten å bli kalde eller våtere enn andre. Blir det for kaldt, er det ikke verre enn å ta på seg en ulltrøye under.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:45   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å betale for kvalitet er ikke vås synes jeg. Men det er sjelden de aller dyreste klærne som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Når det gjelder yttertøy synes jeg man vinner mye på å betale for det som ikke er billigst. Men fra det middels dyre til det dyreste vinner man lite kvalitet når det ikke er ekstrembruk vi snakker om. Det gjelder egentlig mye vanlig tøy også. Jeg har brent meg på å spare på barnesko. Og luer. Jeg har lært meg å kjøpe det jeg vet fungerer istedenfor. Helst på salg, for jeg liker ikke nødvendigvis prisen selv om jeg liker produktene.

Gammel 14-10-12, 22:48   #54
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å betale for kvalitet er ikke vås synes jeg. Men det er sjelden de aller dyreste klærne som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Når det gjelder yttertøy synes jeg man vinner mye på å betale for det som ikke er billigst. Men fra det middels dyre til det dyreste vinner man lite kvalitet når det ikke er ekstrembruk vi snakker om. Det gjelder egentlig mye vanlig tøy også. Jeg har brent meg på å spare på barnesko. Og luer. Jeg har lært meg å kjøpe det jeg vet fungerer istedenfor. Helst på salg, for jeg liker ikke nødvendigvis prisen selv om jeg liker produktene.

Jeg merker selv stor forskjell på den billigste ytterjakken min og den dyreste,så nei det er ikke bare vås at man betaler for kvalitet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:48   #55
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stusser litt over svarene i denne tråden og øvrige tråder på forumet her.
Jeg mener å huske at endel av barna her går i parkdresser fra Troll, Reima Tec o.l.
er dette å anse som billige merker?

Og det finnes vel ett par stykker her som ikler seg en North Face Parka vinterstid?

Gammel 14-10-12, 22:49   #56
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det der "vi betaler for kvalitet" våset er bare en dårlig unnskyldning for å rettferdiggjøre dyre kjøp.

Nei, det er ikke det. Jeg er helt sikker på at en god skalljakke til rundt tusenlappen holder bedre i ruskevær enn en billig jakke til 300 kr. Derimot er jeg ikke like sikker på om en jakke til 2000 kr holder bedre enn den som koster halvparten.

Jeg har forresten en Bergans skalljakke som ny koster 5400 kr. Det er fullstendig latterlig. Jeg kjøpte den så godt som ubrukt, til 1500 kr. Det plager meg litt at folk gjerne tror jeg betalte 5000 kr for den, men so what, egentlig. Folk skal da alltid snakke, kan like gjerne gi dem noe å snakke om.

Gammel 14-10-12, 22:54   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg stusser litt over svarene i denne tråden og øvrige tråder på forumet her.
Jeg mener å huske at endel av barna her går i parkdresser fra Troll, Reima Tec o.l.
er dette å anse som billige merker?

Ungene mine har hatt både Isbjørn of Sweden, Troll og Reima tec i massevis. Men jeg har aldri betalt full pris for det. Jeg er en kløpper til å handle på salg (så god at naboene mine ler av meg der jeg kommer strålende fornøyd med dress for kommende vinter i april).

Spørsmålet mitt var ikke hvem som kjøpte Bergansjakke til ungene, men hvem som betaler 1800 for den.

Gammel 14-10-12, 22:55   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er noe i veien med å kjøpe kvalitet. Forskjellen på å kjøpe en sofa til 70' og en barnejakke til 18' er at barnejakka byttes ut neste sesong. Sofaen er mest sannsynlig ment å vare livet ut. Jeg er ikke helt uenig i at pris følger kvalitet, men alt har et tak. Parajumpers, CG eller bergans er ikke proporsjonalt mye bedre enn mange billigere merker og man betaler da kun for merket. Og det syns jeg er snobberi.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 22:56   #59
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Spørsmålet mitt var ikke hvem som kjøpte Bergansjakke til ungene, men hvem som betaler 1800 for den.

De som kjøper er kanskje de samme som selger jakken på finn.no til
kr 1.000,- brukt 2 år senere?

Gammel 14-10-12, 22:57   #60
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne gjort det, hvis jeg virkelig syntes det var verdt det, dvs at den var vindtett, vanntett og varm. Og veldig fin. Hittil har jeg ikke gjort det, for 5-åringen vokser ut av det meste hvert halvår, kan jo ikke satse på at jakka holder i to år. Hun må først bli så stor at hun ønsker seg en slik jakke og så kunne det blitt julegave. Foreløpig går klesønskene hennes i glitterlongs fra Lindex. Jeg kan bittert konstatere at årelang påkledning i danske økoklær ikke påvirker 5-åringers klessmak.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.