Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Spinoff av 35-timers uke] Ansatt eller ansetter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du arbeidsgiver eller arbeidstaker?
Jeg eier min egen SMB, har 0-2 ansatte 2 2,74%
Jeg eier min egen SMB, har 3-9 ansatte 2 2,74%
Jeg eier min egen SMB, har fler enn 10 ansatte 0 0%
Jeg er selvstendig 2 2,74%
Jeg er ansatt 64 87,67%
Annet, svarer mer utførlig i tråden. 3 4,11%
Deltakere: 73. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 12:54   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

[Spinoff av 35-timers uke] Ansatt eller ansetter?

Jeg påstår at de som i størst grad ønsker 6-timers arbeidsdag, 35-timers arbeidsuke, mer ferie/velferdspermisjon kun har vært ansatt og aldri har sittet på "den andre siden av bordet". Med andre ord, ikke vært i en situasjon der man er arbeidsgiver.

Derfor, en liten poll på saken.

Personlig er jeg både ansatt og arbeidsgiver, i to forskjellige firmaer. Med tanke på hva en ansatt koster i dag, Vs rettighetene til den ansatte, er det veldig vanskelig å se hvordan SMB kan finansiere ytterligere ordninger.

Gammel 15-10-12, 13:07   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spinoff av 35-timers uke] Ansatt eller ansetter?

Jeg er ansatt. Mannen er (ikke min) arbeidsgiver.

Edit: Jeg jobber pt. 80 % ved at jeg jobber en time kortere hver dag, begynner en time senere, men for å få til det har jeg tatt ut en ukes ferie i timer til avspasering. Jeg har veldig stort utbytte av det, men har jo desto mer å gjøre på jobb når jeg først er der. Jeg kunne gjerne hatt kortere arbeidsdag, men ønsker ikke å være mindre attraktiv arbeidstaker eller på noen måte gjøre arbeidsdagen mer hektisk, så vinninga går nok opp i spinninga til sist.

Mannen kunne ikke under noen omstendighet klart seg med ansatte som bare jobber 6 timer dagen, han kan sjelden jobbe under 9-10 timer daglig selv. Han og medeier i firmaet har omlag 6 faste ansatte under seg + noen få innleide nå og da.

Sist redigert av Bomull : 15-10-12 kl 13:23.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:08   #3
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Og den skulle selvsagt vært flervalgs. Jaja.

Vet dere forresten hva det koster å ha en ansatt?

Gammel 15-10-12, 13:11   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på så mye, men man kan begynne med å gange lønnen med 1,35 sånn ca. og deretter plusse på alt annet man vi gi i tilegg eller av kurs, forsikringer, bil og andre ting.
En god selger for eksempel, kan meget lett koste en bedrift 1 mill i året. Men da bør jo denne lønne seg da.

Jeg er forresten ansatt, og har jobbet i små foretak og veldig store. Men alltid privat. Intet ønske om 6 timers dag, og om jeg hadde det så burde jeg vel sørge for det selv. Og ta tapet selv.

Sist redigert av emm : 15-10-12 kl 14:05.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:16   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ansatt, men har jobbet i mange små bedrifter med knappe midler. Jeg skjønner ikke hvordan man skal få regnestykket til å gå opp hvis man vil at folk skal jobbe mindre, ergo må man ansette flere til å gjøre samme jobb, samtidig som alle skal opparbeide seg fulle pensjonsrettigheter.

Jeg syns Norge burde begynne å se seg om etter hva vi kan produsere og tilby av tjenester, ellers blir det trangt når oljen tar slutt. Jeg syns det virker som noen tror oljefondet er fullstendig utømmelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:20   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge har ikke hatt et budsjett i balanse på åresvis, egentlig. Men vi har oljen. Vi burde absolutt ligget nærmere svenskene budsjettmessig, for slik vi driver er ikke i nærheten bærekraftig. Også snakker man om å kutte i arbeidstid? Mer ferie, lenger permisjon? Jeg blir litt oppgitt. Vi burde pøse midler inn på forskning, opplæring, mer næringsliv og det vi kan bygge og leve av etter oljen. Nå er jo muligheten her, istedet har vi verdens største pott til trygd og en gigantisk offentlig sektor, det henger ikke helt på greip alt sammen.

(Og nei, jeg stemmer så absolutt ikke FRP)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:49   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Arbeidsgiveravgift: vanligvis 14,1 prosent av lønn
Feriepenger: 10,2 prosent av lønn før skatt
Obligatorisk tjenestepensjon: minimum 2 prosent

Variable ekstrakostnader
Engangskostnader (PC, telefon, kontormøbler)
Driftskostnader (telefon, mat, drift av maskiner)
Administrative kostnader (opplæring, HMS, julebord)
Skattepliktige frynsegoder (mobil, forsikring, avis)
Ikke skattepliktige frynsegoder
Sykedager (arbeidsgiver betaler for de første 16 dagene av en sykdomsperiode).

Dersom man ser på rettighetene til en arbeidstaker, kan vi feks si:
Egenmeldinger (4x3 dager egenmeldt sykefravær) = 12 dager betalt av arbeidsgiver
Sykt barn (10, evt flere ved kronisk syke/flere barn) = 10 dager
Velferdspermisjon (mange får fri/fri med lønn til barnehageinnkjøring, begravelse, skolestart, legebesøk etc, og selv om det ikke er lønnet, taper bedriften på at man ikke er tilstede) = 5 dager
Dersom en arbeidstaker av en eller annen årsak må benytte dette, er det 27 arbeidsdager- nesten 5 uker i tillegg til ferie og høytider som forsvinner.

Gammel 15-10-12, 13:50   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

(Og nei, jeg stemmer så absolutt ikke FRP)

Ikke jeg heller. Men av og til slår det meg at FRP og SV vil bruke opp penga begge to, men på hver sin kant. Og ingen virker å ha veldig god koll på bærekraftig utvikling av samfunnet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:55   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ansatt, men ansetter, og er også selvstendig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:58   #10
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært ansatt, og har aldri ønsket en betalt 6-timers dag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 16:48   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ansatt, men har aldri hatt noe ønske om sekstimersdag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:19   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ansatt nå, men har vært ansetter før. Særlig i firma der det må være x antall ansatte tilstede i et visst tidsrom, kan gi utfordringer ved ferie, sykefravær og korte permisjoner.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:48   #13
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til 6 timers dag til dem som vil ha det!

Til 6-timers lønn, selvfølgelig. Til dem som vil ha det.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:58   #14
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ansatt og kunne ikke tenke meg å jobbe mindre. Jobber i dag en god del overtid, men det går greit.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 18:07   #15
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Jeg påstår at de som i størst grad ønsker 6-timers arbeidsdag, 35-timers arbeidsuke, mer ferie/velferdspermisjon kun har vært ansatt og aldri har sittet på "den andre siden av bordet". Med andre ord, ikke vært i en situasjon der man er arbeidsgiver.

Det sier seg vel nesten selv? Det er ikke arbeidsgiverne som ønsker 6-timers dagen velkommen. Uansett størrelse på bedrift.

Sånn rent personlig og subjektivt hadde jeg ikke hatt noe i mot 6-timers dag eller 35 timers arbeidsuke eller noe som helst annet som betyr mer fri til samme lønn. Men hvis jeg tenker litt ut over egen situasjon, så er det nok ikke det jeg vil stemme ja til først. Og hvis jeg tenker bare på jobbsituasjonen min og ser bort fra familie og barn og slikt, så ville jeg kanskje heller ikke foretrukket kortere arbeidstid.

Sist redigert av Anuk : 15-10-12 kl 18:44.
Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 18:51   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ansatt og har ingen sterke ønsker om 6-timersdager eller 35-timersuker. Men jeg har en veldig fleksibel jobb, og trenger ikke være på kontoret til bestemte tider, meget mulig jeg hadde sett annerledes på det hvis jeg måtte være tilstede fra 8-4. :semi-alenemor:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 19:33   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ansatt, og kunne tenkt meg å jobbe redusert til tider, det er fordi jeg er alene med ungene, og alt dermed faller på meg. Men jeg tenker ikke at det er staten som skal betale for det. Så siden jeg ikke har råd til å jobbe redusert så forholder jeg meg til det.

Gammel 15-10-12, 19:45   #18
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, og jeg er ansatt nå. Har drevet SMB før med få ansatte og vært selvstendig.

Gammel 15-10-12, 19:53   #19
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ansatt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 20:50   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Exactly.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.